2019-05-20, 14:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Även fast personen avföljt från Facebook, det borde ju vara lättate att ignorera personen då kan jag tycka 🙄?

Själv undrar jag om det inte händelsevis är så att LW ändå varit ganska aktiv i kontakterna med SD. Om han åtalas lär det väl komma fram. Vid mordet på Lotta Rudholm skrevs ju också först att hon hade försökt fly och undkomma honom. FUPen visade precis annorlunda. Där hade hon också försökt anmäla honom vid ett tillfälle när de hade gjort slut och Martin hade börjat träffa någon annan. Hon drog tillbaka när hon frågades om hon hade läkarjournaler eller liknande till att styrka uppgifterna.

Jag tror att det har gått i vågor hur pass aktiv hon har varit i sin kontakt med honom. Ungefär som SD:s advokat har uttryckt det.
Citera
2019-05-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det kanske hon gjorde?

Vi fick ju enbart ta del av en mycket hårt maskad version av anmälan (den är väl inte offentlig så till vida att den inte gick till en dom, utan lades ner då ord stod mot ord).

Det är t.o.m. logiskt av henne att göra det när hon ändå pratar med polisen. Varför skulle hon hålla inne med det?
Vi vet inte alls mycket om anmälan och jag tror inte alls att bråket hade med fikainbjudan att göra utan
mer troligt om något annat som en viss person inte gillade.
Citera
2019-05-20, 14:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade:

Det är väl precis det du säger? Du skrev "(...)ge sken av att hon fortfarande har förhoppningar om att någon gång i framtiden kunna styrka sin teori med objektiva bevis."

Vilket då måste innebära att du anser att hon ljuger när hon säger: "Vi arbetar fortfarande på att det ska bli en lösning. Först den dag när vi upplever att vi inte kommer längre då blir det som du kallar det, ett cold case, säger Åsa Hiding och påpekar att där är man inte."

Hon meddelar tydligt att de har förhoppningar, medan du menar att hon vill bara ge sken av det utåt.
Ja, lite teater kan det naturligtvis också vara. Som du själv skrev tidigare, att vad poliser och åklagare tror som privatpersoner är en sak, och i yrkesrollen kan det vara annat. Samma gäller naturligtvis även för en försvarsadvokat, som säkert kan vilja ge intryck av att tro på sin klients oskuld även i de fall då hen har insett att klienten i själva verket är skyldig.

Särskilt stor risk att man lurar sig själv eller andra är det nog i ett fall som t.ex. det här, där åklagaren verkar ha satsat väldigt mycket tid och arbete i en viss riktning. Då skall det nog mycket till innan hon släpper det spåret.

Jag är nog inne på Sven-Erik Alhems linje här, att det kanske vore bra att låta t.ex. JO eller åtminstone en annan åklagare titta på det här ärendet nu. Det är ju inte bra om det är t.ex. prestige eller önsketänkande som står i vägen för ett uppklarande av brottet.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-20 kl. 15:21.
Citera
2019-05-20, 14:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det är t.o.m. logiskt av henne att göra det när hon ändå pratar med polisen. Varför skulle hon hålla inne med det?
Vi vet inte alls mycket om anmälan och jag tror inte alls att bråket hade med fikainbjudan att göra utan
mer troligt om något annat som en viss person inte gillade.

Bråket handlade helt riktigt inte om fikainbjudan. Utan att hon inte ville gå ur bilen.

För övrigt är väl anmälan en av de få saker vi kan säga att vi har hyfsad vetskap om?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-20 kl. 14:51.
Citera
2019-05-20, 14:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Men håller med Brädis om att man ändå bör fråga sig varför då LW valde att inte nämna dessa grova hot för polisen då hon gjorde sin knoggnuggningsanmälan.

Något av det mest korkade SD nu skulle kunna göra, GM el ej, skulle ju vara att börja hota folk, så den risken kan man nog bortse från.
Dessutom har hen svarat.

Tänker för övrigt att trådkällor inte nödvändigtvis måste ses som sanna. Bara ett källkritiskt tips.

De kanske inträffade efter misshandeln i
bilen?
Då hade hon lärt sig att det inte var
någon idé att anmäla för polisen och
åklagaren gjorde ändå ingenting..
Som så många kvinnor har upplevt både
före och efter henne.

Vadå ”börja” hota folk?
Det har väl han och järngänget gjort
hela tiden?
Det fiskas ständigt i tråden efter info som
de kan använda.
Citera
2019-05-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
bilen?
före och efter henne.

Vadå ”börja” hota folk?
hela tiden?
de kan använda.

Det finns kvinnor som råkar ut för riktiga psykopater där inga sådana tecken fanns och som oprovocerat blir illa behandlade. Det finns åtskilliga som döms för misshandel och trakasserier av sin tidigare partner. LW har ju tydligt varit attraherad av SD oavsett vad vi andra må tycka om honom. Hon tyckte antagligt att han var ball, cool eller nåt.

Men att gå och anmäla en knoggnuggning som hon själv berättar att den inträffat för att hon ville tvinga till sig ett nattligt samtal så är det nästan man undrar om hon är efterbliven. Nej, det är hon såklart inte, inte med den utbildning hon har men något vajsing är det. Man måste inte vara jurist för att förstå att det är fel att försöka tvinga sig kvar i någon annans bil. Hon kan ju läsa svart på vitt vad åklagaren skriver i avskrivningsbeslutet. Vad det den mest graverande händelsen som var möjlig att anmäla så var hon inte trakasserad eller hotad, för i situationen i bilen triggar hon en händelse där SD har rätt att använda visst fysiskt tvång.
Citera
2019-05-20, 15:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När inlägg om den förre pojkvännen kom så handlade det om att den mannen var från hennes förra församling och även han gift därav att förhållandet skulle hållas hemligt. Tror knappast vi ska dra alla Lenas beslut till att vara p.g.a. SD.

Troligtvis var det också den affären som ledde till att LW lämnade sin förra församling.
Ni glömmer lätt sådant som skrivits om annat som enbart handlar om Lena och inte om SD.

Var den affären anledningen till
skilsmässan med UW?
Jag tror att församlingen ställde sig på
UWs sida vid skilsmässan och hon
tvingades antagligen att sluta sitt arbete
där som pastor.
Antagligen därför hon bytte församling.
Citera
2019-05-20, 15:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det finns kvinnor som råkar ut för riktiga psykopater där inga sådana tecken fanns och som oprovocerat blir illa behandlade. Det finns åtskilliga som döms för misshandel och trakasserier av sin tidigare partner. LW har ju tydligt varit attraherad av SD oavsett vad vi andra må tycka om honom. Hon tyckte antagligt att han var ball, cool eller nåt.

Men att gå och anmäla en knoggnuggning som hon själv berättar att den inträffat för att hon ville tvinga till sig ett nattligt samtal så är det nästan man undrar om hon är efterbliven. Nej, det är hon såklart inte, inte med den utbildning hon har men något vajsing är det. Man måste inte vara jurist för att förstå att det är fel att försöka tvinga sig kvar i någon annans bil. Hon kan ju läsa svart på vitt vad åklagaren skriver i avskrivningsbeslutet. Vad det den mest graverande händelsen som var möjlig att anmäla så var hon inte trakasserad eller hotad, för i situationen i bilen triggar hon en händelse där SD har rätt att använda visst fysiskt tvång.

Hur efterbliven är då SD som försöker
få ut henne ur bilen med knoggnuggning?
Hade det inte varit bättre att gå runt
bilen och lyfta ut henne?
Eller att häva sig på signalhornet för
att påkalla att han behövde hjälp att få
ut en liten kvinna ur sin bil?

Narcissister brukar ha problem med
andra människors födelsedagar.
2017 misshandlade han LW på hennes
födelsedag.
2018 mördades LW på sonens
födelsedag.
En slump?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-05-20 kl. 15:31.
Citera
2019-05-20, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
bilen?
före och efter henne.

Vadå ”börja” hota folk?
hela tiden?
de kan använda.

Det är väl många kvinnor som både misshandlas och kränks grovt, t om så grovt att de blir mördade utan att det föregåtts av anmälningar.

Det är väl klassiskt att de hotas att inte anmäla, och att offren själv är så "hjärntvättade" att de nästan tycker att förövaren har rätt i att de blir kränkta och slagna. Om jag inte hade sagt si eller så, då hade det inte hänt.

Har man lite samvete så kanske man tänker att man förstör andras liv, även om man inte tycker att man nu direkt "förtjänade" att bli slagen.
Citera
2019-05-20, 15:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Var den affären anledningen till
skilsmässan med UW?
Jag tror att församlingen ställde sig på
UWs sida vid skilsmässan och hon
tvingades antagligen att sluta sitt arbete
där som pastor.
Antagligen därför hon bytte församling.

Den här mannen och hustrun tillhörde den gamla församlingen iaf. Så det kan ha varit jag som antog att det var därför hon lämnade.

Nej, Lena var skild då. Relationen ska ha varit för ca 4-5 år sedan. Det kanske är han som är den bisexuelle som Lena trodde var den rätta?
Citera
2019-05-20, 15:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu kanske L*na var dumdristigt envis och ville prata färdigt (?), men jag tror ju inte att det hade behövt vara så svårt att få ut henne ur bilen på annat sätt.

Min tro är att det är vad SD har sagt i förhör, att han inte fick ut henne ur bilen och då blev han arg. Jag tror att han säkert bett henne gå ur bilen, och att hon ville prata färdigt (på ett ungefär).

Säkert hade det gått att få ut henne om han hade på ett lugnt och värdigt sätt sagt att ja, vi kan prata om det mer. Men nu behöver jag hem och önskar inte prata om det just nu. Typ barnen väntar, eller jag är trött...

Hon hade gått ut av sig själv efter ett tag, tror jag.

Jag misstänker att det var det de tjafsade om (kanske den ojämna relation de hade, att han ville mer än henne) och att han kanske inte klarade av att hantera situationen om samtalsämnet, att hon ville prata färdigt och sitt eget kontrollbehov av att inte kunna styra L*ena på det sätt han kände att han måste, som gjorde att han helt tappade det.

Han ogillar hennes sätt att förhålla sig till män. Det är vad jag tror. Han står inte ut med det sätt hon har, att hon inte fattar vilken dragningskraft hon har på dom. Och att hon vill fortsätta som förut, men utan honom. Hon vill bestämma över sig själv.

Han vill bestämma över henne. Vilka resor hon ska få göra, vilka män hon kan umgås med och på vilket sätt.
Citera
2019-05-20, 16:12
Medlem
Citat:

Narcissister brukar ha problem med
andra människors födelsedagar.
2017 misshandlade han LW på hennes
födelsedag.
2018 mördades LW på sonens
födelsedag.
En slump?

Han fick väl ut henne ändå. Jag vet inte om jag kan hålla med att han istället "borde" vare sig gått ur bilen eller slänga sig på signalhornet mitt i natten. Det senare vore väl onödigt hänsynslöst, efyersom han inte behövde hjälp för att fåhenne att gå ur.

Läser man omständigheterna och maskar namnen så skulle man faktiskt kunnat tro att det handlar om en alkistant, knappast en prästutbildad behandlingsassistent.

Lol om man upprepar en lögn tillräckligt ofta så blir det sant eller? 😂 2017 avskrev åklagaren LWs anmälan om misshandel.

Jag har inte en susning om narcissisters inställning till födelsedagar. Men det finns säker de i tråden som intresserar sig specifikt för detta.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-20 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in