Citat:
Någon avskrivning av SD lär aldrig bli aktuell, oavsett vad de sista resultaten från NFC visar. Jag tror att det har gått för mycket prestige i det här nu.
En avskrivning skulle innebära att man stod utan misstänkt, och att man därigenom skulle vara ålagda att ta hjälp av Nationella bedömandegruppen. En avskrivning (dvs. ett medgivande om att utredningen har kört fast) skulle också öppna för Kalla fall-gruppen att ta en titt på utredningen för att se vad det kan vara som utredarna har missat.
Det är därför det är viktigt nu för åklagaren att säga att allting rullar på fint, och ge sken av att hon fortfarande har förhoppningar om att någon gång i framtiden kunna styrka sin teori med objektiva bevis. Man vill väl helt enkelt inte släppa ifrån sig den här utredningen till någon utanför huset.
En avskrivning skulle innebära att man stod utan misstänkt, och att man därigenom skulle vara ålagda att ta hjälp av Nationella bedömandegruppen. En avskrivning (dvs. ett medgivande om att utredningen har kört fast) skulle också öppna för Kalla fall-gruppen att ta en titt på utredningen för att se vad det kan vara som utredarna har missat.
Det är därför det är viktigt nu för åklagaren att säga att allting rullar på fint, och ge sken av att hon fortfarande har förhoppningar om att någon gång i framtiden kunna styrka sin teori med objektiva bevis. Man vill väl helt enkelt inte släppa ifrån sig den här utredningen till någon utanför huset.
När blir det här ett så kallat ”cold case”?
– Vi arbetar fortfarande på att det ska bli en lösning. Först den dag när vi upplever att vi inte kommer längre då blir det som du kallar det, ett cold case, säger Åsa Hiding och påpekar att där är man inte.
https://theworldnews.net/se-news/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Åklagaren säger "Först den dagen då vi upplever att vi inte kommer längre (...)"
Jag undrar varför du tror att hon ljuger när hon säger det? Sen så verkar du haka upp dig specifikt på åklagaren, som att hon vore ensamvarg i utredningen. (observera ordet "vi" i hennes uttalande). Jag tror du har en lite skev bild av hur en utredning bedrivs, och vilka som har inflytande på åt vilket håll en utredning ta vägen.