2019-05-20, 11:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Magkänsla och viss erfarenhet av andra fall där man in i det sista hoppats att NFC skulle lösa fallen.

Och någon avskrivning blir det inte förrän absolut sista NFC-halmstrået är analyserat.
Någon avskrivning av SD lär aldrig bli aktuell, oavsett vad de sista resultaten från NFC visar. Jag tror att det har gått för mycket prestige i det här nu.

En avskrivning skulle innebära att man stod utan misstänkt, och att man därigenom skulle vara ålagda att ta hjälp av Nationella bedömandegruppen. En avskrivning (dvs. ett medgivande om att utredningen har kört fast) skulle också öppna för Kalla fall-gruppen att ta en titt på utredningen för att se vad det kan vara som utredarna har missat.

Det är därför det är viktigt nu för åklagaren att säga att allting rullar på fint, och ge sken av att hon fortfarande har förhoppningar om att någon gång i framtiden kunna styrka sin teori med objektiva bevis. Man vill väl helt enkelt inte släppa ifrån sig den här utredningen till någon utanför huset.
När blir det här ett så kallat ”cold case”?

– Vi arbetar fortfarande på att det ska bli en lösning. Först den dag när vi upplever att vi inte kommer längre då blir det som du kallar det, ett cold case, säger Åsa Hiding och påpekar att där är man inte.

https://theworldnews.net/se-news/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Senast redigerad av Draifos 2019-05-20 kl. 11:47.
Citera
2019-05-20, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror ingenting än så länge. Jag har inte tillgång till LWs data och telefontrafik och vet inte vilka hon umgicks med i övrigt och i vilken omfattning.

Nä självfallet blir väl inte SD fälld för mord p. g. a. knoggnuggningen. LW levde ju efter knoggnuggningen, hon satt ju framför polisen och berättade om händelsen.
Men skulle tro att det kan vara relevant till varför SD blir misstänkt.

Vad som stör med bilincidenten är att en hel del postare försöker påskina att något annat skett än ens det LW återgivit i förhör.

Därav är det lätt att vara skeptisk när någon påstå sig veta om grova hot och "regelrätt våld". Varför skulle inte det vara en överdrift när mycket annat är?

Vi vet inte exakt ordagrant vad LW återgivit i förhör.
Vi har fått ta del av en hårt maskad version och inte fått hela hennes (eller hans för den delen) berättelse.

"Några månader senare sitter mannen i förhör på polishuset i Örebro. Han säger att han inte behöver en advokat, men övriga delar av förhöret är sekretessbelagda i polisens protokoll. "

https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/

Expressen:

"Stora delar av förundersökningen är hemligstämplade. Men Nerikes Allehanda har tagit del av delar av förhören som tidigare inte har varit allmänt kända.

De nya uppgifterna gäller bakgrunden till bråket. Enligt Lena Wesströms egna uppgifter till polisen hade hon bakat och ville fika – vilket han avböjde, skriver Nerikes Allehanda.

De satte sig då i hans bil och började tjafsa "om allt möjligt". Mannen bad Lena Wesström att lämna bilen men hon svarade att hon ville prata klart först. Det var då han misshandlade henne, enligt hennes berättelse.

Örhänge böjdes
I samband med det ska Lena Wesströms högra örhänge ha skadats. Poliserna som tog upp anmälan fotograferade örhänget, som "blivit böjt på grund av det våld hon utsattes för".

Nerikes Allehanda har också fått tag i den hemligstämplade bilden på Lena Wesströms båda örhängen.

Förundersökningen om misshandel lades senare ner eftersom det enligt åklagaren inte gick att bevisa att ett det som hände i bilen var ett brott.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Ingen av oss kan annat än gissa (spekulera) om vad som har sagts, vad som har hänt.
Så hur kan du göra din bedömning?
Citera
2019-05-20, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När inlägg om den förre pojkvännen kom så handlade det om att den mannen var från hennes förra församling och även han gift därav att förhållandet skulle hållas hemligt. Tror knappast vi ska dra alla Lenas beslut till att vara p.g.a. SD.

Troligtvis var det också den affären som ledde till att LW lämnade sin förra församling.
Ni glömmer lätt sådant som skrivits om annat som enbart handlar om Lena och inte om SD.

Ja, jag har glömt vem denne man var.
Länka gärna till inlägget.
Minns du vem som skrev det?
Citera
2019-05-20, 11:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Signatur notknapparen.

Angående den anmälda misshandeln som spekuleras iatt varit våldtäktsförsök etc. Kanske SD hade en korrekt magkänsla när han inte ville följa LW med in för lite nybakat mitt i natten.

Nej, det var inte jag. Jag har länkat till det inlägget ett flertal gånger:

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det skulle vara intressant att få veta vad du bygger ditt omdöme om MGM på. Lena berättade en hel del om honom och om deras relation för mig. Hon berättade förvisso även positiva saker om honom, men det var inte de sakerna som gjorde intryck på mig. Det där ”smågnabbandet” var regelrätt våld och övergrepp av olika slag.

Inte särskilt hedervärt i mina ögon. ”God och snäll” ligger inte särskilt nära till hands om du frågar mig.
Citera
2019-05-20, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo kanske så. Men tänker att det nog ändå borde ha snokats fram av media om det fanns flera anmälningar avseende grövre hot/övergrepp.

Aha, då missuppfattade jag dig.
Jag förstod inte att du menande att det skulle finnas fler anmälningar. Jag trodde du undrade varför hon inget nämnt till polisen om att hon tidigare misshandlats eller kränkts.
Citera
2019-05-20, 11:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, har SD blivit trakasserad så är det i och för sig naturligt att han blir misstänkt. Fast det i sig utesluter ju inte att LW träffat någon med kortare stubin än SD.

Nä, inget är omöjligt.
Men slumpen har sina begränsningar.

Inget bevis i en utredning.
Men för min "magkänsla", här på fb.

Och här har vi varken bevis eller säkra källor att gå på.
Till skillnad från utredningen som ska utreda på det sättet.
Citera
2019-05-20, 11:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi vet inte exakt ordagrant vad LW återgivit i förhör.
Vi har fått ta del av en hårt maskad version och inte fått hela hennes (eller hans för den delen) berättelse.

"Några månader senare sitter mannen i förhör på polishuset i Örebro. Han säger att han inte behöver en advokat, men övriga delar av förhöret är sekretessbelagda i polisens protokoll. "

https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/

Expressen:

"Stora delar av förundersökningen är hemligstämplade. Men Nerikes Allehanda har tagit del av delar av förhören som tidigare inte har varit allmänt kända.

De nya uppgifterna gäller bakgrunden till bråket. Enligt Lena Wesströms egna uppgifter till polisen hade hon bakat och ville fika – vilket han avböjde, skriver Nerikes Allehanda.

De satte sig då i hans bil och började tjafsa "om allt möjligt". Mannen bad Lena Wesström att lämna bilen men hon svarade att hon ville prata klart först. Det var då han misshandlade henne, enligt hennes berättelse

Örhänge böjdes
I samband med det ska Lena Wesströms högra örhänge ha skadats. Poliserna som tog upp anmälan fotograferade örhänget, som "blivit böjt på grund av det våld hon utsattes för".

Nerikes Allehanda har också fått tag i den hemligstämplade bilden på Lena Wesströms båda örhängen.

Förundersökningen om misshandel lades senare ner eftersom det enligt åklagaren inte gick att bevisa att ett det som hände i bilen var ett brott.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Ingen av oss kan annat än gissa (spekulera) om vad som har sagts, vad som har hänt.
Så hur kan du göra din bedömning?

Jag antar att NA har fått del av omaskade förhör med "allmänintresset" som sekretessbrytande grund. Se det fetade i ditt eget inlägg angående uppgifternas ursprung. Man kan ju dra vissa slutsatser av detta som är baserat på lite mer än att "gissa". Den här diskussionen har vi väl haft tidigare? Vad får dig att tro att tidningarna ljuger eller hittar på att det är taget från LWs uppgifter?

Av hur det skrivs så kan man dra en ganska välgrundad slutsats. Är man faktaresistent så må man väl alltid gissa dock.
Citera
2019-05-20, 11:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nä, inget är omöjligt.

En utredning som inte fick MGM fortsatt häktad. Vilket är något avvikande från det normala.
Citera
2019-05-20, 11:57
Medlem
Citat:
Aha, då missuppfattade jag dig.
Jag förstod inte att du menande att det skulle finnas fler anmälningar. Jag trodde du undrade varför hon inget nämnt till polisen om att hon tidigare misshandlats eller kränkts.

Ja nu talar vi tydligen helt förbi varandra.
Jag menade att det nog inte finns fler anmälningar, att det i så fall skulle ha kommit fram. Förstod det som att du menade att det nog kunde finnas fler anmälningar.
Och ja, jag undrade varför hon inte även anmälde tidigare övergrepp, om sådana fanns, när hon talade med polisen och anmälde det som SD gjorde mot henne i bilen.
Citera
2019-05-20, 11:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, jag har glömt vem denne man var.
Länka gärna till inlägget.
Minns du vem som skrev det?

Den skribent du just citerade där den hemlighetsfulle pojkvän nämndes så du har inte glömt mannen, bara anledningen till varför förhållandet skulle hållas hemligt. (Jättemycjet att minnas och hålla reda på här i tråden tycker även jag).
Schazz skrev anledningen i ett tidigare inlägg dock.
Det var någon/några fler skribenter som instämde men deras nick minns jag inte.

Edit:
EGT var en av dem som instämde tror jag.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-20 kl. 12:06.
Citera
2019-05-20, 11:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nä, inget är omöjligt.

Jag tror inte att ditt och åklagarens sätt att tänka skiljer sig alltför mycket åt.
Citera
2019-05-20, 12:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Hon såg inte rädd ut där hon fotade honom för tummetottinlägget. Hon log brett och fotade honom (specifikt honom) medan han däremot ser mindre bekväm ut.

Jag tror inte hon ville bryta med honom.

Det behöver inte betyda att hon inte var rädd för honom ändå. Det är ju ganska vanligt att en person i en destruktiv relation utåt sett vill visa sig stark och att allt "är som det ska vara".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in