2019-05-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet att det fanns en anmälan om ofredande som hon drog tillbaka. Vad ofredandet bestod av är okänt. LW kunde dock enligt uppgifter i tråden kommunicera via SMS på ett närpå maniskt sätt. Möjligt är väl att han kallat henne något fult om hon fortsatt mata i väg SMS mitt i natten trots att hon ombetts sluta?

Därefter anmälde hon misshandel. Detta avskrev åklagaren. I motiveringen till beslutet skriver åklagaren bl. a. att användning av visst fysiskt tvång är tillåtet för att för att avlägsna en person ur ett utrymme där de inte är önskvärda. Hon har själv i förhör berättat att SD bad henne lämna bilen men att hon vägrade för att hon ville prata.
Detta är vad jag vet.

Om hon tagit sig för att anmäla en situation som uppkommit till följd av hennes egna asociala beteende så är det märkligt att hon inte får tummen ur arslet att få iväg en anmälan om det verkligen förekommit grova hot och trakasserier.

Att "vittna" betyder att någon upplevt något med sina egna sinnen. Du kan exempelvis inte "bevittna" att en kopia jag visar dig överensstämmer med originalet bara på mitt ord att det gör så. Du måste själv ha sett originalet för att inte göra dig skyldig till osant intygande.

Det en del i tråden har berättat är väl att LW sagt att hon blir hotad och trakasserad. Inte att någon kan bevittna i egentlig mening att hot ochvåld förekommit.

Så med andra ord vet du inte mer än någon annan men använder den informationen som passar in i din världsbild som fakta medan det övriga förpassas till papperskorgen. Vi behöver inte fästa mer vikt vid dina inlägg än en användare till som går på ”magkänsla”.

Vi vet inte helt klart vad som hände i bilen mer än att man inte kunde styrkas att ett brott begåtts. Därmed inte sagt att så måste vara fallet. Vore inte första gången som det händer. Anledningen till att detta är intressant nu återigen beror ju på att LW är död SD enda misstänkta gärningsmannen.

Vad beträffande sena sms så är det bara något någon användare på FB hasplat ur sig. En anonym åsikt som blåsts upp. Detta tar du som fakta genast. Dock inte när flera användare bekräftar bilden utav att SD trakasserat LW. Då är det helt plötsligt andra krav som ställs.

Vittnen och klara faktan beträffande trakasserierna lär du inte få förrän FUP blir klar då utredningen pågår och är sekretessbelagd.
Citera
2019-05-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Men håller med Brädis om att man ändå bör fråga sig varför då LW valde att inte nämna dessa grova hot för polisen då hon gjorde sin knoggnuggningsanmälan.

Något av det mest korkade SD nu skulle kunna göra, GM el ej, skulle ju vara att börja hota folk, så den risken kan man nog bortse från.
Dessutom har hen svarat.

Tänker för övrigt att trådkällor inte nödvändigtvis måste ses som sanna. Bara ett källkritiskt tips.

Trakasserierna kanske blev värre efter incidenten?
Citera
2019-05-20, 10:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Så med andra ord vet du inte mer än någon annan men använder den informationen som passar in i din världsbild som fakta medan det övriga förpassas till papperskorgen. Vi behöver inte fästa mer vikt vid dina inlägg än en användare till som går på ”magkänsla”.

Vi vet inte helt klart vad som hände i bilen mer än att man inte kunde styrkas att ett brott begåtts. Därmed inte sagt att så måste vara fallet. Vore inte första gången som det händer. Anledningen till att detta är intressant nu återigen beror ju på att LW är död SD enda misstänkta gärningsmannen.

Vad beträffande sena sms så är det bara något någon användare på FB hasplat ur sig. En anonym åsikt som blåsts upp. Detta tar du som fakta genast. Dock inte när flera användare bekräftar bilden utav att SD trakasserat LW. Då är det helt plötsligt andra krav som ställs.

Vittnen och klara faktan beträffande trakasserierna lär du inte få förrän FUP blir klar då utredningen pågår och är sekretessbelagd.
Det där med att gå på magkänsla ska inte underskattas, vi är flera som gör det

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
"Jag går på min magkänsla... på flashback."
Citera
2019-05-20, 10:20
Medlem
Citat:
Trakasserierna kanske blev värre efter incidenten?

Kanske det. Men du som känner källorna borde veta?
Citera
2019-05-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där med att gå på magkänsla ska inte underskattas, vi är flera som gör det

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
"Jag går på min magkänsla... på flashback."

Det är helt okej bara man är tydlig med det. För mig räknas inte magkänsla alls om det inte kommer ifrån en närstående eller expert på området. Då kan jag räkna bort övriga personers inlägg här som ointressanta.
Citera
2019-05-20, 10:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hade tidigt i tråden för mig att det var SDs försvarare som uttalade detta för oss numera något uttjatade uttryck "en ville mer".
Jag har dock letat länge, utan att hitta belägg för det.

Det enda jag har hittat är Mikael Nyqvist uttalande om att det var en ojämn syn på hur de skulle ha förhållandet och att det var en av parterna som ville mer. Han ville dock inte gå in på närmare vem som åsyftades, utan påpekade att det var detta som var deras huvudtes i utredningen och att han därför inte kunde gå in på det närmare.

Det kan ju vara så att man i utredningen ser att LW är den som är mer offensiv i kontakterna. Dvs att tankegången inte primärt är att SD skulle vara en illvillig lustmördare utan att misstankarna bygger på uppfattningen att han reagerat på att han blivit ansatt?
Citera
2019-05-20, 10:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det är helt okej bara man är tydlig med det. För mig räknas inte magkänsla alls om det inte kommer ifrån en närstående eller expert på området. Då kan jag räkna bort övriga personers inlägg här som ointressanta.
Som skribenten skrev i inlägget jag länkade till:
"Men nu är det som tur är bara flashback detta, och här får vi ta det som vi vill."

Det mesta här är spekulationer, mer eller mindre kvalificerade gissningar och ... magkänsla.

Och så kanske några få med "insyn" i något läger.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-20 kl. 10:53.
Citera
2019-05-20, 10:30
Medlem
Citat:

Lol, men du tar LW kompisars utsagor om saker de inte själv sett och jämställer det med fakta? Ungefär som man gör i Afghanistan (medan övriga världen betraktar afghanska handlingar som mindre värt än dasspapper).
Citera
2019-05-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lol, men du tar LW kompisars utsagor om saker de inte själv sett och jämställer det med fakta? Ungefär som man gör i Afghanistan (medan övriga världen betraktar afghanska handlingar som mindre värt än dasspapper).

Om jag inte hade tillräckligt koll där så skulle jag inte ta det som fakta nej. Och svar nej det är inte baserat på ”utsagor”.
Citera
2019-05-20, 10:36
Medlem
Citat:

Vi vet inte helt klart vad som hände i bilen mer än att man inte kunde styrkas att ett brott begåtts.Därmed inte sagt att så måste vara fallet. Vore inte första gången som det händer. Anledningen till att detta är intressant nu återigen beror ju på att LW är död SD enda misstänkta gärningsmannen.

Jag hänvisar till de anmälningar som de facto finns. Hur i helvete får du det till "magkänsla"? Har du hjärnan i röven? Jag har ingen anledning att direkt misstro att LW inför andra berättat att hon hotats etc. men jag är inte säker på att det skulle bedömts som hot eller trakasserier av en åklagare eller domare.

Det fetade:
Men du verkar ju mena att du har fakta? Baserat på vadå?

Det fetade: Johodu. Försök inte. Vi vet jävligt mycket om vad som hände i bilen. Händelseförloppet återberättas likadant av såväl SD som LW. I förhör uppger hon att de satt i SDs bil, att hon bjöd in honom och han tackade nej, att han bad henne gå ur för han ville hem och sova att hon ville prata och därför inte ville kliva ur hans bil.

Men du kanske kan gräva fram en diagnos om extremt tidig Alzheimer hos LW? Om du inte vill att hon kan ses som vare sig provocerande eller lögnare.

Och än mer tröttsamt är det att traggla genom fantasifulla spekulationer som inte finns stöd för någonstans alls. Om du själv läst tråden kan du väl inte missat att det finns de som spekulerat i våldtäktsförsök etc. Utan något som helst belägg för det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-20 kl. 11:03.
Citera
2019-05-20, 10:38
Medlem
Citat:
Om jag inte hade tillräckligt koll där så skulle jag inte ta det som fakta nej. Och svar nej det är inte baserat på ”utsagor”.

Så de är hycklare då. Om de nu bevittnat grova hot men inte anmält det.
Citera
2019-05-20, 10:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Schazz skriver så här:

Jag har mina misstankar om att förhållandet inte fick komma ut för att SD inte skulle få veta det.
Varför, det kommer vi att ha olika åsikter om.

Hur det ligger till med saken kanske vi aldrig får veta heller.
Den enda som vet säkert är död, och de som parterna berättat för andra blir andrahandsuppgifter.
Och en rättegång????

Min tro är att LW ville avsluta förhållandet med SD vilket han inte kunde acceptera. När hon så träffade någon ny, så ville hon inte att det skulle komma till SDs kännedom, eftersom det skapade "friktion".

En liknande "friktion" som nu skapats när hon skulle till Norge med Beholder X.

Mönstret är som karbonpapper för andra fall av kvinnofridskränkningar som slutar i dödligt våld.

När inlägg om den förre pojkvännen kom så handlade det om att den mannen var från hennes förra församling och även han gift därav att förhållandet skulle hållas hemligt. Tror knappast vi ska dra alla Lenas beslut till att vara p.g.a. SD.

Troligtvis var det också den affären som ledde till att LW lämnade sin förra församling.
Ni glömmer lätt sådant som skrivits om annat som enbart handlar om Lena och inte om SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in