Citat:
Ursprungligen postat av
stassen
Hej,
Jag har precis hittat in i aktievärlden. Men jag har svårt att begripa vad som menas med vissa texter. Det står såhär:
Ett bolag har beslutat om att dela ut vederlagsfria teckningsoptioner till Bolagets aktieägare.
Efter godkännande av bolagsstämman 2019-04-09 har avstämningsdagen för erhållande av vederlagsfria tekningsoptioner....
Stämman beslutade om en emission om högst 5 054 994 teckningsoptioner av serie TO 4.
En (1) teckningsoption tilldelas för sex (6) aktier. En (1) teckningsoption medför rätten att teckna en (1) ny aktie till ett lösenpris på 1,10 kronor per aktie. Datum för teckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna är från och med 13 juni 2019 till och med 18 juni 2019.*
Handel i teckningsoptionerna kommer inte att upptas före teckningsperiodens början.
Betyder det att om jag äger 6 aktier får jag köpa en tekningsopion. Denna tekningsoption kan jag sen lösa in till 1 aktie för 1.10 kr?
Det står att man måste anmäla sig på en teckningslista för att kunna ta del av tekningsoptionerna. Denna lista ska sen skickas in till någon (tydligen står det till vem på listan) Men var hittar jag teckningslistan?
Jag har aldrig gjort något sådant här och förstår inte hur jag ska göra. Jag skulle helt enkelt vilja köpa några stycken.
Förlåt för all text hoppas nån orkar läsa
OM du äger aktier på avstämningsdagen så får du för varje jämna (6) aktier du äger får du (1) teckningsoption. Så äger du 6-11 aktier får du 1 option, 12-17 får 2 optioner o.s.v. Äger du mindre än 6 aktier får du inga optioner.
Vederlagsfria = gratis. Du betalar alltså inget för optionen däremot betalar du för den nya aktien (1,10kr/option du har). Du kan köpa extra optioner från andra aktieägaren men det är lite överkurs.
Normalt anmäler man det elektroniskt till stället man har sina aktier i att man vill delta, men annars brukar det finnas blanketter att ladda ner hos företaget som det gäller.