2019-05-09, 11:47
Medlem
Om jag vet att Finlands ekonomi i allmänhet kommer att gå sämre i ett halvår- år. Hur ska jag tjäna pengar på det? Har Nordnet.
Citera
2019-05-10, 08:27
Medlem
Vad menas med en ”dopad” börs?
Citera
2019-05-12, 14:57
Medlem
Var hittar jag information om hur olika branscher påverkas av ekonomin? T.ex är det ju intressant att få reda på vilka branscher som i högre utsträckning är känsliga för konjunkturen.
Citera
2019-05-12, 21:08
Medlem
Hej,
Jag har precis hittat in i aktievärlden. Men jag har svårt att begripa vad som menas med vissa texter. Det står såhär:

Ett bolag har beslutat om att dela ut vederlagsfria teckningsoptioner till Bolagets aktieägare.

Efter godkännande av bolagsstämman 2019-04-09 har avstämningsdagen för erhållande av vederlagsfria tekningsoptioner....

Stämman beslutade om en emission om högst 5 054 994 teckningsoptioner av serie TO 4.

En (1) teckningsoption tilldelas för sex (6) aktier. En (1) teckningsoption medför rätten att teckna en (1) ny aktie till ett lösenpris på 1,10 kronor per aktie. Datum för teckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna är från och med 13 juni 2019 till och med 18 juni 2019.*

Handel i teckningsoptionerna kommer inte att upptas före teckningsperiodens början.

Betyder det att om jag äger 6 aktier får jag köpa en tekningsopion. Denna tekningsoption kan jag sen lösa in till 1 aktie för 1.10 kr?

Det står att man måste anmäla sig på en teckningslista för att kunna ta del av tekningsoptionerna. Denna lista ska sen skickas in till någon (tydligen står det till vem på listan) Men var hittar jag teckningslistan?

Jag har aldrig gjort något sådant här och förstår inte hur jag ska göra. Jag skulle helt enkelt vilja köpa några stycken.

Förlåt för all text hoppas nån orkar läsa
Citera
2019-05-19, 12:57
Medlem
Ny på aktier. Så en fråga.Har isk på avanza. köpte aktier på ett bolag för 40 000 kr. samma dag steg aktien mycket och värdet var då 49 000 kr. Hur mycket av dessa 9000 i vinst kr hade jag fått behållt efter skatt ifall jag hade sålt aktierna?? Ångrar lite att jag inte sålde för nu är värdet nere på ca 40 000 igen
Citera
2019-05-19, 18:10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stassen
Hej,
Jag har precis hittat in i aktievärlden. Men jag har svårt att begripa vad som menas med vissa texter. Det står såhär:

Ett bolag har beslutat om att dela ut vederlagsfria teckningsoptioner till Bolagets aktieägare.

Efter godkännande av bolagsstämman 2019-04-09 har avstämningsdagen för erhållande av vederlagsfria tekningsoptioner....

Stämman beslutade om en emission om högst 5 054 994 teckningsoptioner av serie TO 4.

En (1) teckningsoption tilldelas för sex (6) aktier. En (1) teckningsoption medför rätten att teckna en (1) ny aktie till ett lösenpris på 1,10 kronor per aktie. Datum för teckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna är från och med 13 juni 2019 till och med 18 juni 2019.*

Handel i teckningsoptionerna kommer inte att upptas före teckningsperiodens början.

Betyder det att om jag äger 6 aktier får jag köpa en tekningsopion. Denna tekningsoption kan jag sen lösa in till 1 aktie för 1.10 kr?

Det står att man måste anmäla sig på en teckningslista för att kunna ta del av tekningsoptionerna. Denna lista ska sen skickas in till någon (tydligen står det till vem på listan) Men var hittar jag teckningslistan?

Jag har aldrig gjort något sådant här och förstår inte hur jag ska göra. Jag skulle helt enkelt vilja köpa några stycken.

Förlåt för all text hoppas nån orkar läsa

OM du äger aktier på avstämningsdagen så får du för varje jämna (6) aktier du äger får du (1) teckningsoption. Så äger du 6-11 aktier får du 1 option, 12-17 får 2 optioner o.s.v. Äger du mindre än 6 aktier får du inga optioner.

Vederlagsfria = gratis. Du betalar alltså inget för optionen däremot betalar du för den nya aktien (1,10kr/option du har). Du kan köpa extra optioner från andra aktieägaren men det är lite överkurs.

Normalt anmäler man det elektroniskt till stället man har sina aktier i att man vill delta, men annars brukar det finnas blanketter att ladda ner hos företaget som det gäller.
Citera
2019-05-19, 18:12
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
Ny på aktier. Så en fråga.Har isk på avanza. köpte aktier på ett bolag för 40 000 kr. samma dag steg aktien mycket och värdet var då 49 000 kr. Hur mycket av dessa 9000 i vinst kr hade jag fått behållt efter skatt ifall jag hade sålt aktierna?? Ångrar lite att jag inte sålde för nu är värdet nere på ca 40 000 igen

Det är ingen skatt för att sälja på ISK lite det som är grejen med den.
Du betalar istället en årlig skatt för kontot.
Citera
2019-05-19, 18:19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Vad menas med en ”dopad” börs?

Brukar vara sådant som politiker och statsbanker håller på med.

T.ex när Trump sänkte företagsskatten i USA så steg i stor sett samtliga aktiekurser då företagen fick mer pengar som de inte hade tidigare då de skulle gått till skatt.
Håller man räntan extremt låg blir det liknande effekt då företag kan låna billigare än de hade gjort annars.
Citera
2019-05-19, 19:51
Medlem
Busstations avatar
Istället för att bara lägga pengar på hög på sparkontot tänkte jag nu börja investera dom istället. Hade tänkt sätta in en summa varje månad vid löning, men kommer nog inte vara superaktiv till en början åtminstone så kommer nog få gå på automatik så att säga. Fonder känns väl rimligast att investera i och Avanza verkar vara ett populärt ställe att göra det på som jag förstått det.

Vad bör mina första steg vara? Ska jag köpa olika fonder och låta pengarna rulla in på dessa varje månad eller räcker det med en som allt går till så att säga? Jag ser att Avanza har något som heter "portföljsgeneratorn", är det något som kan vara bra att använda sig av? Har också sett att det pratats en del om Avanza global och Avanza zero, vad tror ni kan vara ett lämpligt steg så här i början för att komma igång? Har försökt läsa på lite men känns som en djungel för en som inte är så insatt. Tacksam för input!
Citera
2019-05-19, 20:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Istället för att bara lägga pengar på hög på sparkontot tänkte jag nu börja investera dom istället.
Kör på några olika fonder. Avanzas egna har låg avgift. Det viktiga är att du börjar.
Citera
2019-05-19, 21:52
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kör på några olika fonder. Avanzas egna har låg avgift. Det viktiga är att du börjar.
Är det deras indexfonder man ska sikta in sig på då eller andra? Ser att dom har tre olika indexfonder som är deras, Avanza zero, Avanza global och Avanza Emerging markets. Har sett att folk talat gott om just indexfonder, men min kunskap är så pass begränsad att jag inte riktigt vet var jag ska börja.
Citera
2019-05-20, 01:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Är det deras indexfonder man ska sikta in sig på då eller andra? Ser att dom har tre olika indexfonder som är deras, Avanza zero, Avanza global och Avanza Emerging markets. Har sett att folk talat gott om just indexfonder, men min kunskap är så pass begränsad att jag inte riktigt vet var jag ska börja.
Mitt förslag istället för Avanza Zero är Aktiespararna Direktavkastning. Hög direktavkastning tenderar att vara en bra "kudde" för aktievärderingen vid sämre börsklimat. Dessutom kan vinst som delats ut till ägarna inte användas till felaktiga eller alldeles för dyra förvärv eller investeringar, vilket tenderar att återkommande förekomma i en stor andel av bolagen, vars ägare då tappar betydande delar av tidigare kursuppgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in