2019-05-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Om du tycker du blivit orättvist behandlad så säg att du kommer att kontakta ARN
eller att du kommer lägga upp nedsättande omdömen om bilfirman på internet.
Hahaha "går du inte med på mina krav kommer jag skriva elaka saker om er på internet"
Citera
2019-05-19, 22:42
Medlem
dentan80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kan ju hända att du missförstod, att du trodde att han menade att du skulle få fordonskatt, men ha kanske till inte som du inte hörde.

Hedin bil är en stor kedja, överlag är de kända som skummisar. Om du köpt en begagnad bil där kör m-test för det kan ha skruvats på km-mätaren.

Kräv att få alla fel åtgärdade, däck. Lysen, motor, backspegel tuta!!

Jag hade sambon med och hen hörde samma sak, efter vi gick ut sa sambon du kommer att få pengar från försäkring och fordonskatt,

Om jag hörde fel då borde min sambo också hört fel.
Citera
2019-05-19, 22:47
Medlem
Frejssons avatar
Den som äger bilen när den ställer av den får pengarna. Finns inga konstigheter i det rent juridiskt. Sen var han lovat är en annan sak.

Jag ställer alltid av mina bilar dagen innan jag skall byta in dom. Kör olagligt dit men skitsamma. Man sparar pengar och alltid gött att se minen på bilsäljarna när dom sitter med registreringen.
Citera
2019-05-19, 23:29
Medlem
Det talades tydligen om såväl skatt som försäkring, ökar risken för sammanblandning och missförstånd. Vad som gäller försäkringar är inte alla samma som för fordonsskatt, försäkringspremie betalas tillbaka till den som tecknat försäkringen, detta görs mht antal dagar som återstår. Skatt betalas ut till den som äger bilen vid avställningen, endast kompletta kalendermånader återbetalas. Därest avvikelse skall tillämpas förväntas detta nedtecknat på köpeavtalet.
Citera
2019-05-19, 23:39
Medlem
dentan80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det talades tydligen om såväl skatt som försäkring, ökar risken för sammanblandning och missförstånd. Vad som gäller försäkringar är inte alla samma som för fordonsskatt, försäkringspremie betalas tillbaka till den som tecknat försäkringen, detta görs mht antal dagar som återstår. Skatt betalas ut till den som äger bilen vid avställningen, endast kompletta kalendermånader återbetalas. Därest avvikelse skall tillämpas förväntas detta nedtecknat på köpeavtalet.

Säljaren sa du kommer att få tillbaka pengar från försäkring och fordonskatt efter att bilen är avställd.
Vad är det som är krångligt?

Sen när jag ringde upp efter att pengarna hade gått till Hedin bil, då försvarade säljaren sig själv med att hans ord är inte juridisk bindande.
Om man är oskyldig varför skulle säljaren försvara sig på de viset?
Detta gör att jag har hört rätt men säljaren vill inte erkänna sitt fel.

Sen sa han att det står på villkoren.
Villkoren får man efteråt när man har skrivit på, om jag inte skriver på då får jag ingen chans att läsa deras villkor.
Hänger du med vilken fiffel dem kör med. Detta påvisar att Hedin Bil och säljarna är bluff.
Senast redigerad av dentan80 2019-05-19 kl. 23:42.
Citera
2019-05-20, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentan80
Säljaren sa du kommer att få tillbaka pengar från försäkring och fordonskatt efter att bilen är avställd.

Sen när jag ringde upp efter att pengarna hade gått till Hedin bil, då försvarade säljaren sig själv med att hans ord är inte juridisk bindande.

Villkoren får man efteråt när man har skrivit på, om jag inte skriver på då får jag ingen chans att läsa deras villkor.
Hänger du med vilken fiffel dem kör med. Detta påvisar att Hedin Bil och säljarna är bluff.
Notera dock att rutinerna och reglerna för återbetalning av skatt inte är bilfirmans, det är Transportstyrelsen som har bestämt hur det skall förfaras, så det borde inte stå att finna i de villkor som nämns.
Citera
2019-05-20, 01:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Notera dock att rutinerna och reglerna för återbetalning av skatt inte är bilfirmans, det är Transportstyrelsen som har bestämt hur det skall förfaras, så det borde inte stå att finna i de villkor som nämns.

TS borde ställt av bilen i "appen" alldeles innan han/hon skrev över den på bilfirman. Då borde TS fått pengarna. Bilfirman kanske hade blivit sur, men det är väl skit samma..
Citera
2019-05-20, 06:08
Medlem
Hade passat mig för Hedin Bil helt o hållet.

Köpte nyare Bmw i julas och kikade på en hos dom, polaren fick åka dit o kika då jag inte kunde, bilen var ffs krockad o service etc stämde inte enligt annons, hade blivit fett blåst om några fel hade inträffat om försäkringsbolaget hade blivit indragna i nått ärende då service lyste rött etc.
Över telefon o mail var jag lovad en bil i nyskick.

Passa er!!
Citera
2019-05-20, 07:58
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Återbetalning av försäkringen går automatisk till dig, så den kommer du få. Återbetalningen av fordonsskatten går till registrerad ägare och det låter konstigt att du skulle få den i efterhand, det normala hade ju varit att reglera det när du gjorde affär och inte i efterhand.
Känns som att säljaren varit lika okunnig som du i det här fallet, har du blivit lovad så har du, men om det inte finns skriftligt så är nog tyvärr chanserna små att du får rätt.

Det du skriver om skatt och försäkring är självklart för oss normal/överbegåvade!

Att försöka hjälpa någon som inte fattar sådana saker kan tära på tålamodet!
Tack för att du försöker!
Citera
2019-05-20, 08:01
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentan80

Försäkringen återbetalas, som sagt, till den som tecknat försäkringen, inte den nya ägaren!!!!!!!!
Citera
2019-05-20, 08:19
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Gå dit o ha sönder massa bilar för dem.

Ungefär så hade jag nog också gjort då jag ibland inte kan behärska mitt temperament om jag blir lurad.

Skar sönder fyra däck en gång på en kundbil där kunden vägrade betala trots att det hade gått 1½ år sedan köpet och kronofogden var inkopplad, jag insåg att jag aldrig kommer att få betalt.
Det kändes riktigt skönt att sätta en kniv i sidan på däcken.

En annan gång sparkade jag in tre bildörrar på en kunds bil där han vägrade göra rätt för sig.
Det kändes också skönt efteråt trots att han polisanmälde mig för saken, fast det fanns ju inga bevis för mitt vandalbeteende.

Ska väl dock säga att jag har lugnat ned mig med åren.. Med ålder kommer lugnet...
Citera
2019-05-20, 08:25
Medlem
990099s avatar
Du skulle kanske läst avtalet innan du gjorde affär? Fattar fortfarande inte varför folk ger bort sina bilar gratis vid inbyte redan där så började jag tvivla på din intrigens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in