2019-05-19, 16:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
brukar han skriva såna här texter, som en blogg?
varför vill han dela med sig av hans högst personliga upplevelse/historia?

mvh

Ja, JH/B*h*ld*rX brukar skriva personligt - ungefär som en blogg och i en helt annan stil i jämförelse med MGM som mest försöker vara tvetydigt underfundigt lustig. Personligen tycker jag båda stilarna har sin charm och det är trevligt för läsarna att ta del av, men det är tydligt att SD undviker att skriva personligt och nära.

Din andra fråga kan du ställa direkt till honom via något annat forum.

Btw. Varför har du en signatur om redigering?

"__________________
Senast redigerad Igår kl. 23:44."
Citera
2019-05-19, 16:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jovisst .
Men visst blir man urförbannad om man blir oskyldigt dömd , man går ju typ genom eld och vatten för att få polisväsendet och åklagarmyndigheten att inse och förstå att man inte gjort något !
För finns det inget uppsåt och inga bevis på att man överhuvudtaget tänkt tanken , så har han ju all rätt att försvara sin oskuld i det hela , visst ?

Det är ju därför man blir fundersam över hur det egentligen ligger till ?!

Vad svamlar du om?!?!?
Han är inte oskyldigt dömd, han är misstänkt på så låg grad att det inte ens räcker till häktning. Det har inte väckts åtal, än mindre dömts.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-19 kl. 16:52.
Citera
2019-05-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min fetning:

Ett par tre andra skribenter har ju liknande berättelser.

Jag vet att en del tycker/tror att "knoggnuggandet" i bilincidenten var mer av ett grabbigt tilltag (kanske inte du?), men jag har alltid känt på mig att det hårda maskande av det som media fick ta del av, innehåller annat än lite skojgnugg i hårbottnen som ger en liten rodnad.

Jag förmodar att du är mer inne på att LW var den som ville mer (än att fika).
Vi har olika tro, det är bara att acceptera.
Du kanske har haft svårt att bli av med dina efterhängsna tjejer som klamrat sig fast i instrumentbrädan, jag vet inte. .

Jag tror på de vittnesmål vi har fått i tråden från 18carat, rosenrasande,sh.holmes osv.

Men du sade väl att det fanns bevis för "regelrätt våld".
De här bevisen är alltså din känsla av vad som ev står umder maskningen i avskrivningsbeslutet till misshandelsanmälan?

Inte bara fikat. Den incidenten inträffade ju efter hennes anmälan om ofredande och ändå "råkar" LW bli utan skjuts hem så SD ska skjutsa henne. Efter den infamösa misshandelsanmälan så avföljde ju SD henne på Facebook då han fick reda på att hon hade anmält. Det finns inte någon uppgift om att han skulle hängt efter och försökt truga henne att ta tillbaka.
Vad som däremot inträffar är att LW tjatar till sig ledigt för att åka på ett event där SD deltar, där LW då verkar följa SD. Hon ler brett, fotar honom och lägger upp på fejan med tummetottkommentaren. Hon framstår inte som speciellt hotad eller kuvad helt enkelt. Tvärtom, det verkar som att hon i vissa avseenden verkar stalka honom.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-19 kl. 16:59.
Citera
2019-05-19, 16:59
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad svamlar du om?!?!?
Han är inte oskyldigt dömd, han är misstänkt på så låg grad att det inte ens räcker till häktning. Det har inte väckts åtal.

En del uttrycker det som att vara skäligen misstänkt inte betyder något och att det inte krävs något för att man ska bli det.

”Om en person ska kunna vara skäligen misstänkt ska sannolikheten för personens skuld vara större än sannolikheten för att någon annan har begått gärningen – alltså; att beviskravet endast kan uppnås när sannolikheten för att den misstänkte begått gärningen är större än den kvarstående osäkerheten.”

http://www.snutkoll.se/dina-rattigheter/misstankegrader/skaligen-misstankt/

”För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:[2]

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad
Citera
2019-05-19, 17:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men tror du som drabbad (UW och barnen/familjen) har det perspektivet? För det var ju dem vi pratade om.

[...]"Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld. "[...]

Jag utgår från att de (UW och barnen) har mer information än vad vi har iom att de lever och bor i den miljö som LW gjorde. De känner människor och har möjlighet att få veta saker som LW har berättat om vad som föregick i hennes liv innan mordet.

Personligen har jag inte den tron att det handlar om att anmälningarna från LWs sida var till syfte att skada SD. Inte med det som kommit fram i tråden. Men det är helt min personliga tro.

Var och en får bilda sig sin egen uppfattning.
Jag kan inte bortse från att flera i tråden vittnat om trakasserier och regelrätt våld från mgm.

Citat:
Men du sade väl att det fanns bevis för "regelrätt våld".
De här bevisen är alltså din känsla av vad som ev står umder maskningen i avskrivningsbeslutet till misshandelsanmälan?

Inte bara fikat. Den incidenten inträffade ju efter hennes anmälan om ofredande och ändå "råkar" LW bli utan skjuts hem så SD ska skjutsa henne. Efter den infamösa misshandelsanmälan så avföljde ju SD henne på Facebook då han fick reda på att hon hade anmält. Det finns inte någon uppgift om att han skulle hängt efter och försökt truga henne att ta tillbaka.
Vad som däremot inträffar är att LW tjatar till sig ledigt för att åka på ett event där SD deltar, där LW då verkar följa SD. Hon ler brett, fotar honom och lägger upp på fejan med tummetottkommentaren. Hon framstår inte som speciellt hotad eller kuvad helt enkelt. Tvärtom, det verkar som att hon i vissa avseenden verkar stalka honom.

Nä, jag skrev inte bevis.
Läs vad jag skrev i ovanstående inlägg som CJ svarade på.
Citera
2019-05-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Om nu SD är helt oskyldig , varför blir han inte arg på den utsatta orättvisa situation han sitter i ; och går ut i media med hur illa behandlad han blir rent lagligt ?

Han kanske inte vill ha mer negativ uppmärksamhet. Jag kan tänka mig att han gått ut i vänkretsen och försökt rentvå sig men därifrån kommer ingen info numera. Om hans advokat anser att något fel är begånget så borde han agera men det gör han inte.

MGM kanske har ett samvete trots allt och går inte ut aktivt och skyller ifrån sig?
Citera
2019-05-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Brent
En del uttrycker det som att vara skäligen misstänkt inte betyder något och att det inte krävs något för att man ska bli det.

”Om en person ska kunna vara skäligen misstänkt ska sannolikheten för personens skuld vara större än sannolikheten för att någon annan har begått gärningen – alltså; att beviskravet endast kan uppnås när sannolikheten för att den misstänkte begått gärningen är större än den kvarstående osäkerheten.”

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.”

Jovisst. Men det är fortfarande långt till fällande dom, det "normala" är väl också att man når sannolika skäl men här räckte det inte till fortsatt häktning.
Här ligger väl de två anmälningarna i fatet för MGM, vilket kanske medfört att man snävat in utredningens riktning s. a. s..

Men, skulle inte det föreligga ett mord så är jag högst tveksam till om media ens skulle valt att skriva om anmälningarna med hänsyn till pressetiska regler (om man nu föreställer sig att LW eller SD skulle vara någon som i sig motiverar allmänintresse)
Citera
2019-05-19, 18:11
Medlem
Citat:
Nä, jag skrev inte bevis.
Läs vad jag skrev i ovanstående inlägg som CJ svarade på.

Varför har inte Sh Holmes och de andra du nämner anmält SD om de bevittnat att SD begått en våldsam handling mot LW?

Bevis eller bevisning är i juridiska sammanhang något som används för att styrka (bevisa) ett påstående eller sakförhållande. Vittne är en form av bevisning.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-19 kl. 18:14.
Citera
2019-05-19, 18:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och misstankegraden "skäligen misstänkt" får han behålla, så länge "... man inte fått alla svar från NFC".

Efter att man fått alla svar lär han avskrivas.

Det beror väl på vad provsvaren visar?
Citera
2019-05-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Brent

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

Jo men det är ju nu som det är med sannolikhet och statistik: enl statistiken 'skall' ju en kvinna som mördas bli mördad av en man som kvinnan har el har haft ett förhållande med.
Det är därför det sannolika. Den hypotesen bräcker i normalfallet per automatik alla andra.
Ta tex Arbogafallet (med tyskan Schürrer), där greps mannen/sambon eftersom han initialt var huvudmisstänkt. Men han blev snabbt avskriven pga gediget alibi samt eftersom det fanns spår efter annan GM.
Men om han hade tagit en dag ledigt, åkt och fiskat, lämnat mobilen hemma. Och om verklig GM inte hade lämnat några spår efter sig.
Kanske hade han i så fall nu varit en MGM med en skälig misstanke på sig?
Kan ju också ta Arboga/Möllerfallet som ex: där greps/anhölls ju frun. Eftersom sannolikhetsövervikten lärde att hon borde vara GM.
Det nämns ju också i ditt citat att kravet initialt är lågt ställt för slutsatsen.
Menar att det nog trots allt inte behövs så mycket mer än en styrande statistik och en avsaknad av alibi för att stämpeln märkt "Skäligen misstänkt" skall plockas fram.

Som en generell uppfattning, utesluter givetvis inte att MGM i detta fall även är GM.
Citera
2019-05-19, 18:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Varför har inte Sh Holmes och de andra du nämner anmält SD om de bevittnat att SD begått en våldsam handling mot LW?

Bevis eller bevisning är i juridiska sammanhang något som används för att styrka (bevisa) ett påstående eller sakförhållande. Vittne är en form av bevisning.

Vem vet vilka vittnesmål som finns i FU? Det kan finnas informationer från människor som MGM tror är sina bundsförvanter, men det lär inte tråden få ta del av så länge det pågår FU-sekretess.
Citera
2019-05-19, 18:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jag är tveksam till att någon faktiskt bevittnat våldet utan skulle snarare tro att det är Lena som berättat om vad som pågår i relationen med SD.

Kontrollerande och våldsamma män brukar akta sig för att visa sitt rätta jag framför vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in