Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-12, 01:30
Medlem
Försök göra den perfekta äggröran! Gordon Ramsay har sagt att när han ska anställa någon så ber han dem göra en äggröra och om de gör en bra äggröra så vet han att de är en bra kock.
Citera
2019-05-12, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Ö vem sa nånting om att det skulle va nyttigt Ts föreslog själv pizza.
Käkar man arabpizza så är det onyttigt, gör man egen så kan den vara hur nyttig som helst beroende på produktkvaliteter.

TS
Gör chili!
Här är nått att nörda ner sig i.
Vilka chili ska man ha?
Vilket kött?
Ska man ha öl i och i såfall vilka?
Ska man ha i choklad?
Vad ska man äta och dricka till?
Osv osv
Citera
2019-05-12, 07:48
Medlem
autokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAyrtonSenna
Spelade en gång en runda golf med en kille som försökte att få till den perfekta blandningen av kött för hamburgare. Det var si och så många procent högrev, några procent av rejält fett kött osv.

Kändes som något som man kan nörda ner sig i när man väl har börjat.
Högrev + bringa brukar det vara bland annat men ibland är det ännu mer delar...

Tycker dock att det är roligare att nörda mer sig i toppingen, det går att variera något enormt när det är så många komponenter ☺️
Citera
2019-05-12, 12:11
Medlem
Isnatts avatar
Lär dig nåt av det söta. Ett par av mina favoriter är bananbakelse och budapeststubbe.
Eller göra eget gott godis? Knäck kokar gemene man till jul men sen är det ju slut på tillverkningen av eget godis så det skulle du kanske kunna göra?
Pizza är ju annars poppis här på fb att nörda sig med: hurdan degen ska vara och hur den ska jäsa, vilken ostsort/er man ska använda, temp på ugn, tomatsåsen, toppings osv. Det är dessutom gott med pizza och man kan hålla på i många år med att testa olika varianter.
Citera
2019-05-12, 12:21
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktGul
Tjena Flashback!

Är på jakt efter någon mat att bemästra - vill nörda ner mig i olika metoder, ingredienser, proportioner osv. Fick inspiration efter att läst den stora pizzatråden (har beställt pizzastål för att börja baka!), men undrar om ni har några mer tips på andra roliga saker?

Vill alltså laga något flera gånger om och bli bättre på att laga det. Kan vara i princip vad som helst, men helst inte efterätter.

Vad jag är ute efter:
  • Inte alltför dyrt
  • Etablerad (så det finns skrivet om det för tips och idéer)
  • Inte ta för lång tid (tänker på typ lufttorkad korv. Vill kunna få resultat på under en vecka)
  • Objektivt bra egenskaper (mesta mat är väl extremt subjektiv, men t ex bröd håller nog dom mesta med om att det inte ska vara smuligt och snustorrt)

Saker jag tänkt på än så länge är Pizza, Croissanter och något bröd.

Om jag hade tid så skulle jag tillaga fläsk, potatis och vit löksås på konstens alla regler och möjliga och omöjliga recept för att finna den perfekta kombinationen.
Citera
2019-05-13, 10:56
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Tjena Flashback!

Är på jakt efter någon mat att bemästra - vill nörda ner mig i olika metoder, ingredienser, proportioner osv. Fick inspiration efter att läst den stora pizzatråden (har beställt pizzastål för att börja baka!), men undrar om ni har några mer tips på andra roliga saker?

Vill alltså laga något flera gånger om och bli bättre på att laga det. Kan vara i princip vad som helst, men helst inte efterätter.

Vad jag är ute efter:
  • Inte alltför dyrt
  • Inte ta för lång tid (tänker på typ lufttorkad korv. Vill kunna få resultat på under en vecka)
  • Objektivt bra egenskaper (mesta mat är väl extremt subjektiv, men t ex bröd håller nog dom mesta med om att det inte ska vara smuligt och snustorrt)

Lär dig göra dina egna Nudlar.

Det är mer än bara ett hantverk, det är Konst.

Och till sin grund är det ju inte ens svårt. Det är ju bara en smet man fixar till.
Men, som sen ska dras och tänjas och helt enkelt hanteras på ett sätt som verkligen kräver både fingerfärdighet, hantverksskicklighet och konstnärlighet.

Du kan göra alla möjliga nudlar, olika sorters deg av olika sorters mjöl.
Du kan göra risnudlar, eller glasnudlar, osvosv.

Här har du alltså något som du verkligen kan "Nörda ner dig" med.
I många år framöver.
Citera
2019-05-13, 10:58
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Tjena Flashback!

Vad jag är ute efter:
  • Inte alltför dyrt

Ja, du kan såklart även lära dig göra "Tofu."

Även det en konst.

Och säkert spännande också med tanke på att du måste gömma undan den jäsande degen under lock under längre perioder. Som om du hade lärt dig hembränning ungefär ...
Citera
2019-05-13, 19:22
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorlander
Försök göra den perfekta äggröran! Gordon Ramsay har sagt att när han ska anställa någon så ber han dem göra en äggröra och om de gör en bra äggröra så vet han att de är en bra kock.

Jag gjorde precis så, valde ut ett fåtal rätter jag ville bemästra, och en schysst omelett var en av dem.
Citera
2019-05-13, 20:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag gjorde precis så, valde ut ett fåtal rätter jag ville bemästra, och en schysst omelett var en av dem.
Bara du inte tror att en omelett är detsamma som äggröra... :-O
Citera
2019-05-15, 10:51
Medlem
Det har väl nämnts - men indisk mat t ex?

Är ju mycket vegotrend nu, finns många vegetariska recept inom indisk matlagning om det är intressant.

1000 miljoner olika curryvarianter, olika kryddningar, ingredienser, osv.

Finns en del mer komplcierade maträtter i flera steg, t ex biryani.
Citera
2019-05-15, 10:54
Medlem
Olika typer av italienska pastarätter är ju ett givet kort i det här sammanhanget. Finns oändliga varianter av Pasta Carbonara och olika skolor som tycker olika kring vad som är korrekt och inte. Går att tweaka hur mycket som helst. Du kan göra din egen pasta. Köp in råvaror från saluhallen.
Citera
2019-05-15, 16:40
Medlem
Satans många bra förslag! Mycket kul att prova framöver, men först ut blir hemmagjord pasta och alla dess rätter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in