2019-05-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Fantastiskt och föredömligt gräv Eremona.
Vi är säkert många som följer dina inlägg med stort intresse. Känns det som Catrine kan ha förolyckats i Forsbergs k-kvart?

Tack Vi är ju fler som gräver, men jag hör väl till de envisaste, på gott och ont. Jag kan ju inte släppa saker, och brukar harva på efter att andra tröttnat. Jag borde släppt detta, men nyfikenheten tar över ...

Jag tänker enkelt, och svaret är ja. Teoretiskt är det ju möjligt.

Catrine kan ha dött där, och hon borde åtminstone ha stött på Berit och hennes polare. Det finns flera tänkbara skäl.

Catrine brukade sova (på hotell) ett stenkast från Vasaparken, som var Vasastans motsvarighet till Kungsträdgården. Vasaparken var så problematisk att polisen skapade en särskild arbetsgrupp som enbart inriktade sig på den (på 90-talet).

Parken var full med missbrukare, som stal från varenda affär i närheten. Att Catrine ibland hade ärenden till Vasaparken ter sig självklart, liksom att Forsberg och hennes polare hade det.

En av polarna kände dessutom Vinof, och missbrukade också hasch, amfetamin och alkohol. Catrine sålde droger (enligt vittnesmål). Närmare bestämt heroin och hasch. Det fanns många skäl att sammanstråla och byta grejer, och Catrine var ju blandmissbrukare, ett öppet mål så att säga.

Vidare: Forsberg bodde ju bara 150 m från parken, och på gångavstånd från hotellet, och att Catrine helt skulle missa en pundarkvart i närheten av hennes hotell, det verkar osannolikt, och på hörnet (Odengatan/Sigtunagatan precis vid parken) låg dessutom Systembolaget, så där har vi ännu en träffpunkt för missbrukare. Berit var fö alkoholist (och pillermissbrukare).

Och så har vi klientelet då, de som brukade umgås och leva rövare hemma hos Berit, och det är ju mycket intressanta personer, både pga våldshistoriken och det specifika våldet. Det handlade inte om några vanliga slagsmål eller korta vredesutbrott. Vissa missbrukare fick åka ambulans, inredningen demolerades helt, och poliser och vårdpersonal var så vana vid kaoset att de blev tjenis med Forsberg och hennes polare.

Och mängden stickande/skärande föremål ska noteras; man slogs med knivar, sax och krossat glas (!). Vid ett tillfälle tvingades Forsberg fly till en granne, när någon (jag vet inte vem) försökte hugga sönder hennes ytterdörr med en sax.

Forsberg själv var så paranoid och labil att hon högg med kniven utan att tänka. Hennes pojkvänner och polare utsatte henne för verbalt och fysiskt våld i många år, och själv var hon knappast någon duvunge.

Hon utreddes av polisen pga flera knivskärningar i början av 80-talet, och ansågs så oberäknelig att hon undersöktes av rättspsykiatrin. Hon hade också en kniv i hallen, liggande på en hylla. Det verkar som att hon var laddad och beredd, vilket inte är konstigt, med tanke på hennes umgänge.

Forsberg var fö kattägare, vilket har noterats i polisprotokoll. Catrine var intresserad av att köpa en kattunge (enligt Korsvall) strax innan hon försvann. Det är kanske intressant.

Forsberg bodde i Vasastan i många år, och hon bör ha känt till närområdet (Pampas, Eugeniavägen osv) väl.

Sammanfattningsvis kan man säga att Forsberg & Co verkligen utmärker sig, även i Stockholms missbrukarkretsar, och att polisen helt struntade i att knacka på hos henne, det är nästan lika konstigt som att man inte gick husesyn hos Vinof, på Eugeniavägen ...

Liksom Vinof var Forsberg ökänd inom poliskåren.

Nåt mer? Forsbergs födelsedag har jag nog kommenterat. Jag vill minnas att hon fyllde år den 20/7, och vi kan nog placera henne geografiskt...

Sent på våren skrev hon ut från torken, och tidigt på hösten var hon tillbaka igen ... under sommaren var hon troligen hemma, och återföll då i missbruk, vilket betyder förhöjd våldsrisk, och även ökad möjlighet att dra till sig labila och farliga personer.

Födelsedagen bör ha varit ännu ett skäl att vara hemma, och troligen firade hon den i Vasastan. Forsberg saknade medel och var sjukpensionär i många år... någon resa tror jag inte på.

Att Forsberg fyllde år precis mellan fynddatumen är ju lite intressant (mitten av juli och början av augusti 1984). Och är det någon som är hemma mitt i industrisemestern så är det ju en tung missbrukare ...

Alla vet ju att Stockholm töms helt i juli. Nästan normala människor är borta, så att hålla reda på de tokstollar som söp och knarkade i sina hem hela sommaren, det var nog inte så svårt ...

Ja du, Forsberg & Co kan man fundera mycket på.
Citera
2019-05-18, 01:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag diskuterar inte med dig, vilket jag skrivit ett tiotal gånger.

Det här är fortfarande ett debattforum och det är sannerligen inte för mycket begärt att du svarar på ställda frågor och kommer med motargument.

Citat:
Du är värdelös på alla nivåer.

Och du vill bara ha medhåll och ryggdunkningar här i tråden när du presenterar dina osammanhängande teorier. Saklig kritik är din värsta fiende.

Dessutom så verkar inte du ha något äkta intresse för att fallet får sin upplösning trots att det är preskriberat, din extrema motvilja för alternativa händelseförlopp indikerar nämligen detta och absolut ingen tjänar något på detta förutom GM då möjligtvis.
Citera
2019-05-18, 02:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Catrine brukade sova (på hotell) ett stenkast från Vasaparken, som var Vasastans motsvarighet till Kungsträdgården. Vasaparken var så problematisk att polisen skapade en särskild arbetsgrupp som enbart inriktade sig på den (på 90-talet).

Nu lugnar vi ner oss lite, sista gången Catrine bevisligen sov på hotellet nära Vasaparken var i april 1984, dvs två månader innan hon försvann. Alltså kan hotell Gustav Vasa i bästa fall ses som en parentes och av liten betydelse.

Citat:
Parken var full med missbrukare, som stal från varenda affär i närheten. Att Catrine ibland hade ärenden till Vasaparken ter sig självklart, liksom att Forsberg och hennes polare hade det.

Det finns ett stort för att inte säga gigantiskt problem med din teori, Catrine sov fortfarande inte på hotellet vid Odenplan i juni utan på helt andra ställen som hos arkitekten på Östermalm tex.

Citat:
En av polarna kände dessutom Vinof, och missbrukade också hasch, amfetamin och alkohol. Catrine sålde droger (enligt vittnesmål). Närmare bestämt heroin och hasch. Det fanns många skäl att sammanstråla och byta grejer, och Catrine var ju blandmissbrukare, ett öppet mål så att säga.

Men det där är ju bara lösa funderingar, det går ju inte ens att bygga en trovärdig teori kring detta?

Citat:
Vidare: Forsberg bodde ju bara 150 m från parken, och på gångavstånd från hotellet, och att Catrine helt skulle missa en pundarkvart i närheten av hennes hotell, det verkar osannolikt, och på hörnet (Odengatan/Sigtunagatan precis vid parken) låg dessutom Systembolaget, så där har vi ännu en träffpunkt för missbrukare. Berit var fö alkoholist (och pillermissbrukare).

Men nu var inte hotell Gustav Vasa hennes hotell i juni 1984 utan fakta är att arkitektens dåvarande bostad på Östermalm var något av ett "hotell" för henne. Borde inte du inrikta dina teorier åt det hållet istället?

Citat:
Alla vet ju att Stockholm töms helt i juli. Nästan normala människor är borta, så att hålla reda på de tokstollar som söp och knarkade i sina hem hela sommaren, det var nog inte så svårt ...

Stockholm töms i juli? Catrine försvann den den 10 juni! Lite skillnad kanske va? Arkitekten var dessutom hemma i Stockholm till midsommartid samma månad och hans bostad är Catrines sista kända sovplats. Varför vill inte du bygga en teori kring den nästan helt outredde arkitekten?
Citera
2019-05-18, 08:12
Medlem
Jo då! Vi Vet - att du absolut inte vill att spåret med Eugeniavägen, Sictoniagatan och hotel Gustav Vasa, i Vasastan, ska utredas ännu mer (än vad som redan gjorts). Därför att det bränns.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu lugnar vi ner oss lite, sista gången Catrine bevisligen sov på hotellet nära Vasaparken var i april 1984, dvs två månader innan hon försvann. Alltså kan hotell Gustav Vasa i bästa fall ses som en parentes och av liten betydelse.

Det finns ett stort för att inte säga gigantiskt problem med din teori, Catrine sov fortfarande inte på hotellet vid Odenplan i juni utan på helt andra ställen som hos arkitekten på Östermalm tex.

Men det där är ju bara lösa funderingar, det går ju inte ens att bygga en trovärdig teori kring detta?

Men nu var inte hotell Gustav Vasa hennes hotell i juni 1984 utan fakta är att arkitektens dåvarande bostad på Östermalm var något av ett "hotell" för henne. Borde inte du inrikta dina teorier åt det hållet istället?

Stockholm töms i juli? Catrine försvann den den 10 juni! Lite skillnad kanske va? Arkitekten var dessutom hemma i Stockholm till midsommartid samma månad och hans bostad är Catrines sista kända sovplats. Varför vill inte du bygga en teori kring den nästan helt outredde arkitekten?
Citera
2019-05-18, 09:23
Medlem
Hur nära det var mellan BF och fyndplatserna har inte framgått - hon bodde vid korsningen Odengatan/Sigtunagatan i flera år, och avståndet till Eugeniavägen bör ha varit nån kilometer, och till Talludden lite mer... Hon hade dessutom nära till Karlbergsvägen 66. Att hon och Vinofs vägar korsades är mer än sannolikt. De delade ju också en bekantskap: Robert.
Citera
2019-05-18, 10:02
Medlem
Att Catrine hade sociala och ekonomiska skäl att bo på Gustav Vasa är självklart.

Om hon återvände dit efter att Anckers släppt henne på stan, det vet vi dock inte. Att hon levde efter pingsten är högst sannolikt, men var hon sov vet vi inte. Troligen var det hos Saba och en okänd man, som troligen inte var Burger.

Vid Vasaparken (en klassisk mötesplats för pundare) fanns flera intressanta kartpunkter.

Sabbatsberg behandlade överdoser och dubbeldiagnoser. Strax bredvid bodde Pia K, som var gammal kompis till Burger. Hennes kille sålde hasch. Precis under Gustav Vasa låg en porrklubb, och så fanns Berits kvart, 150 m från parken....

Att Catrine försvann och slutade synas kring Kungsträdgårdent, kan ha en enkel förklaring.

Hon kanske bytte stadsdel - och polade hon med Burger var det väl naturligt att vara i norra stan och byta Kungsträdgården mot Vasaparken.

Han var ju hemmastadd i Sumpan och Hallonbergen...

Dessutom försökte hon hänga av TÅ, som jagade henne i flera dagar. Och han var mest bekant med Norrmalm och streetan.
Senast redigerad av Eremona2.0 2019-05-18 kl. 10:11.
Citera
2019-05-18, 11:03
Medlem
Gångavståndet mellan hotellet och Vasaparken var ung 100 m, om jag räknat rätt. Mycket praktiskt.

Förlåt för skrivfel i ett inlägg idag. BF bodde mkt nära Karlbergsvägen, inte Odengatan.

Gångavståndet mellan Gustav Vasa och BF:s knarkarkvart var ung 500 m, och envar får själv bedöma sannolikheten för att Catrine skulle missa BF & Co.

Catrine var välkänd på hotellet, där hon tog in bekanta ibland, och sannolikt också sexkunder.

Att gå 500 m tar ung 5 min.
Citera
2019-05-18, 13:53
Medlem
Att Catrine inte var renodlad horsare och drog i sig allt möjligt (och det är ju få missbrukare som inte blandar) är intressant, och det finns massor av tänkbara scenarion.

Hon käkade tabletter (fludder), sköt horse och rökte hasch, och andra IV-missbrukare bör ha känt till henne, oavsett vilken drog som användes.

På Eugeniavägen 25 fanns tjackmissbruk, och BF hade polare som var vana att skjuta knark, men vilken sort vet jag inte.

BF själv missbrukade "narkotikaliknande" piller på sextiotalet, och pillren hängde med i många herrans år, och Vinof var också förtjust i piller. Det var "starka tabletter", enligt vittne, men vilken sort det var vet jag inte.

Ja, de praktiska skälen att mötas, om man delade samma lilla zon i innerstan, de bör ha varit många.

Vill man hårdra kan man säga att BF, Vinof och Catrine troligen delade samma problem: tablettmissbruk.
Citera
2019-05-19, 02:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jo då! Vi Vet - att du absolut inte vill att spåret med Eugeniavägen, Sictoniagatan och hotel Gustav Vasa, i Vasastan, ska utredas ännu mer (än vad som redan gjorts). Därför att det bränns.

Vad är det som bränns här?

Det har aldrig funnits något superintressant spår som löper mellan Eugeniavägen, Sigtunagatan och hotell Gustav Vasa.

Däremot är det väldigt intressant att da Costa bodde på nämnda hotell i april 1984 tillsammans med sin nära vän Raine för det da Costa berättade för honom är betydligt mer intressant och tänkvärt än de oerhört innehållsfattiga teorier som florerar kring Vinof, Robert och den där kvinnan som råkade bo på Sigtunagatan.

Det är faktiskt fullt möjligt (i teorin) att da Costa hade någon typ av intimare relation med fludderläkarna som omnämns i Raines dagböcker och att dessa för oss okända manspersoner eventuellt kan vara inblandade i da Costas märkliga och grymma öde?

Man kan dessutom fråga sig varför du aldrig ägnar någon tid och eftertanke åt detta spår?
Citera
2019-05-19, 16:09
Medlem
Qualatexs avatar
Eremona, finns det något som helst möjlighet att prata med/ställa frågor till ”Robert”?

Han är den person som verkligen intresserar mig; och jag skulle gärna vilja veta mer om denne person och dennes backstory. Du får gärna PM:a mig om du har tid och möjlighet.
Citera
2019-05-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad är det som bränns här?

Det har aldrig funnits något superintressant spår som löper mellan Eugeniavägen, Sigtunagatan och hotell Gustav Vasa.

Däremot är det väldigt intressant att da Costa bodde på nämnda hotell i april 1984 tillsammans med sin nära vän Raine för det da Costa berättade för honom är betydligt mer intressant och tänkvärt än de oerhört innehållsfattiga teorier som florerar kring Vinof, Robert och den där kvinnan som råkade bo på Sigtunagatan.

Det är faktiskt fullt möjligt (i teorin) att da Costa hade någon typ av intimare relation med fludderläkarna som omnämns i Raines dagböcker och att dessa för oss okända manspersoner eventuellt kan vara inblandade i da Costas märkliga och grymma öde?

Man kan dessutom fråga sig varför du aldrig ägnar någon tid och eftertanke åt detta spår?
Varför bränns det så fort då Costas torskar nämns?
Citera
2019-05-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Eremona, finns det något som helst möjlighet att prata med/ställa frågor till ”Robert”?

Han är den person som verkligen intresserar mig; och jag skulle gärna vilja veta mer om denne person och dennes backstory. Du får gärna PM:a mig om du har tid och möjlighet.
Denne Robert är en av dom som poliserna borde ha letat på och förhört, redan i aug-sept 1984. Varför gjordes inte detta?
Robert var med när det rörde sig som faen på Eugeniavägen, i början/ mitten av juni 1984.
Dock så tvivlar jag på att R har något att säga idag - oavsett om det handlar om den medelpadsbördige Vinof Olausson (aka flyttgubben) eller den missbrukande och vilt knivhuggande BF (boende i Vasastan från tidigt 1970-tal).
Tiden har gått....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in