Citat:
Tack
Vi är ju fler som gräver, men jag hör väl till de envisaste, på gott och ont. Jag kan ju inte släppa saker, och brukar harva på efter att andra tröttnat. Jag borde släppt detta, men nyfikenheten tar över ...Jag tänker enkelt, och svaret är ja. Teoretiskt är det ju möjligt.
Catrine kan ha dött där, och hon borde åtminstone ha stött på Berit och hennes polare. Det finns flera tänkbara skäl.
Catrine brukade sova (på hotell) ett stenkast från Vasaparken, som var Vasastans motsvarighet till Kungsträdgården. Vasaparken var så problematisk att polisen skapade en särskild arbetsgrupp som enbart inriktade sig på den (på 90-talet).
Parken var full med missbrukare, som stal från varenda affär i närheten. Att Catrine ibland hade ärenden till Vasaparken ter sig självklart, liksom att Forsberg och hennes polare hade det.
En av polarna kände dessutom Vinof, och missbrukade också hasch, amfetamin och alkohol. Catrine sålde droger (enligt vittnesmål). Närmare bestämt heroin och hasch. Det fanns många skäl att sammanstråla och byta grejer, och Catrine var ju blandmissbrukare, ett öppet mål så att säga.
Vidare: Forsberg bodde ju bara 150 m från parken, och på gångavstånd från hotellet, och att Catrine helt skulle missa en pundarkvart i närheten av hennes hotell, det verkar osannolikt, och på hörnet (Odengatan/Sigtunagatan precis vid parken) låg dessutom Systembolaget, så där har vi ännu en träffpunkt för missbrukare. Berit var fö alkoholist (och pillermissbrukare).
Och så har vi klientelet då, de som brukade umgås och leva rövare hemma hos Berit, och det är ju mycket intressanta personer, både pga våldshistoriken och det specifika våldet. Det handlade inte om några vanliga slagsmål eller korta vredesutbrott. Vissa missbrukare fick åka ambulans, inredningen demolerades helt, och poliser och vårdpersonal var så vana vid kaoset att de blev tjenis med Forsberg och hennes polare.
Och mängden stickande/skärande föremål ska noteras; man slogs med knivar, sax och krossat glas (!). Vid ett tillfälle tvingades Forsberg fly till en granne, när någon (jag vet inte vem) försökte hugga sönder hennes ytterdörr med en sax.
Forsberg själv var så paranoid och labil att hon högg med kniven utan att tänka. Hennes pojkvänner och polare utsatte henne för verbalt och fysiskt våld i många år, och själv var hon knappast någon duvunge.
Hon utreddes av polisen pga flera knivskärningar i början av 80-talet, och ansågs så oberäknelig att hon undersöktes av rättspsykiatrin. Hon hade också en kniv i hallen, liggande på en hylla. Det verkar som att hon var laddad och beredd, vilket inte är konstigt, med tanke på hennes umgänge.
Forsberg var fö kattägare, vilket har noterats i polisprotokoll. Catrine var intresserad av att köpa en kattunge (enligt Korsvall) strax innan hon försvann. Det är kanske intressant.
Forsberg bodde i Vasastan i många år, och hon bör ha känt till närområdet (Pampas, Eugeniavägen osv) väl.
Sammanfattningsvis kan man säga att Forsberg & Co verkligen utmärker sig, även i Stockholms missbrukarkretsar, och att polisen helt struntade i att knacka på hos henne, det är nästan lika konstigt som att man inte gick husesyn hos Vinof, på Eugeniavägen ...
Liksom Vinof var Forsberg ökänd inom poliskåren.
Nåt mer? Forsbergs födelsedag har jag nog kommenterat. Jag vill minnas att hon fyllde år den 20/7, och vi kan nog placera henne geografiskt...
Sent på våren skrev hon ut från torken, och tidigt på hösten var hon tillbaka igen ... under sommaren var hon troligen hemma, och återföll då i missbruk, vilket betyder förhöjd våldsrisk, och även ökad möjlighet att dra till sig labila och farliga personer.
Födelsedagen bör ha varit ännu ett skäl att vara hemma, och troligen firade hon den i Vasastan. Forsberg saknade medel och var sjukpensionär i många år... någon resa tror jag inte på.
Att Forsberg fyllde år precis mellan fynddatumen är ju lite intressant (mitten av juli och början av augusti 1984). Och är det någon som är hemma mitt i industrisemestern så är det ju en tung missbrukare ...
Alla vet ju att Stockholm töms helt i juli. Nästan normala människor är borta, så att hålla reda på de tokstollar som söp och knarkade i sina hem hela sommaren, det var nog inte så svårt ...
Ja du, Forsberg & Co kan man fundera mycket på.