2019-05-18, 20:30
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistadroppen
du e ju fan hjärntvättad av sverige och kommunsmen som förs i det här landet! att en delstat kan instifta en sådan här lag är en indikation på demokrati och frihet. i USA bestämmer folket, och passar det inte kan man flytta till en annan delstat. I sverige låter vi fasciststaten bestämma över oss

På vilket sätt bestämmer folket mer i Alabama? Du tror att detta var en folkomröstning?
Citera
2019-05-18, 20:42
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Mamman och (((läkaren))) får bestämma tillsammans när barnet är fött ifall de vill hålla det vid liv eller ta död på det.

Källa på det?
Citera
2019-05-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sluta lägg in känslor i allt.

parasit definieras som en kropp som lever av en annan kropp. dvs får sin näring från någon annan.
Att detta är något dåligt är helt och hållet en tolkningsfråga.
Är du själv "parasiten" så är det ju inte något dåligt för just dig, detta är ditt sätt att leva på, punkt.

Ett foster lever endast på sin mammas näring, att vara gravid är en rätt rejäl belastning på en kvinnokropp, så ingen liten lätt historia direkt.
Men i de flesta fall så betraktas ju ett foster/ barn som något bra som kivnnor önskar sig, men! det ändrar dock inte på faktumet att fostret faktiskt "parasiterar".

En kvinna som inte vill ha barn, inte vill vara gravid med ett barn etc, där betraktas självklart ett foster som något negativt som parasiterar på hennes kropp och liv.
Men detta förändrar inte att kvinnan bredvid är själaglad över sin graviditet, så återigen, sluta misstolka.

Jag lägger inte in känslor i allt, jag lägger in moral.

Jag har dessutom sakligt mött alla era argument logiskt. Ni är selektiva och ignorerar när er logik blir sönderplockat.

Då blir det något i stil med ”bemöter resten senare” eller ”jag är liberal”.
Citera
2019-05-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Jag gömmer mig verkligen inte bakom något. Jag tog upp graviditet efter våldtäkt för tydlighetens skull, för att det är ett extremt exempel på en kvinna som blivit gravid mot sin vilja. Det är i de fall kvinnor är gravida utan att vilja vara det som fostret skulle kunna beskrivas, inte som en parasit, men som en individ som inte kan garanteras överlevnad eftersom den enbart kan överleva genom att använda en annans kropp mot dennas vilja.

Det är de fallen jag talar om, inte relationen mellan kvinnan och ett önskat barn. Jag har själv varit gravid två gånger, mina barn älskar mig och jag dem. Jag älskar att se kvinnor gravida med barn de vill vara gravida med och önskar att folk i allmänhet valde att skaffa fler.

Din beskrivning är att ett foster tar beslag på sin mors kropp. Att ”ta beslag” är en aktiv handling!och du tillskriver alltså fostret ansvar för tillståndet som dess föräldrar satt det i. Du rättfärdigar alltså inte abort på grunden att fostret inte är en egen individ, du rättfärdigar det som moderns förvar mot ett beslag på hennes kropp.

Det är anmärkningsvärt och inte en enda gång i detta resonemang har du bemött det faktum att det är modern som har satt denna hjälplösa individ i detta parasiterande tillstånd. Du ignorerar helt denna aspekten.

Du har dessutom ett gäng andra invändningar som du inte än bemött...
Citera
2019-05-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
1. Och? Vi baserar inte liv på godtyckliga egenskaper såsom att "känna, tänka och vara en mänsklig individ". Zygoter och foster är rent objektivt en enskild mänsklig individ med ett unikt DNA i livets allra tidigaste skede, som växer till en vuxen människa. Huruvida denna person uppfyller dina godtyckliga kriterier för att kunna anses få sitt liv försvarat, är helt irrelevant.

2. Anser du med samma logik att det är helt okej att mörda exv. sovande uteliggare, komapatienter, eller människor i djupsömn?

Anser du att sovande uteliggare aldrig fötts, haft känslor, tankar och behöver utvecklas vidare för att bli en människa? Väldigt nedlåtande av dig i så fall måste jag säga, nästan irrelevant och godtyckligt. Schhhhh ny börjar ESC.
Citera
2019-05-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXAAXX
Anser du att sovande uteliggare aldrig fötts, haft känslor, tankar och behöver utvecklas vidare för att bli en människa? Väldigt nedlåtande av dig i så fall måste jag säga, nästan irrelevant och godtyckligt. Schhhhh ny börjar ESC.

Omg den poängen flög rakt över ditt huvud. Spelar du dum eller fattar du verkligen inte?
Citera
2019-05-18, 21:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är färre än 1% av aborter som orsakas av våldtäkter. Men givetvis ska kvinnor ha rätt till abort i sådana fall.

I Sverige görs abort i 25% av graviditeterna. Preventivmedel är till minst 95% effektiva. Det betyder att kvinnor slarvar med användning av preventivmedel och istället använder abort i stor utsträckning. Det är inte ok. Det är dags att kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och slutar döda sin avkomma i onödan. Andelen aborter ska inte behöva överstiga 10% av graviditeterna. Vilken art som helst där honorna dödar 25% av avkomman har stora problem, det är sjukt.

Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel. Man siktar nog på att hitta en balanserad lösning i slutändan. Båda sidorna är mycket fel ute.

Bland svarta i USA så är aborter högre än Sverige, uppåt 50% om jag minns rätt.

Det bör inte vara en kvinnlig rättighet att döda sin avkomma, det är en kvinnlig skyldighet att inte bli gravid när man inte vill bli gravid. Det är inte ens svårt, använd preventivmedel, de funkar.

Bör upprepas
Citera
2019-05-18, 21:19
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXAAXX

Människoliv definieras inte på basis av huruvida man passerat genom en vagina, haft känslor, eller haft tankar. På tal om att låta nedlåtande... Hade du för övrigt avrättat en hjärndöd sjukhuspatient som du med säkerhet visste skulle återfå medvetande inom några veckor?

Abortförespråkare befinner sig i en intellektuell avgrund som är svår ta sig upp ifrån.
Citera
2019-05-18, 21:22
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel.

Bra inlägg, och jag håller med dig i sak. Dock vill jag infoga en rättelse här: "liberalernas" ståndpunkt är att abort skall vara möjligt på redan födda bebisar. Numera talar man öppet om hur man på ett humant sätt skall avliva bebisar som ligger gråtande på ett bord.

Vi pratar alltså ren och skär, avgrundsdjup, människohatande, satanistisk ondska.
Citera
2019-05-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Bra inlägg, och jag håller med dig i sak. Dock vill jag infoga en rättelse här: "liberalernas" ståndpunkt är att abort skall vara möjligt på redan födda bebisar. Numera talar man öppet om hur man på ett humant sätt skall avliva bebisar som ligger gråtande på ett bord.

Vi pratar alltså ren och skär, avgrundsdjup, människohatande, satanistisk ondska.

Låter vidrigt. men människor som slår in på devalvera liv av logiska, vetenskapliga, praktiska, religösa eller bara av ren o skär ondska kryllar det av rent historiskt.

Antar att det är det som gäller även i sverige på sikt, någon fri abort förespråkare kanske kan svara?
Tänker på den här stackars feta tjejen som inte visste att hon va gravid och så bara pang bom bebis...
Citera
2019-05-18, 21:43
Medlem
Frågan är egentligen: varför skulle vi här borta bry oss? Har vi inte värre problem att ta itu med med tanke på allt äckel som okontrollerat väller in här?
Citera
2019-05-18, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Omg den poängen flög rakt över ditt huvud. Spelar du dum eller fattar du verkligen inte?
Att jämföra en uteliggare med en zygot är så synnerligen korkat att man undrar hur en vrickad hjärna nog att komma på idén ser ut.

Men ni kanske tror att det inte funnits lagar mot att döda sovande uteliggare i Alabama fram tills nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in