Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan-i-skuggan
Jag anser varken att man kan dela upp abortförespråkare och motståndare eller liberala och konservativa i goda och onda.
Det är specifikt dina argument som är onda och det baserar jag på dina resonemang kring relationen mellan foster och moder under graviditeten.
Du har inte använt formuleringen parasit men du har beskrivit det som en parasitisk relation, det kan du bara inte förneka. Bara resonemanget att ett foster lägger beslag på sin moders kropp och att abort går ut på att skydda sig mot detta ”beslag” är illa nog. Jag tycker verkligen det är ett depraverat sätt och se på det och därför använde jag ”ond” som en beskrivning av din ståndpunkt.
Och snälla göm dig inte bakom våldtäkt, dina resonemang har varit generalla och inte bara gällt graviditeter som uppstått genom våldtäkt.
Sluta lägg in känslor i allt.
parasit definieras som en kropp som lever av en annan kropp. dvs får sin näring från någon annan.
Att detta är något dåligt är helt och hållet en tolkningsfråga.
Är du själv "parasiten" så är det ju inte något dåligt för just dig, detta är ditt sätt att leva på, punkt.
Ett foster lever endast på sin mammas näring, att vara gravid är en rätt rejäl belastning på en kvinnokropp, så ingen liten lätt historia direkt.
Men i de flesta fall så betraktas ju ett foster/ barn som något bra som kivnnor önskar sig, men! det ändrar dock inte på faktumet att fostret faktiskt "parasiterar".
En kvinna som inte vill ha barn, inte vill vara gravid med ett barn etc, där betraktas självklart ett foster som något negativt som parasiterar på hennes kropp och liv.
Men detta förändrar inte att kvinnan bredvid är själaglad över sin graviditet, så återigen, sluta misstolka.