2019-05-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Vad spelar det i sammanhanget för roll vad Amnesty tycker? Finns en bred majoritet bakom lagen i Alabama. Ungefär som i flera andra delstater.
Ja, det är lite märkligt att så kallade liberaler inte fixar hur demokratin fungerar.
Citera
2019-05-18, 17:26
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
befruktade äggceller, embryon, foster upp till ett fastställt datum, äger inte de funktioner som en människa behöver äga för att kunna känna, tänka, vara en mänsklig individ.Där finns alltå inget biologiskt, praktiskt skäl till att dessa bara måste ges chans att utveckals vidare, lika lite som vi prompt måste ge en äggcell eller en spermie sin chans gå vidare till nästa fas i den mänskliga reproduktionskedjan.

1. Och? Vi baserar inte liv på godtyckliga egenskaper såsom att "känna, tänka och vara en mänsklig individ". Zygoter och foster är rent objektivt en enskild mänsklig individ med ett unikt DNA i livets allra tidigaste skede, som växer till en vuxen människa. Huruvida denna person uppfyller dina godtyckliga kriterier för att kunna anses få sitt liv försvarat, är helt irrelevant.

2. Anser du med samma logik att det är helt okej att mörda exv. sovande uteliggare, komapatienter, eller människor i djupsömn?
Citera
2019-05-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Hon har ansvaret att inte göra abort, eftersom hon är den enda som kan göra abort.

Män kan också ha ansvaret att inte gör abort. Det är det enda val han har. Kvinnan kan välja.
Citera
2019-05-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Att en graviditet innebär att en ”kropp läggs i beslag” är ditt, och radikalvänsterns, egna påhitt som ingen med Västs sanna moral accepterar.

Hela din ideologi bygger på att familj inte finns som koncept. Du är anti Väst, anti familj och anti natur. Tro inget annat.

Notera att jag inte påstår att abort inte hör hemma i Väst men de resonemangen du för är ondskefulla och det skrämmer mig att du inte inser detta. Det visar verkligen hur långt de postmoderna vänsterradikala har kommit i sin nedmontering av moral.

Du är helt enkelt konservativ, och jag är liberal. Men dela in det i goda/onda om det bara är så du kan förstå världen.

Jag tycker naturligtvis inte att foster per definition är parasiter. Det var din formulering. Det är bara olyckligt att fostret i en tex en våldtagen kvinnas livmoder inte kan överleva utanför livmodern, om kvinnan inte vill upplåta sin kropp åt den.

Om det gör det lättare för dig så tycker jag att fler bör leva i kärleksrelationer, bli gravida med efterlängtade barn och att nativiteten ska öka.
Citera
2019-05-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Du är helt enkelt konservativ, och jag är liberal. Men dela in det i goda/onda om det bara är så du kan förstå världen.

Jag tycker naturligtvis inte att foster per definition är parasiter. Det var din formulering. Det är bara olyckligt att fostret i en tex en våldtagen kvinnas livmoder inte kan överleva utanför livmodern, om kvinnan inte vill upplåta sin kropp åt den.

Jag anser varken att man kan dela upp abortförespråkare och motståndare eller liberala och konservativa i goda och onda.

Det är specifikt dina argument som är onda och det baserar jag på dina resonemang kring relationen mellan foster och moder under graviditeten.

Du har inte använt formuleringen parasit men du har beskrivit det som en parasitisk relation, det kan du bara inte förneka. Bara resonemanget att ett foster lägger beslag på sin moders kropp och att abort går ut på att skydda sig mot detta ”beslag” är illa nog. Jag tycker verkligen det är ett depraverat sätt och se på det och därför använde jag ”ond” som en beskrivning av din ståndpunkt.

Och snälla göm dig inte bakom våldtäkt, dina resonemang har varit generalla och inte bara gällt graviditeter som uppstått genom våldtäkt.
Citera
2019-05-18, 19:42
Medlem
Citat:
Jag anser varken att man kan dela upp abortförespråkare och motståndare eller liberala och konservativa i goda och onda.

Det är specifikt dina argument som är onda och det baserar jag på dina resonemang kring relationen mellan foster och moder under graviditeten.

Du har inte använt formuleringen parasit men du har beskrivit det som en parasitisk relation, det kan du bara inte förneka. Bara resonemanget att ett foster lägger beslag på sin moders kropp och att abort går ut på att skydda sig mot detta ”beslag” är illa nog. Jag tycker verkligen det är ett depraverat sätt och se på det och därför använde jag ”ond” som en beskrivning av din ståndpunkt.

Och snälla göm dig inte bakom våldtäkt, dina resonemang har varit generalla och inte bara gällt graviditeter som uppstått genom våldtäkt.

Sluta lägg in känslor i allt.

parasit definieras som en kropp som lever av en annan kropp. dvs får sin näring från någon annan.
Att detta är något dåligt är helt och hållet en tolkningsfråga.
Är du själv "parasiten" så är det ju inte något dåligt för just dig, detta är ditt sätt att leva på, punkt.

Ett foster lever endast på sin mammas näring, att vara gravid är en rätt rejäl belastning på en kvinnokropp, så ingen liten lätt historia direkt.
Men i de flesta fall så betraktas ju ett foster/ barn som något bra som kivnnor önskar sig, men! det ändrar dock inte på faktumet att fostret faktiskt "parasiterar".

En kvinna som inte vill ha barn, inte vill vara gravid med ett barn etc, där betraktas självklart ett foster som något negativt som parasiterar på hennes kropp och liv.
Men detta förändrar inte att kvinnan bredvid är själaglad över sin graviditet, så återigen, sluta misstolka.
Citera
2019-05-18, 19:54
Medlem
Tycker det är sunt och helt rätt. Idén att kvinnor ska kunna döda foster som det behagar är en vidrig syn på mänskligt liv av rent medeltida karaktär.

Förhoppningsvis löser vetenskapen detta med artificiella livmödrar förr eller senare men än så länge är det bara för kvinnor att ta konsekvenserna av vara kvinna. Inget konstigt alls.
Citera
2019-05-18, 19:55
Medlem
Citat:

Jag gömmer mig verkligen inte bakom något. Jag tog upp graviditet efter våldtäkt för tydlighetens skull, för att det är ett extremt exempel på en kvinna som blivit gravid mot sin vilja. Det är i de fall kvinnor är gravida utan att vilja vara det som fostret skulle kunna beskrivas, inte som en parasit, men som en individ som inte kan garanteras överlevnad eftersom den enbart kan överleva genom att använda en annans kropp mot dennas vilja.

Det är de fallen jag talar om, inte relationen mellan kvinnan och ett önskat barn. Jag har själv varit gravid två gånger, mina barn älskar mig och jag dem. Jag älskar att se kvinnor gravida med barn de vill vara gravida med och önskar att folk i allmänhet valde att skaffa fler.
Citera
2019-05-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sluta lägg in känslor i allt.

parasit definieras som en kropp som lever av en annan kropp. dvs får sin näring från någon annan.
Att detta är något dåligt är helt och hållet en tolkningsfråga.
Är du själv "parasiten" så är det ju inte något dåligt för just dig, detta är ditt sätt att leva på, punkt.

Ett foster lever endast på sin mammas näring, att vara gravid är en rätt rejäl belastning på en kvinnokropp, så ingen liten lätt historia direkt.
Men i de flesta fall så betraktas ju ett foster/ barn som något bra som kivnnor önskar sig, men! det ändrar dock inte på faktumet att fostret faktiskt "parasiterar".

En kvinna som inte vill ha barn, inte vill vara gravid med ett barn etc, där betraktas självklart ett foster som något negativt som parasiterar på hennes kropp och liv.
Men detta förändrar inte att kvinnan bredvid är själaglad över sin graviditet, så återigen, sluta misstolka.

Exakt.
Citera
2019-05-18, 20:06
Medlem
Argangsvins avatar
Jag har svårt att tänka mig att män skulle uppskatta om kvinnor tog drastiska politiska beslut som drabbade endast mäns kroppar. Så länge graviditet är förbehållet kvinnor bör de själva få råda över sina kroppar. Visst finns det kvinnor som missbrukar abort. Det är vidrigt men att leva i ett samhälle där din kropp inte tillhör dig är värre. Det finns tillräckligt många sådana länder redan. Jag hoppas vansinnet inte går igenom.
Citera
2019-05-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argangsvin
Jag har svårt att tänka mig att män skulle uppskatta om kvinnor tog drastiska politiska beslut som drabbade endast mäns kroppar. Så länge graviditet är förbehållet kvinnor bör de själva få råda över sina kroppar. Visst finns det kvinnor som missbrukar abort. Det är vidrigt men att leva i ett samhälle där din kropp inte tillhör dig är värre. Det finns tillräckligt många sådana länder redan. Jag hoppas vansinnet inte går igenom.

Så länge kvinnor står för kalaset själva, både notan och ansvaret så visst. Men så är inte fallet, och så vill nog varken män eller kvinnor ha det.

Jag har svårt att förstå hur vissa kan vara såna groteska sexister att de anser att män inte ska ha någon talan över något som påverkat deras egna liv och som de dessutom ska tvingas betala för.
Citera
2019-05-18, 20:28
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Så du håller med demokraterna som vill tillåta abort ända fram till födsel då?
Sverige behöver inte lägga synpunkter på vad andra länder bestämmer för sitt folk. Vi är inte något moraliskt eller demokratiskt föredöme, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in