2019-05-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Om det är så att Greta kan få politiker att börja agera för att förhindra att co2 nivån blir alldeles för hög( med de konsekvenser det innebär). Så är hon värd alla utmärkelser och priser som finns.
Tydligen så har parlamentet i london börjat diskutera åtgärder efter hennes besök.
Jag tror faktiskt hon själv inte bryr sig om priser och utmärkelser utan hon vill bara undvika klimatkatastrofen.
Om man vänder på frågan vem vill du ska ha priser och utmärkelser?
Jag är oerhört stolt över att Greta är svensk.
När jag var liten så fanns en grupp som hette ABBA som blev världsberömda men i Sverige var man en idiot om man gillade dem. Ser likheter med Greta
Det är vad du tycker men du har fortfarande inte kunnat skriva en motivation till just fredspriset. Ska dom säga när dom delar ut fredspriset att vi tycker att du är värd alla priser som finns. Här får du fredspriset också. Fast det verkar ju inte finnas någon annan heller just nu som har gjort sig särskilt förtjänt av fredspriset så då blir dom ju iallafall av med priset. Ett bekymmer mindre.
2019-05-18, 14:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Om det är så att Greta kan få politiker att börja agera för att förhindra att co2 nivån blir alldeles för hög( med de konsekvenser det innebär). Så är hon värd alla utmärkelser och priser som finns.
Tydligen så har parlamentet i london börjat diskutera åtgärder efter hennes besök.
Jag tror faktiskt hon själv inte bryr sig om priser och utmärkelser utan hon vill bara undvika klimatkatastrofen.
När jag var liten så fanns en grupp som hette ABBA som blev världsberömda men i Sverige var man en idiot om man gillade dem. Ser likheter med Greta

Då kan vi ge henne Vm guldet i hockey och lägga ner det för i år då.

Guld i friidrott nästa år. Lika bra att ställa in evenemanget.

Heja Greta.
2019-05-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det är vad du tycker men du har fortfarande inte kunnat skriva en motivation till just fredspriset. Ska dom säga när dom delar ut fredspriset att vi tycker att du är värd alla priser som finns. Här får du fredspriset också. Fast det verkar ju inte finnas någon annan heller just nu som har gjort sig särskilt förtjänt av fredspriset så då blir dom ju iallafall av med priset. Ett bekymmer mindre.
Sedan när länderna börjar sätta hård press på varandra angående co2utsläppen med olika sanktioner till exempel så får vi se hur det går med freden. Men tanken är ju god och förhandlingar och möten har ju redan skett fast det går lite knaggligt.Men freden får vi nog vara rädda om.
2019-05-18, 14:37
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är intressant att det börjar rapporteras om oenigheter inom självaste IPCC.

Att forskare även där förnekar påståendet om en förestående tipping point och jordens undergång inom 10 år (okej, 12).

Att Parisavtalets innehåll inte alls skulle ha några enorma effekter på klimatet, ens om det följdes till punkt och pricka.

Kanske har Greta gått för långt i sina tvärsäkra uttalanden?

Kanske tröttnar de riktiga forskarna på att det sprids lögner och skrämselpropaganda av lekmän och politiska aktivister?

Tänk om de tar bladet från munnen och tar debatten till en helt ny nivå?

Då har Greta verkligen kommit att betyda något.
Du är på rätt spår, men kommer fel. Greta kan gå längre i sina uttalanden om klimathotet - och hon kommer göra det allteftersom!
Thunberg betyder enormt mycket redan nu, som alla vet, ta det här med Times etc...
Hon kommer betyda ännumer framöver.
2019-05-18, 14:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Du är på rätt spår, men kommer fel. Greta kan gå längre i sina uttalanden om klimathotet - och hon kommer göra det allteftersom!
Thunberg betyder enormt mycket redan nu, som alla vet, ta det här med Times etc...
Med lite tur så kanske hon kan efterträda António Guterres som Förenta Nationernas generalsekreterare redan innan sommaren.

2019-05-18, 14:41
Medlem
Citat:
Hur skall hon undvika den menar du? Får vi tro Greta så är det kört, CO2 utsläppen kommer fortsätta öka globalt.
2019-05-18, 14:46
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Fördelen med hennes funktionsnedsättning är att hon saknar filter och ser allt i svart och vitt. Så hon tror att hon talar sanning och gör något viktigt när hon är mammas marionett.
Du är mera av en (Flashback-)marionett, en leddocka i tråden med sådant inlägg, än Thunberg skulle vara marionett via Malena i klimatfrågan. Greta är den som kan klimatämnet, inte Malena, det har Malena själv vittnat om antal gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Varför skulle hon kommentera något så extremt korkat för? Det där är ju en debattnivå på mellanstadiet. Försök se vad det hela handlar om. Det tar bara några minuter att grundläggande läsa på vad såväl Greta som många experter anser att man bör göra.
Exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Hedersdoktor är alltså inget att skryta med i Sverige längre.

Lite samma nivå som att det verkar vara lättare att bli stadsminister än att klara av en svetsutbildning.
Jantelagen luxurious. Och när Greta får ännu fler utmärkelser kommer svenska jantelagen visa på (ytterligare) rekordmässiga dumheter.
2019-05-18, 14:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan

Vi hoppas att Greta får stort inflytande. Det krävs en stor person för att få till den nödvändiga förändringen. Vi hoppas att Greta kan bli den som får Afrika att minska sin befolkning med 50%. Hon kan nog tala direkt till krigsherrarna så tar det högst ett år innan det får effekt.

Heja Greta.
2019-05-18, 14:50
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Men hur motiverar du fredspriset?

"Fram till första världskriget gick priset oftast till personer eller organisationer som verkade inom fredsrörelser. Under mellankrigstiden omvärderades fredsarbetet. Priset gick då till Nationernas förbund och dess förespråkare. Efter andra världskriget fram till murens fall präglades priset av det kalla kriget och FN:s arbete, då gick det ofta till statsmän och FN-företrädare.

Därefter har Nobels fredspris fortsatt tilldelats dessa grupper, men även personer och organisationer som verkat för fattigdomsbekämpning som Muhammad Yunus och Grameen bank, för miljön som IPCC och Al Gore eller fredsmäklare som Jimmy Carter".

Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/sodertorns_hogskola/pressreleases/aer-det-aldrig-raett-person-som-faar-nobels-fredspris-349224
2019-05-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Då kan vi ge henne Vm guldet i hockey och lägga ner det för i år då.

Guld i friidrott nästa år. Lika bra att ställa in evenemanget.

Heja Greta.
Ja ställ in alla tävlingar. Det blir billigare. Ställ in Let's Dance och Mästarnas Mästare och På Spåret. Varför ska det alltid tävlas i duktighet. Det är ju ändå bara tortyrredskap för att publiken ska kunna gotta sig i andras förnedring.
2019-05-18, 15:05
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Greta Thunberg på Twitter om att aktivism fungerar och inför 24 maj:
Citat:
May 24th.
Global strike for the climate.
Activism works. So act.
Join us!
https://twitter.com/GretaThunberg/status/1129699972801339392
2019-05-18, 15:11
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Greta Thunberg flög inte till USA för Time-omslaget.
Reportern och fotografen Hellen van Meene tog tåget till Stockholm där bilden togs.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP5ydQ/na-greta-thunberg-flog-inte-till-usa-for-time-omslaget/promo

Fotografen berättar om historien bakom omslaget
Citat:
Jag ville att den här bilden skulle bli annorlunda, eftersom hennes historia är större än livet, säger van Meere till Time Magazine.
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/fotografen-berattar-om-historien-bakom-omslaget/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in