2019-05-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Skulle önska att lilla barnet Greta kommenterade detta
Atmosfärens koldioxidhalt mäts ofta vid eller nära vulkaner bland annat på Hawaii, i Samoa och på Raoul Island – alla i Stilla Havet. Nu visar flera studier enorma utsläpp från vulkaner över och under havsytan.

Inklusive sprickor mellan kontinentalplattor är vulkaniska koldioxidutsläpp cirka 30 gånger större än utsläpp från mänsklig aktivitet. Genom att hugga ned skog minskade människan därtill sedan 1850 växtlighetens årliga upptag av koldioxid med 4-5 gånger dagens årliga utsläpp

https://www.dt.se/artikel/mest-koldioxidutslapp-fran-vulkaner

Ska lilla barnet Greta sittstrejka för att förbjuda vulkaner också
Jaha ingen som helst källkritik.
Skrivit av Tege Tornvall en av de personer som figurerar på bloggarna klimatsans, stockholminiativet m.fl. Pensionär utan klimatforskarnakgrund.
Tror du verkligen själv på att forskare på bl.nasa skulle placera ut sensorer som skulle ge så felaktiga resultat

Detta är så uppenbart att det inte ens är värt för Greta att nämna.

Lite mer om tege tornvall
https://www.dt.se/artikel/vet-tege-tornvall-mest
Senast redigerad av Brada2 2019-05-18 kl. 10:16.
2019-05-18, 10:29
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hon var i alla fall vuxen. Att Greta utnämns till hedersdoktor tycker jag är ett skämt. Likaså att hon nominerats till Nobels fredspris. När verkligheten kommer ikapp vanligt folk är det många som kommer skämmas.

Hedersdoktor är alltså inget att skryta med i Sverige längre.

Lite samma nivå som att det verkar vara lättare att bli stadsminister än att klara av en svetsutbildning.
2019-05-18, 10:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Varför skulle hon inte kommentera FN:s klimatpanel IPCC som du kallar mellanstadie ?
Det var inte klimatpanelen jag kallade mellanstadienivå

Eftersom det inte går att "förbjuda" vulkaner finns det ingen som helst anledning att kommentera någon som ställer en så korkad fråga.
2019-05-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Nobelstiftelsen måste ha ballar om dom ska våga neka Klimat-Greta fredspriset. Dom kan ju inte bara slänga till henne nåt skit pris i kemi fysisk eller nåt.

Varför inte? Klimat beror ju på både kemi och fysik. Desutom medicin, för att lilla Greta har boten för våran klimatångest. Vad finns det mera för nobelpriser hon kan få?
2019-05-18, 11:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha

Lite samma nivå som att det verkar vara lättare att bli stadsminister än att klara av en svetsutbildning.

Göran Persson gav Örebro ett universitet och sedan blev han utnämnd till hedersdoktor på detsamma. Det är lite på den nivån.

Sedan finns det vissa som har ägnat decennier av sitt liv för "sitt" universitetets bästa och att dessa hedras med en hedersdoktorstitel tycker jag är dem väl förunnat. Det är på en annan nivå.
2019-05-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Kestis
Varför inte? Klimat beror ju på både kemi och fysik. Desutom medicin, för att lilla Greta har boten för våran klimatångest. Vad finns det mera för nobelpriser hon kan få?
Vad har hon gjort för insatser för att få fredspriset? Kan någon förklara? Då är det väl bättre att hon får litteraturpriset för sina tal som det påstås att hon har skrivit själv. Men fredspriset, hur skulle det kunna motiveras? Finns det någon här i tråden som skulle kunna författa en motivation? Ser fram emot ett svar.
2019-05-18, 11:48
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Time magazines omslag. Suck. Man får väl bara applådera mamman.
https://www.svd.se/greta-thunberg-pa-anrik-tidskrifts-omslag

Undrar om hon tog tåget över Atlanten.

Här får du svaret: https://omni.se/time-greta-thunberg-flog-inte-for-omslagsbild/a/MRdJQM
2019-05-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vad har hon gjort för insatser för att få fredspriset? Kan någon förklara? Då är det väl bättre att hon får litteraturpriset för sina tal som det påstås att hon har skrivit själv. Men fredspriset, hur skulle det kunna motiveras? Finns det någon här i tråden som skulle kunna författa en motivation? Ser fram emot ett svar.
Om det är så att Greta kan få politiker att börja agera för att förhindra att co2 nivån blir alldeles för hög( med de konsekvenser det innebär). Så är hon värd alla utmärkelser och priser som finns.
Tydligen så har parlamentet i london börjat diskutera åtgärder efter hennes besök.
Jag tror faktiskt hon själv inte bryr sig om priser och utmärkelser utan hon vill bara undvika klimatkatastrofen.
Om man vänder på frågan vem vill du ska ha priser och utmärkelser?
Jag är oerhört stolt över att Greta är svensk.
När jag var liten så fanns en grupp som hette ABBA som blev världsberömda men i Sverige var man en idiot om man gillade dem. Ser likheter med Greta
2019-05-18, 12:22
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Göran Persson gav Örebro ett universitet och sedan blev han utnämnd till hedersdoktor på detsamma. Det är lite på den nivån.

Sedan finns det vissa som har ägnat decennier av sitt liv för "sitt" universitetets bästa och att dessa hedras med en hedersdoktorstitel tycker jag är dem väl förunnat. Det är på en annan nivå.

Exakt, det jag menar. Minst sagt respektlöst mot dem som förtjänat det.
2019-05-18, 13:08
Medlem
Diabeteskomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha

Precis, det har aldrig varit något vettigt dock.
2019-05-18, 13:20
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Om det är så att Greta kan få politiker att börja agera för att förhindra att co2 nivån blir alldeles för hög( med de konsekvenser det innebär). Så är hon värd alla utmärkelser och priser som finns.
Tydligen så har parlamentet i london börjat diskutera åtgärder efter hennes besök.
Jag tror faktiskt hon själv inte bryr sig om priser och utmärkelser utan hon vill bara undvika klimatkatastrofen.
När jag var liten så fanns en grupp som hette ABBA som blev världsberömda men i Sverige var man en idiot om man gillade dem. Ser likheter med Greta
Men hur motiverar du fredspriset?
2019-05-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2

Dock så blir det ju ett problem när hotet överdrivs och diverse undergångsscenarios lyfts fram när det inte har bäring i verkligheten, lögnen om att vi har 12 år kvar. Detta är masspsykos och sektbeteende hela vägen. Vuxna som lyfter upp en 16-åring som ser världen i svart och vit.

Vi kritiserar enbart Greta baserat på hennes förehavanden inte för att vi inte unnar en svensk uppmärksamhet. Så en helt misslyckad jämförelse med ABBA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in