Citat:
Ursprungligen postat av
divadude
Jasså? Har Josefin Johansson att tacka AMK för sin karriär?
Illar har jobbat en del för SVT men ingenting aktuellt i dagsläget? (Tack vare AMK? Tillåt mig att skratta rakt ut...)
Vilken karriär menar du att Ellinor Svensson fått?
Jadu, deras karriär översvämmas av jobb till skillnad från dem manliga deltagarna obefintliga karriärer... Eller inte. Att vara med nyligen är inte detsamma som att vara frekventa deltagare, läs 2-3 gånger per vecka är inte detsamma som att vara med en gång senaste kvartalet.
Ni är blinda dessvärre.
Skrev aldrig att hon hade fått en karriär tack vare AMK. Däremot att hon har en mer ”känd karriär” än dom andra. Något hon haft redan innan AMK och som ökat under hennes deltagande. Dock inte tack vare AMK utan pga andra omständigheter.
Dom andra har dock att tacka AMK för. Deras namn hade (förmodligen) inte fått samma spridning om det inte vore för AMK.
Tex så har Ilar och Svensson gjort egna shower, startat egna podcasts, åkt på fler turnéer, fått jobb på svt och verkat i andra media-sammanhang. Dessutom har dom under AMKs gång, dvs tiden mellan deras mer frekventa deltagande till deras nuvarande närvaro, fått någon slags liten familj med allt det innebär rent praktiskt. (OBS detta är inte tack vare AMK utan helt andra omständigheter. En brasklapp som känns helt onödig att behöva påpeka). Lägg där till att man ska vara ledig ibland också.
Du får skratta rakt ut. Men faktum kvarstår. Jag har svårt att se att deras karriärer/”kändisskap” inte hade fått samma genomslag om det inte vore för AMK.
Detsamma gäller Marcus Thapper, Robin Berglund, Nisse Hallberg, Johannes Brenning, Johanna Wagrell, Thanos Fotas, Albin Olsson osv.
Med karriär menar jag både i stort och smått. Allt från att få ut reklam för sin egna klubb så att dom kvällarna blir fullsatta till att ens egna podd får högre lyssnarantal till att man åker ut och säljer ut teatrar.
Detta är inte menat som någon diss gentemot dom som nämns ovan. Utan mer att deras talang får en spridning tack vare en podd med en driven fanbase och ett ganska högt lyssnarantal.