2014-10-08, 21:43
Medlem
Som så många andra mord skall man leta i de mördades närhet. Om jag inte tar helt fel på person så var sonen en regelbunden misshandlare som tappade kontrollen på fyllan. Och då pratar vi grov misshandel av anhöriga, men allt det där vet säkert polisen redan..
Citera
2014-10-11, 22:51
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som så många andra mord skall man leta i de mördades närhet. Om jag inte tar helt fel på person så var sonen en regelbunden misshandlare som tappade kontrollen på fyllan. Och då pratar vi grov misshandel av anhöriga, men allt det där vet säkert polisen redan..

Om man kan utesluta lokala byfånar från trakten är närmaste 'släkt-trädet' där man brukar hitta gärningsgubben, ja. Polis/åklagare 'vet' sannolikt vem det är/var men saknar bevis att blåsa upp det i rätten.
Citera
2017-03-26, 15:46
Medlem
Makarna höggs ihjäl på Sveriges guldkust

Läs mer.......

http://www.expressen.se/gt/makarna-hoggs-ihjal-pa-sveriges-guldkust/
Citera
2019-05-17, 21:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ligger der någon sanning i att J.-E. M., dömd till livstid för ett annat mord begånget 2001, är/har varit misstänkt för detta dubbelmord?
Citera
2019-05-17, 22:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ligger der någon sanning i att J.-E. M., dömd till livstid för ett annat mord begånget 2001, är/har varit misstänkt för detta dubbelmord?
Vilket annat mord och var ägde det rum? Vad heter mördaren?

Uttryck dig gärna begripligt, det underlättar.
Citera
2019-05-17, 23:10
Medlem
Venators avatar
Citat:

Det har i alla fall inte funnits någon person som kommit fram som misstänkt som är dömd till livstid. Men låt oss som sagt höra mer om denne J-E och vilket mord det skulle vara. Och vilken är anledningen till att du frågar om personen blivit misstänkt för mordet? Rykten du hört? Något du läst?
Citera
2019-05-17, 23:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Vilket annat mord och var ägde det rum? Vad heter mördaren?

Uttryck dig gärna begripligt, det underlättar.
(FB) J-E.M mördar A.N i Göteborg 2001
Citera
2019-05-17, 23:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det har i alla fall inte funnits någon person som kommit fram som misstänkt som är dömd till livstid. Men låt oss som sagt höra mer om denne J-E och vilket mord det skulle vara. Och vilken är anledningen till att du frågar om personen blivit misstänkt för mordet? Rykten du hört? Något du läst?
Detta inlägg: (FB) J-E.M mördar A.N i Göteborg 2001
Citera
2019-05-17, 23:52
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
(FB) J-E.M mördar A.N i Göteborg 2001
Tack. Jan-Erik M*riniusson Kron**s (*=a).

Kvinnan han mördade ska han ha lurat i att han fortfarande var pilot. Först avskrevs det som självmord, men hennes dotter blev misstänksam och drev på utredningen. J-E dök upp på rättegången med halskrage för pisksnärtskadade, vilket han annars inte bar.

Enligt trådskvallret har han också hetat K*lseth, tills han försökte spränga fru och barn på 90-talet.

Någon som suttit inne med honom påstår att han är misstänkt, men utvecklar det inte utöver påståendet.

Hade han några band till den här trådens mordoffer?
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-05-18 kl. 00:14.
Citera
2019-05-18, 00:22
Medlem
Venators avatar
Ok, då vet vi ju vem frågan gäller.

Jan Erik Mariniusson, (inget bindestreck i förnamnet enligt ratsit), född 19530624, särskild adress: Viagatan 4, Kumla (och där sitter han ju bra).

Har tidigare hetat Jan Erik Kronaas och enligt den tråd som är länkad i föregående inlägg har han också hetat Kalseth. I den tråden finns en del info och användare PowerDalton hävdar att denne Jan Erik har varit misstänkt för ett dubbelmord på ett pensionärspar i Onsala och det finns väl bara ett sådant fall? PowerDalton verkar ju insatt i denne persons vandel och göranden så det finns skäl att ta påståendet på allvar. Tyvärr har PowerDalton inte varit inloggad på forumet sedan augusti 2014.

Mariniusson sitter på livstid för att ha hängt sin fru och försökt att få det att se ut som självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av daim_gbg
Det här aset har begärt tidsbestämt straff, vilket jag verkligen inte hoppas han får

För övrigt var han inte yrkespilot som han framställer
Han hade tagit flygcert för enmotoriga småplan från USA och fick med hjälp av förfalskade dokument där det stod att han hade både flygvana och cert för kommersiell flygtrafik för flygplan av större modell en provanställning på ett Svensk Flygbolag som numera har kursat.

På sin första flygning med dem var han otroligt kaxig och "kunde allt" så 1:e piloten släppte spakarna och bad honom landa planet, vilket han inte klarade av. Han fick omedelbart sparken.
Flygplanstypen vet jag inte men det var ett kommersiellt plan av större storlek, antagligen en MD80

Mordet han utförde är kallt uträknat, han drogade sin nya flickvän med rohypnol eller liknande och drog sedan till A.N och mördade henne mitt i natten. När han kom hem kröp han ner och låtsades ha sovit, i förhör kom sedan historier om att han varit med en manlig vän på morgonen. Hans nya flickvän skyddade honom fram tills hon insåg fakta i rättegången. Hon var dessutom en regelrätt kopia på A.N i utseende, frisyr osv.

Fallet avskrevs först som självmord, men tack vare att släkt, framför allt hennes dotter, och vänner ringde polisen under en längre tid och bestämt hävdade att A.N inte var i närheten av självmordsbenägen. Även poliser som varit hos A.N i lägenheten beroende på lägenhetsbråk med J-E.M påpekade att just J-E.M borde kollas då det fanns en historik av våldsamheter från honom gentemot A.N

Det som tillslut var lätt avgörande var dels en papperslapp som omnämns i domen där A.N skrivit till sin dotter att "om något händer mig så är det J-E.M" och släkt och vänners påtryckningar om att A.N inte var självmordsbenägen.
Ett par som studerade till rättsmedisinska tog sedan intresse och åkte sonika till Göteborg, sågade ner balken A.N hittades hängd i och utförde tester som sedan la grunden till åtalet (väldigt förenklat och kortfattat, vill ni sätta er in mer i fallet och hur just denna biten gick till kan man läsa om detta i Svensk Kriminalkrönika 2002 eller 2003)

Kuriosa i fallet är att även hans försvarsadvokat begärde på tok för mycket betalt för sitt arbete med J-E.M under hovrättsförhandlingarna. Hon krävde dubbelt timmersättning. Hon dömdes för det om jag inte missminner mig helt.

Härmed är mitt bidrag i denna historien avslutat då jag inte vill outa mig för J-E.M och hans "vänner" om vem jag är i verkligheten

Dessförinnan satt han för mordförsök:

Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Han skickade en bomb till siba barn, ett paket med påskriften leksaker. Exhustrun fattade misstankar och lämnade paketet till polisen. Som sprängde paketet det var en kraftig sprängladdning.
Han dömdes till 6års fängelse för detta.
Innan mordförsöket på Ex-frun och barnen, hade han tänt eld på deras lägenhet.
Han är en komplett galning som med all sannolikhet sitter där han är av välgrundad anledning.

Som sagt, PowerDalton vet en del om honom:
Citat:
Ursprungligen postat av PowerDalton
Skulle inte bli det minsta förvånad
På varje anstalt han kommer till ställer han krav på personalen om omständliga grejer och i början försöker plitarna hjälpa honom men när det går till överdrift så säger dem ifrån och då skickar han klagomål till anstaltens jurist och vidare med JO anmälningar.
I slutänden är alla emot honom och stänger dom intagnas datasal där J.E.M spenderar morgon till kväll med att skriva klagomål och anmälningar och begära ut kompletteringar på utredningen som fick honom fälld.

Han har i förhör dragit så många versioner att allt han kommer med avvisas då han inte är det minsta trovärdig.
Sen varje beslut rörande honom i anstalt kräver han kopia och att det skall vara undertecknat av alla inblandade så att han kan driva klagomål mot alla som varit med om rapporten/beslutet.

När intagna ställer till mycket problem på en avdelning med andra intagna så att det blir en ohållbart spänd spänning så flyttar man på personen o anger att personen "förbrukat miljön".
När det gäller Janne så förbrukar han miljön bland plitarna och varje gång han lämnar en anstalt så är det med papper att dom inte kan tänka sig att han skall komma tillbaka.

Att han skulle ha fått däng av anstalts personal är inte det minsta orimligt då han ofta lyckas skicka på enskilda vårdare mycket kritik o problem via sina anmälningar.

Han är kall och beräknelig och kan inte ens stava till empati och personalen borde skatta sig lyckliga att han inte är våldsam då han vet att då får han stå för vad han gör och det stämmer inte in i hans offer status att veva ned dem vårdare som öppet jäklas med honom.

För övrigt jätte trevlig och rolig person att lyssna på men inte någon man vill ha kontakt med utanför murarna.
Av vad jag vet har han bara 1 vän i behåll på utsidan som ställer upp i vått o torrt på honom.
Under dem 2 år jag satt med honom hade han 1 besök bara av sin son verkar som ingen annan vill kännas vid honom.
Finns ytterligare en tråd om honom: (FB) Livstidsfånge Jan Erik Kronaas - blev han utsatt för konspiration?

Så är ju då frågan... Finns det någon koppling mellan honom och paret på Onsala?

Edit: hans fulla namn finns utskrivna i media så jag ser ingen anledning att maska...
Edit II: Sven-Gustav han före.
Senast redigerad av Venator 2019-05-18 kl. 00:25.
Citera
2019-05-18, 00:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Detta inlägg: (FB) J-E.M mördar A.N i Göteborg 2001

Tack för att du uppmärksammade detta och ställde frågan!
Citera
2019-05-18, 00:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Den hittills ende som möjligen vet något förutom polisen, d.v.s. PowerDalton, sitter kanske inne nu. Vi får vänta på muck, antar jag ...

Jan Erik Mariniusson verkar ju tokig nog för att ha begått det här brottet. Hur komma vidare?

Kvinnan han mördade var förresten inte hans fru, hon var hans flickvän och särbo. Jag minns inte säkert, men mordgärningen kan ha utlösts av att hon gjorde slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in