2019-05-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Det är inte relevant i frågan. Det relevanta är om en individs rätt till liv kan kräva att en annan individ ger upp rätten till sin kropp. Om vi fastslagit att det är så är det omoraliskt att låta någon dö när den kan räddas med hjälp av en annans kropp.

Ge dig. Rätten till ens egen kropp är inte obegränsad, du är exempelvis inte fri att använda din kropp för att skada mig. Det är misshandel och inte tillåtet. Är det att ge upp rätten till sin kropp?

Att förbjuda någon att utföra en handling mot någon annan är inte nödvändigtvis att begränsa dennes rätt till sin kropp. Kan du inte bara ta till dig när någon försöker lära dig? Varför är du så envis?
Citera
2019-05-17, 23:27
Medlem
Bild på guvernören som skriver under nya lagen.
Citera
2019-05-17, 23:27
Medlem
Diarrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Tack! Nu är jag mer klar över hur du står.

En sista fråga som blev något oklar. Äter du djur?

Vi ser ju ett foster helt klart olika sätt.
Så som du tolkar det så borde ju även alla ägg sparas samt även alla spermier då det är ett liv som slösas?

Hur definierar du ett liv? Jag anser ett liv vara någon som kan utrycka sig och har en egen vilja och kan leva av egen maskin. Jag tycker att vi lägger onödiga pengar på "liv" där personer är en grönsak och lider både av smärtor och över deras ovärdiga tillstånd. Där tycker jag att även människor ska kunna avlivas. Detta gör dock att man kommer in i en extremt svår etisk avgörande när det ska kunna vara tillämpligt att avsluta en grönsak och var den gränsen ska gå. Min fru är sjuksköterska och ser många fall där jag hade haft svårt att tvinga en sådan människa att leva.
Eftersom ett foster inte ännu kunnat enligt min definition på liv börjat leva så tycker jag att abort är helt okej. Ett foster är fortfarande en parasit.

Tycker du att alla liv ska räddas oavsett hur miserabla dom är?

Du resonerar och argumenterar som fjortis. En spermie eller ett ägg är inte en människa. Inte förrän en eller flera spermier fusionerat med ägget och celldelning påbörjats så är det en människa. Sluta tramsa .
Citera
2019-05-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twotowers
Det du argumenterar för där är att samhället ska ta hand om barnen. Så att det inte blir så viktigt vem som är biologisk far.

Och var argumenterar jag i denna tråd för motsatsen? att samhället inte ska ha något ansvar för barn?

Det är självklart av vikt vem som är biologisk far, men när denna fråga tar ett sånt enormt plats i samhället så att det begränsar det andra könet frihet till sitt liv,såsom det ex. har gjort i patriarkala samhällen, så har det gått för långt.
Citera
2019-05-17, 23:35
Medlem
Riktigt illa, denna lag går över alla gränser för vad som är acceptabelt. 10-99 års fängelse för läkare som utför abort, även om graviditeten förorsakats av våldtäkt eller incest. Helt sanslöst.
Citera
2019-05-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Ge dig. Rätten till ens egen kropp är inte obegränsad, du är exempelvis inte fri att använda din kropp för att skada mig. Det är misshandel och inte tillåtet. Är det att ge upp rätten till sin kropp?

Nej naturligtvis inte. Däremot har jag rätt att skydda min egen kropp. Och om någon enbart kan överleva genom att ta min kropp i anspråk mot min vilja så kan inte den individens överlevnad garanteras. Har jag själv valt att upplåta min kropp åt någon annan är det en annan sak.

Citat:
Att förbjuda någon att utföra en handling mot någon annan är inte nödvändigtvis att begränsa dennes rätt till sin kropp. Kan du inte bara ta till dig när någon försöker lära dig? Varför är du så envis?

Jag lär mig bra när någon är konsekvent i sina resonemang. Tycker du det ska vara tillåtet att någon använder din kropp mot din vilja, om det är enda sättet för den att leva?
Citera
2019-05-17, 23:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Sexdebuten sker senare i Italien än i Sverige vilket är en delförklaring.

Enligt feministisk media är det väldigt svårt att få en abort i Italien på grund av att så få inom vården vill utföra aborter:

https://feministisktperspektiv.se/2017/07/21/abortratten-i-italien-hotad/
Är det en delförklaring, eller tror du att det är det?
Hur slår den skillnaden om man sätter det i relation till antalet ungdomar? Och gäller debuten pojkar och flickor som en enhet, eller finns statistiken uppdelad på kön?

Jo, det stämmer att många läkare åberopar samvetsfrihet, men hur det påverkar viljan att skydda sig mot graviditet eller inte kan man fråga sig.
Men om möjligheten till abort innebär att men ser det som en form av preventivmedel i efterskott så är det i sig alarmerande. En abort är av olika anledningar inget man rycker på axlarna åt.

Dessutom är det nonchalant av de inblandade att inte skydda sig själva (avbrutet eller med preventivmedel) och i stället vältra över kostnaden på samhället. Vad kostar inte en abort för samhället i jämförelse med en kondom för de som har sexet?

Citat:
...

Italien är väl lite mer traditionellt och har en för västvärlden ganska sen sexualdebut. Italien har också många kristna och är Vatikanens hemmaplan. Italien är ett av få västländer där homos ej kan gifta sig.
Mja, nu är det ju så att italienare överlag skiter i vad kyrkan säger.

Och vad har homos med detta att göra? Blir tonåriga homos gravida med varandra och här i Sverige tar abort, eller vaddå?

Och såvitt jag vet kan homos gifta sig med varandra sen 2016 (Unione Civile), registrerat partnerskap som ju också vi hade för några år sen. Inte i kyrkan, men kyrkan har ju sina regler, och det är deras ensak, sen kan man ha åsikter om det.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2019-05-17 kl. 23:49.
Citera
2019-05-17, 23:40
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Är du dum? Vi diskuterar huruvida abort ska vara lagligt eller inte. Det har vi gjort i den här tråden i snart hundra sidor. Och jag hävdar att det ska vara lagligt, annars hamnar vi i ett läge där vår rätt att bestämma vad våra kroppar ska användas till underordnas andras rätt till liv. I det fallet går andras rätt att överleva före vår rätt att bestämma huruvida vi vill dela med oss av våra kroppar (tex organ) eller inte.

Det jag frågar efter är hur mycket självbestämmande du är beredd att ge upp i kampen att rädda andras liv. Man måste vara dum om man inte ser att det är en relevant fråga.
Nej, det går inte att jämföra påtvingad organdonation med att ha ihjäl ett foster.

Abortlagar är inte svart eller vitt. Naturligtvis går det i alabama att få en abort under vissa förutsättningar såsom graviditet vid våldtäkt, incest. Det kan ju vara ok.

Det jag inte gillar är när abort används slentrianmässigt. Skita i att använda preventivmedel eftersom "man ändå kan göra abort". Jävla dåligt ansvar.
Citera
2019-05-17, 23:42
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Jag lär mig bra när någon är konsekvent i sina resonemang. Tycker du det ska vara tillåtet att någon använder din kropp mot din vilja, om det är enda sättet för den att leva?
Jävla svammelpelle. Vad i helvete snackar du om. Konsekvent? Du dillat ju om annat än abortlagar i alabama.

Idiot!
Senast redigerad av storpungen 2019-05-17 kl. 23:44.
Citera
2019-05-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Män har ansvar för faderskap. Vill man inte ha barn, använd kondom. Är befruktning ett faktum, ta ansvar.

Kvinnor har ansvar för moderskap. Vill man inte bli mamma, använd skydd. Är befruktning ett faktum, ta ansvar. Abort är INTE att ta ansvar. Abort är i regel en åtgärd som följer av att kvinnan var omdömeslös och inte helt sällan har ett destruktivt sexuellt beteende. Hon hade medvetet oskyddat samlag.

En abort är endast kvinnan ansvarig för. Kvinnor dödar idag vår avkomma i stor omfattning pga ansvarslöst, destruktivt sexuellt beteende.

Abort är definitivt att ta ansvar. barn är inget "ting" man kan föda för att sen lägga på hyllan och glömma bort. Det är en människa som har rätt kräva en uppsjö saker. Finns inte dessa saker , ex. föräldrar med tid, resurser, plats, ork, kärlek, hälsa etc etc. så är definitivt abort det mest ansvarsfulla man kan göra.
Vidare så kan du inte jämför en faders situation, med en moders som ska bära ett barn under 9 månader samt föda och amma, inget en fader behöver ställa upp på.

Så vill inte en kvinna bära, föda , få barn så har hon all jäkla rätt göra en abort.

Vidare verkligt destruktivt sexuellt beteende är något mest män står för, inte kvinnor.
Att ha sex på sina villkor med partners som är lika villiga tillbaka, finns det inget omdömeslöst eller destruktivt med.
Citera
2019-05-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Jävla svammelpelle. Vad i helvete snackar du om. Konsekvent? Du dillat ju om annat än abortlagar i alabama.

Idiot!

Vi diskuterar abortfrågan, när/om abort ska vara tillåtet. Du tex skrev nyss ett långt inlägg om att du inte tycker abort ska användas slentrianmässigt. Jaha? Och? Vad har din personliga åsikt med Alabamas abortlagar att göra?
Citera
2019-05-17, 23:50
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Vi diskuterar abortfrågan, när/om abort ska vara tillåtet. Du tex skrev nyss ett långt inlägg om att du inte tycker abort ska användas slentrianmässigt. Jaha? Och? Vad har din personliga åsikt med Alabamas abortlagar att göra?
Vaddå "och"... Sluta för i helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in