Citat:
Ursprungligen postat av
TetrisNinja
Du kan bli mördad i sömnen utan att vara medveten om det. Jag kan säga redan nu att jag hade velat undvika det, även om jag aldrig skulle veta av det. Så frågan kvarstår.
Vad beträffar resten av ditt inlägg så är det intressant hur abortförespråkare alltid tar till de mest extrema, men ganska sällsynta, exemplen. Det finns regelverk som tar hänsyn till den sortens saker, fosterskador, mammans ålder (även om man alltid kan låta någon adoptera) osv. men fri abort är någonting helt annat. Man får liksom förhålla sig till den verklighet vi lever i.
Men exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Nu vet jag inte vem Ben Shapiro är. Men att abortera bort svarta framtida socialfall, missbrukare och brottslingar äro en guds välgärning. Mer än var 5e afroamerikan kommer att någon gång sitta i föngelse.
Men då detta är diskriminerande juridiskt och ingen skulle klaga över färre vita socialfall, missbrukare o brottslingar så måste det vara för alla.
Fast det flera av oss försökt säga i tråden, är att det inte huvudsakligen är "blivande socialfall, missbrukare och brottslingar" som dödas i sina mödrars livmödrar idag. Skälen är ofta väldigt triviala. Ofta lever mamman och pappan redan i en relation, och VILL ha barn - men "sedan". Eller så finns det risk att mamman ska bli ensamstående - men hon har ett bra nätverk i form av släkt och vänner (och samhället naturligtvis) att falla tillbaka på.
När det gäller tonårsgraviditeter, så förhåller det sig faktiskt så, att det oftast är medelklassflickorna som gör abort, för att ett barn skulle störa deras studie- och karriärplanering. Fast de utmärkt väl skulle klara av att ta hand om och uppfostra ett barn - med stöd av sin ursprungsfamilj. Medan WT-tjejerna behåller och blir unga, ensamma mödrar. De ser moderskapet som en alternativ karriär, som ger dem en identitet och ett värde - när de misslyckats i skolan och i arbetslivet. Att de kommer att misslyckas med moderskapet också - förstår de inte...
Därför skulle det egentligen - om man såg till både barnens och samhällets bästa - vara bättre om vi inte hade fri abort, utan varje fall måste utredas individuellt. För då skulle en klok utredare kunna identifiera de blivande kriminella och/eller olyckliga människorna - och låta deras liv avslutas redan i livmodern. Och på samma sätt skulle de kunna identifiera de i grunden normalvettiga kvinnorna, som skulle bli utmärkta mödrar bara de lät det sjunka in, att de nu ska bli mödrar.
Vidare är det naturligtvis viktigt att samhället erbjuder sitt stöd - för det ÄR jobbigt att vara ensam mamma. Om det nu skulle bli så. Det stöd som krävs kan vara t.ex. bidrag som medger kortare arbetsdagar, fler timmar på dagis än strikt nödvändigt så att mamman kan få lite egen tid, avlastningsfamilj varannan helg när barnet blivit så stort att det kan vara ifrån mor, gratis eller starkt subventionerade sommarkollon så att både mor och barn kan få lite andrum utan varandra... Sådana saker. Vet man att den hjälpen finns, så kan det vara det som väger över - så att man inte gör aborten.