2019-05-17, 22:49
Medlem
Honan6s avatar
Om MGM har ägnat sig åt efterstädande åtgärder och fått hjälp av sin skyddsarmé HD, JG och svärföräldrar, så tror jag ändå att han kommer åka in.
Citera
2019-05-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om MGM har ägnat sig åt efterstädande åtgärder och fått hjälp av sin skyddsarmé HD, JG och svärföräldrar, så tror jag ändå att han kommer åka in.

Det tror jag också. Ju fler som är inblandade desto troligare att någon länk brister.
Mest troligt tycker jag ändå det verkar vara ett enmansverk.
Citera
2019-05-18, 01:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, även om inte åklagaren har kunnat visa på något objektivt stöd för sina teorier så har hon i alla fall haft bra stöd från våra mest framstående experter inom området.

Leif GW Persson kunde alltså tidigt (redan innan han visste någonting) säga att SD och LW hade en sårig relation, och att det troligen var SD som hade gjort det:
"Även om du är hundra på att personen har gjort det kommer det ändå leda till att han inte åtalas eller att åtalet ogillas, säger polisprofessorn i ”Nyhetsmorgon”."
https://www.expressen.se/nyheter/gw-teori-om-lena-fallet-jag-ringde-upp-springare/
Före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem tyckte inte det var bra att tingsrätten försatte SD på fri fot i somras:
"– Det innebär att åklagaren och polisen får svårare att lösa brottet. I ett mordfall är det angeläget för åklagaren att beskära den misstänktes kontakt med omvärlden. Det finns risk att den misstänkte förstör bevis eller påverkar vittnen."
https://theworldnews.net/se-news/experten-om-att-misstankte-mordaren-slapptes-det-forsvarar-chanserna-att-losa-mordet
Professorn i kriminologi, Jerzy Sarnecki, kommer nu med tidigare okända uppgifter om att det faktiskt finns bevis mot SD (Sarnecki vill dock inte avslöja vilka dessa bevis är):
"– Det här är ovanligt, säger Jerzy Sarnecki. Bevisen är inte så starka att det kan gå till rättegång, och det här måste vara otroligt frustrerande för polismyndigheten och för alla inblandade":
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar

Vilket betyder att det i sådana här fall är önskvärt att frihetsberöva den misstänkte direkt (och hitta kroppen). Men att inte ändå göra det yttersta för att bura in vederb. vore att hedra nonchalansen hos den som haft något att förlora, på de svagares och rättrognas bekostnad.

Dessutom är risken avsevärd att samma metod kommer till användning igen.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-05-18 kl. 01:58.
Citera
2019-05-18, 09:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, även om inte åklagaren har kunnat visa på något objektivt stöd för sina teorier så har hon i alla fall haft bra stöd från våra mest framstående experter inom området.

Leif GW Persson kunde alltså tidigt (redan innan han visste någonting) säga att SD och LW hade en sårig relation, och att det troligen var SD som hade gjort det:
"Även om du är hundra på att personen har gjort det kommer det ändå leda till att han inte åtalas eller att åtalet ogillas, säger polisprofessorn i ”Nyhetsmorgon”."
https://www.expressen.se/nyheter/gw-teori-om-lena-fallet-jag-ringde-upp-springare/
Före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem tyckte inte det var bra att tingsrätten försatte SD på fri fot i somras:
"– Det innebär att åklagaren och polisen får svårare att lösa brottet. I ett mordfall är det angeläget för åklagaren att beskära den misstänktes kontakt med omvärlden. Det finns risk att den misstänkte förstör bevis eller påverkar vittnen."
https://theworldnews.net/se-news/experten-om-att-misstankte-mordaren-slapptes-det-forsvarar-chanserna-att-losa-mordet
Professorn i kriminologi, Jerzy Sarnecki, kommer nu med tidigare okända uppgifter om att det faktiskt finns bevis mot SD (Sarnecki vill dock inte avslöja vilka dessa bevis är):
"– Det här är ovanligt, säger Jerzy Sarnecki. Bevisen är inte så starka att det kan gå till rättegång, och det här måste vara otroligt frustrerande för polismyndigheten och för alla inblandade":
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilket betyder att det i sådana här fall är önskvärt att frihetsberöva den misstänkte direkt (och hitta kroppen). Men att inte ändå göra det yttersta för att bura in vederb. vore att hedra nonchalansen hos den som haft något att förlora, på de svagares och rättrognas bekostnad.

Dessutom är risken avsevärd att samma metod kommer till användning igen.

Jag förmodar att Draifos menar att kikarsiktet var inställt redan från början: "även om inte åklagaren har kunnat visa på något objektivt stöd för sina teorier" är h*ns tro.
Och alla andra har därmed också kikarsiktet felaktigt inställt?
Jag vet inte på vilka grunder du Draifos kunnat dra dessa slutsatser. Vi har i praktiken inga uppgifter alls.

Vad erfarenheten däremot säger (så vitt jag vet) är att en gm som undkommer rättvisan om och om igen, får en ännu större tilltro till sin redan (?) stora tilltro på sig själv. Vilket i förlängningen kan göra denne man (om han är den skyldige) till en mycket farlig person (som Lönnrot befarar).
Senast redigerad av notknapparen 2019-05-18 kl. 09:57.
Citera
2019-05-18, 10:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag förmodar att Draifos menar att kikarsiktet var inställt redan från början: "även om inte åklagaren har kunnat visa på något objektivt stöd för sina teorier" är h*ns tro.
Och alla andra har därmed också kikarsiktet felaktigt inställt?
Jag vet inte på vilka grunder du Draifos kunnat dra dessa slutsatser. Vi har i praktiken inga uppgifter alls.

Vad erfarenheten däremot säger (så vitt jag vet) är att en gm som undkommer rättvisan om och om igen, får en ännu större tilltro till sitt redan (?) stora tilltro på sig själv. Vilket i förlängningen kan göra denne man (om han är den skyldige) till en mycket farlig person (som Lönnrot befarar).

Det är ju ganska ”objektivt” med bl.a. tre så pass kunniga experter. Men det är förvisso inte sakligt objektivt och bevisligen så i denna specifika händelse. Grund för några andra hypoteser syns ju mindre objektiv, förutom själva antagandet att en annan GM öht vore möjlig.

En ”rättrogen” person löser inte domestika eller mellanmänskliga problem med våld, och skulle sinnet rinna etc. så anmäler man sig genast hos lagens tjänare. De som får smak på att traska runt med sin egen personliga uppfattning om rätt o fel, vars fulla konsekvenser de behagar meddela omgivningen, med våld, först när omgivningen inte längre går deras ärenden och är medgörlig, är farlig och kan antas komma att upprepa detta beteende i andra relationer.

Man anar även ett djupt förakt för omgivningen i den inträffade händelsen, som också är psykologiskt betydelsefull, och farlig.
Citera
2019-05-18, 11:26
Medlem
Honan6s avatar
Känner SD sig oövervinnerlig?

" Veni vidi vici! " skriver SD i GC-text. Det är visserligen ett väl använt klassiskt citat som sägs vara sagt av Julius Ceasar (Han kom, Han såg, Han segrade), men när det skrivs av en MGM känns det inte naturligt. Det blir så fel...

I loggtexten skriver han ett tips till CO om att täppa till öppningen för att öka livslängden. Jag hoppas verkligen inte denna CO är någon som vet detaljer som MGM önskar hen ska vara tyst om.
Kanske SD vill vara "rolig", men jag undrar hur många som tycker att han är det - egentligen?

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=6120ce06-8a9e-4ba4-b597-d67009dcb5b5
Citera
2019-05-18, 11:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

" Veni vidi vici! " skriver SD i GC-text. Det är visserligen ett väl använt klassiskt citat som sägs vara sagt av Julius Ceasar (Han kom, Han såg, Han segrade), men när det skrivs av en MGM känns det inte naturligt. Det blir så fel...

I loggtexten skriver han ett tips till CO om att täppa till öppningen för att öka livslängden. Jag hoppas verkligen inte denna CO är någon som vet detaljer som MGM önskar hen ska vara tyst om.
Kanske SD vill vara "rolig", men jag undrar hur många som tycker att han är det - egentligen?

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=6120ce06-8a9e-4ba4-b597-d67009dcb5b5

Jag kan italienska och veni vidi vici betyder jag kom jag såg jag segrade.
Så det gör det ännu mer fel när SD skriver ett sådant narcissistiskt uttryckt som är i jag-form, ingen tvekan om att han menar sig själv då.
Citera
2019-05-18, 11:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Han skriver "täppa till toppen på cachen". Vilket rimligtvis betyder att se till att ett lock eller liknande kommer på (så inte innehållet blir obrukbart) ? Det här är väl något slags burkar med saker i och något att anteckna sin visit i som ett slags gästbok?
Citera
2019-05-18, 12:37
Medlem
Citat:

Du tror inte att du tolkar honom lite fel där, att han helt enkelt
avser den skäliga misstanken.
Citera
2019-05-18, 13:01
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:

Han kanske hittade Svampen, solen el. månen vem vet.
Att Stefan använder " Veni vidi vici! " och säger sig vilja täppa till något,
han lär behöva ögon i nacken bland alla sina vänner när han nått toppen.
Övermod är ordet.
Citera
2019-05-18, 13:08
Medlem
Ju längre tiden går, desto svårare är det att klara upp ett mord.

Nu har det gått ett år gått sedan en 45-årig kvinna anmäldes försvunnen, för att senare hittas död i Örebro. Fallet är fortfarande under utredning, men åklagaren hoppas att det ska kunna få sin lösning.

När tror ni man kommer lägga allt till handlingarna?
Citera
2019-05-18, 13:23
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag kan italienska och veni vidi vici betyder jag kom jag såg jag segrade.
Så det gör det ännu mer fel när SD skriver ett sådant narcissistiskt uttryckt som är i jag-form, ingen tvekan om att han menar sig själv då.
Med tanke på att du är psykolog hur bemöter man en känslomässigt kadaver som Stefan är ?
Vad är "common ground" med en Stefan.D, för hur ska han förstå när han bevisligen
inte förstår omständigheterna och är kylig.
Något om denna Stefan säger att alla hästarna inte är hemma.
Utan han använder "Spader äss" hela tiden för det är hans starka sida.
Har någon ringt och gjort en (länk: orosanmälan) ?
Någon annan som tycker det kan vara värt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in