2019-05-17, 06:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingen aning. Men förmåga att hantera sina kort rätt är naturligtvis av avgörande betydelse för den som vill slippa bli sittande med Svarte-Petter på slutet.

En sak man kan fundera över är ju varför Peter Springare överhuvudtaget nämner i den senaste intervjun att en åklagare var med på pokerkvällarna. Uttalandet tycks vara helt omotiverat, och kan möjligen uppfattas som att Springare försöker berätta något för oss som har att göra med varför det blev som det blev:
https://theworldnews.net/se-news/peter-springare-ger-ut-bok-tar-upp-detaljer-om-hjarstamordet-kommer-upprora-en-och-annan-lasare

Ett annat uttalande som är svårmotiverat är Åsa Hidings senaste, om att hon fick ärendet på sitt bord just den 16/5 2018. Försöker hon möjligen säga oss att det inte var hon, utan en annan åklagare som fattade beslutet om att anhålla SD den 15/5 2018?:
https://theworldnews.net/se-news/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Och kan det i så fall vara en och samma åklagare som Springare och Hiding syftar på?

Var det inte Åsa Hiding som informerade i media att det var hennes beslut att ta in MGM 15/5? Hur går det ihop med att hon inte fick fallet förrän 16/5?
Citera
2019-05-17, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Var det inte Åsa Hiding som informerade i media att det var hennes beslut att ta in MGM 15/5? Hur går det ihop med att hon inte fick fallet förrän 16/5?

Det va när SD anhölls andra gången som hon va övertydlig med
att det va hennes beslut.

29 maj va det nog.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-05-17 kl. 06:58.
Citera
2019-05-17, 06:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det va när SD anhölls andra gången som hon va övertydlig med
att det va hennes beslut.

Man ska inte skriva innan man druckit kaffe. Trodde 15/5 var andra gången, att mordet skedde precis dagen innan var puts väck i bollen.
Citera
2019-05-17, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man ska inte skriva innan man druckit kaffe. Trodde 15/5 var andra gången, att mordet skedde precis dagen innan var puts väck i bollen.

Nä, kaffet får man inte missa
Citera
2019-05-17, 08:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingen aning. Men förmåga att hantera sina kort rätt är naturligtvis av avgörande betydelse för den som vill slippa bli sittande med Svarte-Petter på slutet.

En sak man kan fundera över är ju varför Peter Springare överhuvudtaget nämner i den senaste intervjun att en åklagare var med på pokerkvällarna. Uttalandet tycks vara helt omotiverat, och kan möjligen uppfattas som att Springare försöker berätta något för oss som har att göra med varför det blev som det blev:
https://theworldnews.net/se-news/peter-springare-ger-ut-bok-tar-upp-detaljer-om-hjarstamordet-kommer-upprora-en-och-annan-lasare

Ett annat uttalande som är svårmotiverat är Åsa Hidings senaste, om att hon fick ärendet på sitt bord just den 16/5 2018. Försöker hon möjligen säga oss att det inte var hon, utan en annan åklagare som fattade beslutet om att anhålla SD den 15/5 2018?:
https://theworldnews.net/se-news/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Och kan det i så fall vara en och samma åklagare som Springare och Hiding syftar på?

Springares uttalande om Pokerkvällen:

"[...]– Vi har varit ett gäng som i åtta-nio år spelat poker ihop. Först var vi på Klostergatan där polisen hade en lokal men när den stängde fick vi tillgång till ett konferensrum i polishuset. Det var inga konstigheter. Jag har inte släppt in några obehöriga. Det här är poliser och en åklagare som känt varandra länge.[...]"

Uttalandet uttrycker att sekretessen inte var hotad. Det var ett gäng som kände varandra sedan länge, de var alla inom rättsväsendet ( t.o.m en åklagare), dvs inga obehöriga. Det är poängen, som jag tolkar det. Det handlar om sekretessen.
Det är alltså inte omotiverat att ta upp det.

En parentes: Springare uttrycker inte lika tydligt som Jonas Ryden att sekretessen inte var hotad. Enligt JR fanns det inga sekretessbelagda uppgifter i rummet, medan Springare trycker på att det var ett konferensrum.

Nu vet jag inget vilken åklagare som beslutade om att SD skulle bli anhållen den 15 maj, men kan det inte ha varit en jouråklagare som tog det beslutet?

Och att det sedan när det blev klart att LW inte hade hittats lades ett beslut om att Hiding skulle ta fallet?

Alltså helt naturliga orsaker till att ÅH fick fallet på sitt bord den 16 maj?
Senast redigerad av notknapparen 2019-05-17 kl. 08:50.
Citera
2019-05-17, 11:37
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hen kanske också har blivit hotad?

Det hoppas jag verkligen inte, men jag förstår om hen drar sig för att skriva här eftersom hen känner SD och kände LW. Därtill var hen inte helt övertygad om att SD skulle vara oskyldig - förresten, är någon av vännerna det?
Citera
2019-05-17, 11:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hen kanske också har blivit hotad?

EGT verkade vackla i sin tilltro till mgm ibland. Bara en känsla jag fått.
Det kan ju inte vara en lätt situation att hamna i.

Jag hoppas att h*n gör rätt sak, berättar allt h*n vet för polisen trots allt. Det måste också kännas lite hårt att blivit förd bakom ljuset (för så var det väl?) om att mgm säger sig ha fortsatt att umgås med LW ända in till slutet. För det är väl det SD påstår (om man ska läsa mellan raderna i de inlägg som finns i tråden?)

Jag tror att en tes som ÅK kommer att föra fram är att SD är den som inte kan släppa LW. Det är den ojämna synen på hur de ska ha sin relation. LW försöker så gott hon kan att gå vidare i sitt liv med nya relationer, vilket inte "tillåts" av SD.

Om LW velat fortsätta den relationen, varför har det varit så hemligt för andra?
Är det enbart av hänsyn till HD?

Det rimmar illa med att HD gått vidare med sin skilsmässa.

Varför vet inte alla att en relation mellan SD och LW pågår när skilsmässan är ett faktum?? Inte ens EGT som verkar veta mycket annat i detalj, t ex vad som tagits upp i häktningsförhandlingen? Sekretessbelagda uppgifter.

Kanske har det sjunkit in den sanning som jag tror finns där; att det mgm berättar och skarvar ihop inte stämmer.

Det går inte att få ihop historien på ett trovärdigt sätt.
Citera
2019-05-17, 12:25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Utåt så visar han inga som helst tecken på att han är rädd för
någon form av hämnd, snarare tvärt om i så fall.

jaha ni följde han på insta som han fortfarande har öppen ?
Citera
2019-05-17, 13:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Nej. Varför tror du det?
Citera
2019-05-17, 17:11
Medlem
landbandys avatar
Okej , så om jag gjorde som SD , typ hade ett trevligt familjeliv med min fru och barn och sen utövade min hobby ibland med min fru , ibland med min älskarinna och geokompis , och ibland tillsammans med både fru och älskarinna , då skulle allt vara okej !?

...enligt mig själv ....
....men vad skulle min fru tycka om det ?

.... och hur mycket skulle älskarinnan stå åt sidan då familjebilden med nybakade bullar etc. vill serveras utav både fru och älskarinna ?

Ja det är verkligen en komplicerad situation , med två bittra otillfredsställda kvinnor ; på olika plan ,
ena söker mer bekräftelse och den andra söker förståelse ,
eller båda kvinnorna söker förståelse att de skall räcka till som enda part till SD ; vilket det inte verkade göra .

Tror att jag då väljer som ordspråket säger :

”Bättre EN fågel i handen , än TIO i skogen !

..även om EN , är mindre spännande än TIO ,
men ÖDMJUKHET ÄR ! ...den bästa huvudkudden , sägs det ....?

Det är väldigt få kvinnor som nöjer sig med enbart sex som bekräftelse , det vet vi ju alla män .
Senast redigerad av landbandy 2019-05-17 kl. 17:18.
Citera
2019-05-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Du får gärna vara lite tydligare med det du menar.
Lite mer klarspråk alltså.
Citera
2019-05-17, 21:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag antar du tänker på det här klippet

https://www.youtube.com/watch?v=ho11J9QBbOM

I klippet framför GW en teori om händelseförloppet (om SD är gärningsman), "han har klappat till henne, hon börjar skrika och för att få tyst på henne stryper han henne". "Så brukar det gå till i 7-8 fall av 10 i sådana här fall", säger han också.

Vid den här tidpunkten (27 juni 2018) kände inte GW heller till hur det gått till, det där med "kraftigt våld mot kroppen" kom ju inte förrän några månader senare.
Ja, även om inte åklagaren har kunnat visa på något objektivt stöd för sina teorier så har hon i alla fall haft bra stöd från våra mest framstående experter inom området.

Leif GW Persson kunde alltså tidigt (redan innan han visste någonting) säga att SD och LW hade en sårig relation, och att det troligen var SD som hade gjort det:
"Även om du är hundra på att personen har gjort det kommer det ändå leda till att han inte åtalas eller att åtalet ogillas, säger polisprofessorn i ”Nyhetsmorgon”."
https://www.expressen.se/nyheter/gw-teori-om-lena-fallet-jag-ringde-upp-springare/
Före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem tyckte inte det var bra att tingsrätten försatte SD på fri fot i somras:
"– Det innebär att åklagaren och polisen får svårare att lösa brottet. I ett mordfall är det angeläget för åklagaren att beskära den misstänktes kontakt med omvärlden. Det finns risk att den misstänkte förstör bevis eller påverkar vittnen."
https://theworldnews.net/se-news/experten-om-att-misstankte-mordaren-slapptes-det-forsvarar-chanserna-att-losa-mordet
Professorn i kriminologi, Jerzy Sarnecki, kommer nu med tidigare okända uppgifter om att det faktiskt finns bevis mot SD (Sarnecki vill dock inte avslöja vilka dessa bevis är):
"– Det här är ovanligt, säger Jerzy Sarnecki. Bevisen är inte så starka att det kan gå till rättegång, och det här måste vara otroligt frustrerande för polismyndigheten och för alla inblandade":
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar
Senast redigerad av Draifos 2019-05-17 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in