2019-05-17, 21:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Din länk är korrupt.

https://imgur.com/a/tEjCs8i
Citera
2019-05-17, 21:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
https://imgur.com/a/tEjCs8i

Aftonbladet 12/3 -1986...

Kan ju kanske påminnas om att detta vittne inte kontaktade polisen först utan AB...
Vidare också att Skelleftehamnsmannen efterlystes av HH på presskonferenserna den 8, 9 respektive 11 mars.

Tänker på en sådan som sak som "Eile".....
Lite osäker på i skrivande stund om det var en uppgift som HH "läckte"..
Citera
2019-05-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Aftonbladet 12/3 -1986...

Kan ju kanske påminnas om att detta vittne inte kontaktade polisen först utan AB...
Vidare också att Skelleftehamnsmannen efterlystes av HH på presskonferenserna den 8, 9 respektive 11 mars.

Tänker på en sådan som sak som "Eile".....
Lite osäker på i skrivande stund om det var en uppgift som HH "läckte"..

Svårt och läsa artikeln då bokstäverna flyter ihop. Behöver förmodligen glasögon.

Ser dock att Lennart Håård är skribent och journalist till artikeln. Snubblade på denna intervju av Bobbo krull.

https://youtu.be/9HUviIBx4jM
Citera
2019-05-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Man borde gå till botten med kommunikationstesterna i butiken, var de polisanmälda. Det är en viktig pinne som om den fastställs blir svår att gå runt.
Personalen i butiken, som låg i Skandiahuset, blev störd och illa berörd och ringde polisen
som inte kom dit och heller inte betraktade telefonsamtalet som en polisanmälan, vilket
torde berott på att de antog att WT-männen var kolleger.
Källa: S Anér: Palmenytt.
Citera
2019-05-17, 22:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Blev inte dom här männen identifierade som Säpo?

Har en undran om Ullas vittnesmål. Såg hon wt män och var dom inte 2 stycken på perrongen?

Hon såg en WT-man på perrongen och en på schönfeldts gränd.

Ljugandet runt Ulla Strömbäck-Larsson och hennes gubbar är anmärkningsvärt även med mätt med MOP-mått. Innan Hans Ölvebro kom med sina uppgifter var det Först Ekoroteln och sedan SÄPO som hon skulle sett. Jörgen Almblad ljög först om detta och Spelade sedan dum när han konfronterades med sina egna uppgifter av Lars Borgnäs.

Alla krumbukter får mig att tro att Ulla sett något som för konspiratörerna är obehagligt. Inga andra vittnen har varit så precisa. Men det är lite rörande att det ska till en näsvis kärring för att uppmärksamma märkliga beteenden en fredagskväll. Av alla WT-vittnesmål är Ullas det som kom in först. Ett par dagar innan Hans Holmer gjorde sin famösa sökning efter WT iakttagelser i pressen.
Citera
2019-05-17, 22:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Helt enig. Som jag ser det finns det följande personer/konstellationer att utreda närmare:

1) Mare R/Jarl N - iakttagelser av storväxt blond man med WT i Gamla stan i mordveckan. Från tiden före mordet har säkert polisen många flera uppgifter från andra vittnen. Säpos rapport bör innehålla en del.

2) De iakttagelser du beskriver från Fredsgatan, PUB och Sergelarkaden.

3) LP:s båda män vid bostaden.

4) Leif K:s man i gränden vid Palmes bostad + den andre WT-mannen på Västerlånggatan som en kvinna i Leif K:s sällskap såg.

5) Ulla S båda män vid GS tunnelbanestation + då ev Per M:s gubbe som bör/kan vara samme man som på Schönfeldts gränd. Verkar logiskt att han följde med ner i tunnelbanan.

6) MS, AK, MP, LEK, MD - den stirrande medelålders Grandmannen med keps och glasögon. Hit kan ev även Hubert F:s iakttagelse kopplas. Det spända nervösa beteendet och stirrandet talar för det. Dock är det skillnad på smärt/asketisk och normalbyggd.

Särskilt Margareta S flera minuter långa studie av Grandmannen bör vara guld värd för utredarna. Hon tycks åtminstone officiellt bara ha försvunnit ur hanteringen för att inriktningen länge var CP.

Ett annat vittne (Tammelehti) såg två män som studerade Grands entré när folk vällde ut efter sena föreställningen, dvs ca 23.10. Jag har funderat på om den ene kan ha varit Lars-Erik E:s gubbe och den andre Gudrun W:s gubbe. Dvs de stod i kontakt med varandra? Hit vill jag även koppla den man som stod vid telefonkiosken på andra sidan gatan en stund innan. Kan ha varit en av dessa män.

Personligen har jag svårt att få ihop Lars-Erik E:s man med Grandmannen. Signalementen stämmer inte. Lars-Erik E talar om en kraftigt byggd man, midjekort jacka, inga glasögon och en gulaktig huvudbonad.

Det stämmer illa med en normalbyggd medelålders man i keps och glasögon. Särskilt om MP hade rätt med den mörka stickade kepsen.

GRK menar att Lars-Erik E:s man "talar med styrka" för att GM befann sig utanför Grand. Det tycker jag är att dra alldeles för långtgående slutsatser av en enda iakttagelse. Man vet ju inte ens om mannen vid Grand och GM var samme man.

Den ansiktslösa teckning Lars-Erik Eriksson föreställer en storväxt atletisk man i midjelång jacka. Fjärran från den ”gubbe” som Margareta Storbjörk och Anette Korhonen såg utanför Grand.
Citera
2019-05-17, 22:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
oj vilka pekoral, mannen myten legenden, brudarna föll väl för detta man han skulle inte fått hålls så länge...

Det anmärkningsvärda är att Ingvar Carlsson föll för det.
Citera
2019-05-18, 00:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Finns det någon hypotes vilka dessa utlänningar var och vad dom gjorde i Sverige?
Sverige 1986 var annorlunda mot idag. Vi vet att stasi var verksamma, även sovjetisk underrättelsetjänst.

Uppgifter om nederländska som språk måste ha varit afrikaans då boerna hade ett möte angående apartheidregimen kring mop.

Du säger att det borde gå att utreda vilket jag håller med om. Krävdes det inte inresevisum för utlänningar?

Och isåfall finns det register eller har man bränt upp allt?

Om tyskar, holländare, sydafrikaner etc var inblandade i mordet föreställer jag mig att de var i Sverige illegalt.

Men visst borde det gå att granska register över folk som flög till Arlanda m fl flygplatser tiden före mordet. Man ska vända på alla stenar i denna utredning. Mördarna, om de var flera, kan ha gjort misstag.

Polisen kan ha gjort en sådan granskning redan, men som vi vet är osvuret bäst.
Citera
2019-05-18, 00:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den ansiktslösa teckning Lars-Erik Eriksson föreställer en storväxt atletisk man i midjelång jacka. Fjärran från den ”gubbe” som Margareta Storbjörk och Anette Korhonen såg utanför Grand.

Exakt. I detta avseende ägnar sig GRK, medvetet eller omedvetet , åt att vilseleda svenska folket.

Det som i så fall talar med styrka om koppling till mordet är Grandmannens närvaro. Vem var han? Polisen efterlyste honom i medierna. Men han hörde inte av sig.
Citera
2019-05-18, 00:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om det är sant så det ganska givet att det ej är kopplat till ett mordkommando. Kanske knarkspan eller någon annan enhet som har övning under kvällen. Tror man på mötesscenario så behövs inga WT.

Ja även jag ser det som orealistiskt att en mordgrupp gör ett så grovt misstag.

På samma sätt ser jag mötesscenariot som orealistiskt. Att landets statsminister bokar möte med någon omkring midnatt på en trottoar i city? Nej nej.

Ett sådant hemligt möte kunde ha klarats av på ett betydligt intelligentare -och säkrare- sätt.
Citera
2019-05-18, 08:16
Medlem
Lisa-Ss avatar
Angående två skott i snabb följd så är det är en närstrids metod som William Ewart Fairbairns uppfann på tretiotalet. USA och NATO har sedan anammat denna metod för närstrid. Man har använt och utbildat personal i denna metod. Jag tror GM yrkesmässigt tränat på denna metod in till muskelminne dvs reflexmässigt. De två skotten i snabb följd bevisar att GM är en yrkesmässigt utbildad person.

https://archive.org/details/ShootingToLiveWilliamFairbairn

Angående signalement. Om GM är hyfsat professionell dvs någon form av utbildning, Så måste man nog tänka på att GM har försökt att ändra sitt utseende under kvällen dvs mössor av och på, glasögon av och på, jackor av och på. Jag tror GM har haft minst tre stycken olika signalement under kvällen före, under och efter MOP. Till och med Anna Lind´s mördare försökte ändra sitt utseende efter mordet, han slängde sin mössa.
Det gör att den långe blonda männen känns helt osannolik som GM

Jag har en länk till en intressant youtube film om förklädnad. Det är Jonna Mendez före detta chef för förklädnad hos CIA. Som kommenterar klipp från populärkultur film hur trovärdiga det är. Och hon berättar en hel del om hur det brukar se ut.

https://www.youtube.com/watch?v=mUqeBMP8nEg&list=WL&index=11&t=1s&fbclid=I wAR0IEmOiM1POpeZsRuNIRF8HInCEtPzIOR3qCSXvdtXDdjLOy _U22JZCHAc
Senast redigerad av Lisa-S 2019-05-18 kl. 08:24.
Citera
2019-05-18, 09:39
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Angående två skott i snabb följd så är det är en närstrids metod som William Ewart Fairbairns uppfann på tretiotalet. USA och NATO har sedan anammat denna metod för närstrid. Man har använt och utbildat personal i denna metod. Jag tror GM yrkesmässigt tränat på denna metod in till muskelminne dvs reflexmässigt. De två skotten i snabb följd bevisar att GM är en yrkesmässigt utbildad person.

https://archive.org/details/ShootingToLiveWilliamFairbairn
en länk till
https://www.youtube.com/watch?v=KqYsJESWBOw

Angående signalement. Om GM är hyfsat professionell dvs någon form av utbildning, Så måste man nog tänka på att GM har försökt att ändra sitt utseende under kvällen dvs mössor av och på, glasögon av och på, jackor av och på. Jag tror GM har haft minst tre stycken olika signalement under kvällen före, under och efter MOP. Till och med Anna Lind´s mördare försökte ändra sitt utseende efter mordet, han slängde sin mössa.
Det gör att den långe blonda männen känns helt osannolik som GM

Jag har en länk till en intressant youtube film om förklädnad. Det är Jonna Mendez före detta chef för förklädnad hos CIA. Som kommenterar klipp från populärkultur film hur trovärdiga det är. Och hon berättar en hel del om hur det brukar se ut.

https://www.youtube.com/watch?v=mUqeBMP8nEg&list=WL&index=11&t=1s&fbclid=I wAR0IEmOiM1POpeZsRuNIRF8HInCEtPzIOR3qCSXvdtXDdjLOy _U22JZCHAc

en länk till
https://www.youtube.com/watch?v=KqYsJESWBOw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in