2019-05-16, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att det länge funnits en konflikt mellan polisledning och Springare har varit känt, men att han av kränkthet går in i pågående mordutredning som sker under sekretess och avslöjar detaljer från denna det är lågt. Det är högst märkligt.

Jag börjar förstå att GW inte alls är förtjust i honom.

"......men kommer också att ge detaljer från vad som egentligen hände i juni, mitt under utredningen av Hjärstamordet.

– Jag har med detaljer som jag tror kommer att uppröra en och annan läsare, säger Peter Springare."

Ja som andra redan påpekat så lär han ju knappast vara så omdömeslös att han gör sig skyldig till något sekretssbrott, det hade ju verkligen varit att skjuta sig i foten med tjänstevapnet; att skriva en bok om hur orättfärdigt han har behandlats, att han på godtyckliga grunder plockades bort från LW-utredningen och om inkompetent ledning osv och sedan själv trampa i det klaveret, nja knappast.
Men den som lever, och köper boken, får se.

Fö så framkom ju det att en åklagare brukade vara med på de numer så beryktade pokeraftnarna; någon som vet om ÅH gillar att dra en spader?😐
Citera
2019-05-16, 08:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja som andra redan påpekat så lär han ju knappast vara så omdömeslös att han gör sig skyldig till något sekretssbrott, det hade ju verkligen varit att skjuta sig i foten med tjänstevapnet; att skriva en bok om hur orättfärdigt han har behandlats, att han på godtyckliga grunder plockades bort från LW-utredningen och om inkompetent ledning osv och sedan själv trampa i det klaveret, nja knappast.
Men den som lever, och köper boken, får se.

Fö så framkom ju det att en åklagare brukade vara med på de numer så beryktade pokeraftnarna; någon som vet om ÅH gillar att dra en spader?😐

Han lär väl skriva några detaljer som redan är kända för oss i så fall. Knappast något nytt.
Citera
2019-05-16, 08:33
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han lär väl skriva några detaljer som redan är kända för oss i så fall. Knappast något nytt.

Han kanske förklarar varför han avbröt
hundsöket och varför han gick på
semester.
Citera
2019-05-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han sade i TV att han försökte få tag i honom på telefon. Vet inte om han lyckades med det.
Har för mig att Springare var med i något TV-program tillsammans med GW... var nog Efterlyst?
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-05-16 kl. 08:47.
Citera
2019-05-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har för mig att Springare var med i något TV-program tillsammans med LW... var nog Efterlyst?

Veckans Brott.
Citera
2019-05-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Veckans Brott.
Skrivfel såklart... har ändrat till GW nu!
Citera
2019-05-16, 09:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skrivfel såklart... har ändrat till GW nu!

LW har fastnat i mångas hjärnor och hjärtan.
Helt förståeligt.
Citera
2019-05-16, 09:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Han sade i TV att han försökte få tag i honom på telefon. Vet inte om han lyckades med det.
Jag antar du tänker på det här klippet

https://www.youtube.com/watch?v=ho11J9QBbOM

I klippet framför GW en teori om händelseförloppet (om SD är gärningsman), "han har klappat till henne, hon börjar skrika och för att få tyst på henne stryper han henne". "Så brukar det gå till i 7-8 fall av 10 i sådana här fall", säger han också.

Vid den här tidpunkten (27 juni 2018) kände inte GW heller till hur det gått till, det där med "kraftigt våld mot kroppen" kom ju inte förrän några månader senare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-16 kl. 09:46.
Citera
2019-05-16, 09:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
semester.

Ja, man blir ju väldigt nyfiken på vad han har att avslöja. Självklart kan han inte lämna sekretessbelagda uppgifter, så vi får nöja oss med hans version om "varför det blev som det blev", och orsaken till det (vems fel det var).

Från dagens NA:

Den arbetsrättsliga tvist mot sin arbetsgivare som Jonas Rydén och Springare drivit ledde till att JR fick en förlikning medan Springares fall drivs vidare i Arbetsdomstolen. Han menar att det för hans del inte fanns något att förlikas kring och att han också vill ha upprättelse.

"Peter Springare menar att hans chefer har kommit med en rad felaktiga anklagelser. Först skulle omplaceringen bero på att han misskött utredningen om Hjärstamordet.

Nu fick vi fick gå mitt i stormens öga, mitt i ett spaningsmord. Det var så klantigt och så dåligt tajmat.

– Men omplaceringen berodde på helt andra saker. Det handlar om min frispråkighet och att jag kritiserar myndighetens ledarskap. Jag har också framfört kritik mot sektionschefen Lars Bergman, och det ligger i botten.
"
[...]

"Några månader senare kom polisledningen med en ny version. Anledningen till omplaceringen skulle vara att Peter Springare bjudit in till pokerkvällar i polishuset. Något som är fel och misstolkat, enligt Peter Springare.

Det är trams allt de anklagar mig för. Man vill bara hitta orsaker för att få bort mig."

"– Jag har med detaljer som jag tror kommer att uppröra en och annan läsare, säger Peter Springare.

Kan du förklara lite närmare?

– Jag har beskrivit detaljer av vad som hände under mordutredningen som har med sektionschefen Lars Bergmans ledarskap att göra och vissa mordutredares beteenden, och som har att göra med varför vi blev bortplockade.

Mer vill inte Peter Springare säga. Han menar att allt står i boken som just nu redigeras på förlaget."

"[...]– Jag kan väl säga så här att självklart var det inte bra att vi blev bortplockade. Det är stor risk att det som hände har haft negativ påverkan på utredningen. Men som sagt, jag kan inte gå in på mer nu, det finns detaljer om det här som kommer i boken.
"

https://www.na.se/logga-in/peter-springare-ger-ut-bok-tar-upp-detaljer-om-hjarstamordet-kommer-upprora-en-och-annan-lasare
Citera
2019-05-16, 09:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
TinnaNinna blev tyvärr hotad, riktigt läskigt var det också. Någon beskrev en detalj inuti ett av Tinnas fönster så någon måste ha varit där och tittat in.

Det är ju riktigt otäckt (om det stämmer)!
Man får lov att tyda det som att TinnaNinna tog upp saker som brändes rejält?
Det är ju också i linje med det som TinnaNinna berättade om att personalen fått larm pga att de fått sms.

Om man tror att mgm är oskyldig och TinnaNinnas inlägg saknade substans, då är väl det naturliga att helt enkelt ignorera eller åtminstone försöka påpeka att det inte är trovärdigt det de skrev.

Vem/vilka går så långt att man hotar på detta sätt? Det finns ingen rim och reson i det?
Denna tråd är den obehagligaste tråd jag varit med i (jag har förstås inte varit med i så många).

Jag är övertygad om att det vi ser i tråden speglar ett mönster som karakteriserar det "skådespel" som vi tycker oss se med de personer som är på ett eller annat sätt är med i denna teaterföreställning.

Obehagligt mord.
Obehagliga skribenter.
Obehagliga hot....
Citera
2019-05-16, 09:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Var inte springare på semester...
Citera
2019-05-16, 09:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
semester.

Han o vovve-enheten har tydligen olika åsikter där, men vovve-enheten ger nog inte ut många böcker. Ibland är historieskrivningen orättvis mot rättvisan, om inte rättvisan skriver historia. Wie es eigentlich gewesen...

Men personligen föredrar jag varken hund eller mänska i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in