2019-05-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brownisboring
Fast kvinnorna tar ju sitt ansvar, över hela världen tar kvinnor större ansvar för sina barn än män. Kvinnor kan inte heller smita från sitt ansvar som män kan och gör

Jodå. De kan göra abort.
Att stå för majoriteten av det ekonomiska inflödet är också att ta ansvar för sitt barn. Fast med den inställningen kan du kanske inte klappa dig själv och andra kvinnor på ryggen samtidigt som du deklarerar ditt eget köns förträfflighet och det andra könet underlägsenhet.

Nej så kan vi inte ha det.
PS. Jag är för fri abort, men mot alldeles för många kvinnors självförhärligande sexism.
Citera
2019-05-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Intressanta fakta. Och det beror inte på italienska ungdomar inte har sex - för det har de.
Kan det helt enkelt vara så att de tar ett större ansvar för sitt agerande? Att vi här har varit för bejakande och för normbefriande, dvs att vi gått för långt åt andra hållet vad det gäller traditionell moralism och utkrävande av ungas ansvar för sina egna handlingar?

Abort är tillåten i Italien, även om man inte är lika extrem som här med att som regel tillåta det i 18 veckan (jag tror man ligger på en normal europeisk nivå där). Däremot kan läkare åberopa samvetsfrihet. Samtidigt så är katolska kyrkan emot preventivmedel (sex, javisst och njut på, men det ska leda till barn), men det skiter italienarna ändå i.

Förvisso är situationen i Italien ansträngd, dålig ekonomi och ont om jobb. Men sånt har ju annars inte hindrat folk från att skaffa barn.

Sexdebuten sker senare i Italien än i Sverige vilket är en delförklaring.

Enligt feministisk media är det väldigt svårt att få en abort i Italien på grund av att så få inom vården vill utföra aborter:

https://feministisktperspektiv.se/2017/07/21/abortratten-i-italien-hotad/
Citera
2019-05-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Ja, precis. Detta handlar om Alabamas lagstiftning kring abort och inte dina frågor kring huruvida jag är "villig till donation utav organ".

Sluta med dina billiga halmdockor. In i matchen med dig för fan!

Är du dum? Vi diskuterar huruvida abort ska vara lagligt eller inte. Det har vi gjort i den här tråden i snart hundra sidor. Och jag hävdar att det ska vara lagligt, annars hamnar vi i ett läge där vår rätt att bestämma vad våra kroppar ska användas till underordnas andras rätt till liv. I det fallet går andras rätt att överleva före vår rätt att bestämma huruvida vi vill dela med oss av våra kroppar (tex organ) eller inte.

Det jag frågar efter är hur mycket självbestämmande du är beredd att ge upp i kampen att rädda andras liv. Man måste vara dum om man inte ser att det är en relevant fråga.
Citera
2019-05-17, 21:12
Medlem
Fattar mig inte på detta. Som dom säger till männen använd kondom. Borde gälla lika för damer. Man har ett eget ansvar. Och när blir livet tillräckligt utväcklat? Som snacket i new York att man ska kunna göra abort även när det är är fött. Vart så gränsen gå? Jag ser de som ett liv och vilket betyder att det inte bara är kvinnornas kropp de handlar om då. Utan ett nytt liv! Och det gäller lika för männen. Har du satt en gro till livet ta ditt ansvar! Eller ska vi snart har abort till 7års ålder?? Nej knappast. Frågan är när livet är tillräckligt utvecklat. Vill du absolut inte ha barn använde kondom eller preventivmedel. Männens och kvinnornas ansvar. Vi vet inte så mycket om foster än så länge. När får dom medvetande tex. Visst ska man kunna göra abort men när är frågan. Känns otäckt här i Sverige när du kan få barnet att leva fast perioden för abort är tillåtet.
Citera
2019-05-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOMjzX/guvernoren-godkanner-alabamas-abortforbud

Ja vafan ska man säga? Helt vansinnigt. Med tanke på att amnesty var på Sverige nyligen pga för få uppklarade våldtäktsfall (för många våldtäker kanske) så borde väl amnesty snart ryta ifrån här med? Hur funkar det med att riva upp lagar? Är det kört för Alabama kvinnorna eller vad ska dem göra?
Ber on ursäkt om tråden redan finns men hittade inte något.

Vad du vad abort innebär? Det är inte så självklart som du tror att det är. Jag är inte en fanatisk abortmotståndare utan är för abort under vissa omständigheter men jag vet också vad jag stödjer.. Abort handlar om att släcka ett liv och det är en rätt obehaglig process. En läkare vittnar till amerikanska kongressen. Detta är en av orsak till varför hälften av amerikanerna inte gillar abort.

https://www.youtube.com/watch?v=A16gzm9eaa8

Senast redigerad av Edgerton 2019-05-17 kl. 21:38.
Citera
2019-05-17, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Jodå. De kan göra abort.
Att stå för majoriteten av det ekonomiska inflödet är också att ta ansvar för sitt barn. Fast med den inställningen kan du kanske inte klappa dig själv och andra kvinnor på ryggen samtidigt som du deklarerar ditt eget köns förträfflighet och det andra könet underlägsenhet.

Nej så kan vi inte ha det.
PS. Jag är för fri abort, men mot alldeles för många kvinnors självförhärligande sexism.
Fast nu kan de ju snart inte göra abort, o gällande ta hand om barn så menar jag de oönskade barnen. Där tar kvinnan större ansvar
Citera
2019-05-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Det här blev till ett polisförhör. Men jag ska försöka svara på alla dina frågor moonleaf.

Ja.

Korrekt. För att jag inte stöder mord.

...man har ihjäl en människa.

Undrar du om jag är emot att andra djur gör abort på sina ofödda bebisar? Lite luddig fråga. Givetvis vill jag inte att någon gör abort.

Troende på vad? Om du undrar om jag är kristen eller muslim, så nej, det är jag inte.

Sverige är i behov av fler svenska barn.

Just för att du är beredd att döda din egen avkomma bara för att det "inte är önskvärt".

Jag tror att jag fick med alla frågor i din intervju. Säg till om jag missade någon fråga.

Tack! Nu är jag mer klar över hur du står.

En sista fråga som blev något oklar. Äter du djur?

Vi ser ju ett foster helt klart olika sätt.
Så som du tolkar det så borde ju även alla ägg sparas samt även alla spermier då det är ett liv som slösas?

Hur definierar du ett liv? Jag anser ett liv vara någon som kan utrycka sig och har en egen vilja och kan leva av egen maskin. Jag tycker att vi lägger onödiga pengar på "liv" där personer är en grönsak och lider både av smärtor och över deras ovärdiga tillstånd. Där tycker jag att även människor ska kunna avlivas. Detta gör dock att man kommer in i en extremt svår etisk avgörande när det ska kunna vara tillämpligt att avsluta en grönsak och var den gränsen ska gå. Min fru är sjuksköterska och ser många fall där jag hade haft svårt att tvinga en sådan människa att leva.
Eftersom ett foster inte ännu kunnat enligt min definition på liv börjat leva så tycker jag att abort är helt okej. Ett foster är fortfarande en parasit.

Tycker du att alla liv ska räddas oavsett hur miserabla dom är?
Citera
2019-05-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Tack! Nu är jag mer klar över hur du står.

En sista fråga som blev något oklar. Äter du djur?

Vi ser ju ett foster helt klart olika sätt.
Så som du tolkar det så borde ju även alla ägg sparas samt även alla spermier då det är ett liv som slösas?

Hur definierar du ett liv? Jag anser ett liv vara någon som kan utrycka sig och har en egen vilja och kan leva av egen maskin. Jag tycker att vi lägger onödiga pengar på "liv" där personer är en grönsak och lider både av smärtor och över deras ovärdiga tillstånd. Där tycker jag att även människor ska kunna avlivas. Detta gör dock att man kommer in i en extremt svår etisk avgörande när det ska kunna vara tillämpligt att avsluta en grönsak och var den gränsen ska gå. Min fru är sjuksköterska och ser många fall där jag hade haft svårt att tvinga en sådan människa att leva.
Eftersom ett foster inte ännu kunnat enligt min definition på liv börjat leva så tycker jag att abort är helt okej. Ett foster är fortfarande en parasit.

Tycker du att alla liv ska räddas oavsett hur miserabla dom är?

Du vet att en människa kommer till när ägg och spermier möts? Det är då mänskligt liv uppstår och inte innan. Hur är ett foster en parasit? Jag förstår inte det heller. Utöver detta så framför du en rätt koherent syn på liv även jag inte delar din utgångspunkt. Du borde läsa Nietzsche. Jag tror du skulle uppskatta honom även om jag inte läser in att du är nietzschean i det du skriver.
Citera
2019-05-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Jag har bemött dina invändningar. Du anser att rätten till liv går före rätten till den egna kroppen i de fall man själv skapat livet, därför att då har man ingått ett avtal med fostret. Huruvida detta gäller även kvinnor som blir gravida genom våldtäkt har du inte svarat på, eller har jag missat det?

Sedan har du gjort en skillnad mellan tvånget att upplåta sin kropp till någon som behöver kompatibla organ för att överleva och tvånget att upplåta sin kropp till någon som behöver vara i ens livmoder för att överleva. I båda fallen hävdar jag att rätten till liv bör gå före i konsekvensens namn. Ingen borde ha rätt att bestämma över den egna kroppen om någon annans liv står på spel.

Du har inte kunnat bemöta detta på något vettigt sätt, för om du hävdar att kvinnor är skyldiga att upplåta kroppen till foster de inte vill ha i kroppen för att kvinnor måste ta ansvar för de liv de väljer att ge upphov till genom att ha sex kvarstår fallen med graviditet vid våldtäkt. Där har kvinnor inte valt och om de fortfarande är ansvariga för livet i deras kropp då så måste det bero på att rätten till luv är överordnat rätten till den egna kroppen. Och är ett liv det måste vi agera utifrån det i fallen med ex organdonationer.

Kom tillbaka när du lärt dig skillnaden mellan att stoppa och påtvinga en handling.
Citera
2019-05-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Kom tillbaka när du lärt dig skillnaden mellan att stoppa och påtvinga en handling.

Det är inte relevant i frågan. Det relevanta är om en individs rätt till liv kan kräva att en annan individ ger upp rätten till sin kropp. Om vi fastslagit att det är så är det omoraliskt att låta någon dö när den kan räddas med hjälp av en annans kropp.
Citera
2019-05-17, 23:12
Medlem
Såhär fungerar propagandan.

De visar datagjorda bilder på foster så att de ska se så omänskliga ut som möjligt. I verkligheten ser de dock inte ut så. Jämför bilder till vänster (en riktig bild) med den till höger.
Senast redigerad av libertay 2019-05-17 kl. 23:16.
Citera
2019-05-17, 23:15
Bannlyst
Såg att även att Missouri röstat igenom nå liknande ikväll.

Otroligt viktig signal till alla liberala västerländska kvinnor att börja ta det lite coolio med det kravlösa knullandet, det finns mer än kuk, fitta och dominanssex här i livet.

Kvinnor, vidga era vyer nån gång, snälla?
Senast redigerad av speedskater 2019-05-17 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in