• 6
  • 7
2019-03-18, 21:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
20/25 procent inflamationsfrämjande vegetabiliska oljor är 20/25 procent för mycket! Inget som kastas in i Skeptisk matlucka precis!
Ät riktigt smör! Problem med konsistensen? Osthyvel funkar bra för smörgåspålägg!

Man kan givetvis ta en matsked med smör, eller två-tre och lägga in i mikrovågsugnen på 15 sekunder (knappt). Då blir smöret mjukt.

Men det gamla hederliga Bregott, (med bara smör 80% och rapsolja och en nypa salt) funkade ypperligt för oss som är lata. Men jag kanske få gå över till smör 100% (nu är det fifty-fifty) om Bregotten fortsätter att försämras med vatten som ingrediens etc.

Observera noga följande:
ALLA matvaror innehåller givetvis vatten. Även exempelvis smör. Men det är en milsvid skillnad när VATTEN står med i innehållsförteckningen, för då har man tillsatt vatten/hällt i vatten!

Alltså: Står det exempelvis följande:
Innehåll:
Grädde, olja, vatten; så innebär det en "fallande skala" på ingredienserna, och vattnet hamnar på bronsplats/är tredje största ingrediens.

-Vatten ska fan inte vara med i en ingredienslista! (Sorry för att jag svor..)

Här är förövrigt länken till Arlas numera fusk-bregott, som de hällt vatten i för att tjäna mer pengar: https://www.arla.se/produkter/bregot...t-600g-576277/
(Vatten står som ingrediens nummer tre, alltså har de hällt i vatten i smeten)...

Edit; så skriver Arla om Bregott:
Så naturligt och så gott. Bregott Extrasaltat har varit en favorit på den svenska smörgåsen sedan 1971. Smöret kärnas av grädde som sedan blandas med rapsolja och en extra nypa salt. Grädden finns med för den goda smakens skull och rapsoljan gör det lättare att bre på brödet. Bregott Extrasaltat gör sig allra bäst på smörgåsen men går även bra att både steka i och baka med. Symbolen med den blågula gräddkannan garanterar 100 procent svensk grädde.

Det fetade: Arla skriver märkligt nog inte "och så en hel del svenskt gratis kranvatten så vi kan öka vår vinst samt lura våra kunder"... Det gratis kranvattnet är ingrediens tre efter smör och rapsolja..

(Troll behöver inte svara/käfta emot på "kranvatten är inte gratis"; jo i sammanhanget är kranvatten gratis..)
Senast redigerad av kraftfoder 2019-03-18 kl. 22:10.
Citera
2019-03-30, 20:05
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
20/25 procent inflamationsfrämjande vegetabiliska oljor är 20/25 procent för mycket! Inget som kastas in i Skeptisk matlucka precis!
Ät riktigt smör! Problem med konsistensen? Osthyvel funkar bra för smörgåspålägg!
Vegetabiliska oljor är inte inflammationsfrämmande. Då borde även att steka i rapsolja ett steg närmare döden? Fejknewsspridare!
Citera
2019-05-14, 19:57
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Dessa produkter kom till för att smör inte går att bre direkt från kylskåpet. I alla andra lägen än på mackan anser jag att smör är att föredra.

Bregott går ju inte heller att bre direkt från kylskåpet, så om det var anledningen så misslyckades dom rejält.

Man måste ju noga planera innan man ska äta en macka med Bregott, så att man tar fram förpackningen från kylskåpet 1½ timme innan man har tänkt att bre sig några mackor...
Citera
2019-05-15, 12:25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Bregott går ju inte heller att bre direkt från kylskåpet, så om det var anledningen så misslyckades dom rejält.

Man måste ju noga planera innan man ska äta en macka med Bregott, så att man tar fram förpackningen från kylskåpet 1½ timme innan man har tänkt att bre sig några mackor...
Så noga behöver man ju faktiskt inte planera i förväg.

Om man tex använder äkta smör, så går det bra att ha stående framme i skafferiet.
Då är det lagom mjukt att bre med, utan förberedelser eller planeringar.

Smör ska faktiskt inte ens vara kallt.
När det är kallt försvinner de flesta smaker och dofter.
Kvar blir bara en ... kall klump.

Rumstempererat smör däremot, det doftar på ett helt annat sätt, och smakar därtill.
Det påminner om en sommaräng full med klöver.
Med kossor som glider förbi av bara farten och säger: "Mu," bara för att de kan.

Det är Det som du kan bre på din macka, om du bara tillåter dig att låta ditt smör få lov att andas.
Citera
2019-05-16, 18:51
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid

Jämför med smör ska du se. Betänk också att det var trots allt ett halvt sekel sen
Citera
2019-05-16, 19:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jämför med smör ska du se. Betänk också att det var trots allt ett halvt sekel sen
Smör bli lagomt mjukt snabbt, ca tre minuter bara. Dessutom blir det sällan lika mjukt och nästan rinnigt när det står framme länge.
Och är man het på gröten och smöret är hårt fortfarande funkar det faktiskt att bre på några klickar hårt smör på brödet. Smöret är så gott att det inte alls behöver täcka varje cm av brödskivan.
Citera
2019-05-17, 18:25
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Smör bli lagomt mjukt snabbt, ca tre minuter bara. Dessutom blir det sällan lika mjukt och nästan rinnigt när det står framme länge.
Och är man het på gröten och smöret är hårt fortfarande funkar det faktiskt att bre på några klickar hårt smör på brödet. Smöret är så gott att det inte alls behöver täcka varje cm av brödskivan.

Okej. Tack för infon. Känner mig p.g.a. bristande läsförståelse förtydliga att det är alltså inte mina åsikter att bregott blir mjukare än smör, endast att det var en av anledningarna till att margarin utvecklades.

Ännu en dag på flashback, ännu en dag av sänkt hopp om mänskligheten...
Citera
2019-05-19, 14:35
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Okej. Tack för infon. Känner mig p.g.a. bristande läsförståelse förtydliga att det är alltså inte mina åsikter att bregott blir mjukare än smör, endast att det var en av anledningarna till att margarin utvecklades.
Tja, eller så var det för att de ville tjäna mer pengar ...
Och så Marknadsförde man det nya skräpet som "lättare att bre med."

Vad tror du är det mest sannolika ?
Citera
2019-05-19, 17:29
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tja, eller så var det för att de ville tjäna mer pengar ...
Och så Marknadsförde man det nya skräpet som "lättare att bre med."

Vad tror du är det mest sannolika ?

Tror jag sinnessvaga människor i kyrkan. Jag har ingen aning och bryr mig inte heller
Citera
2019-05-19, 19:20
Medlem
Köpte smör från valio, riktigt smör på stav.

Kan säga att det var mjukare än "svenskt smör orginal" och bättre än fusksmör som man blandat ut med raps och vatten. Raps är väldigt dåligt för hälsan, tänk på det.
Citera
2019-06-14, 18:03
Medlem
Min mormor hade smörpaketet i kylen, men skar ca 50g i en skål varje morgon att ha rumstempererat. Hon köpte aldrig Bregott.. (fast det gör ju jag- kanske helgalet, men steker bara i Bregott om smöret är slut)😁
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in