2019-05-17, 14:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Man ska vara medveten om att i de konservativa staterna i USA är sexundervisningen oerhört påver och dessutom väljer många föräldrar att barnen inte ska delta vilket gör att dessa stater har högsta andel av STD bland ungdomar samt högsta andel tonårsgraviditeter

Nu skulle jag vilja se statistik från någon trovärdig källa, på att det är så. Och även på att det är så, att det är just de ungdomarna som inte får dela i sexualundervisningen, som drabbas av oönskade graviditeter och könssjukdomar. Det stämmer nämligen inte med vad jag har hört, från mina kontakter i USA.

Det är White Trash, där som här, som börjar tidigt med sex, och har sin första graviditet tidigt, ofta redan runt 15 års ålder - vare sig den fullföljs eller avbryts. Och WT hindrar inte sina barn från att delta i sexualundervisning - de skiter i vilken undervisning deras barn deltar i, eller om de är i skolan överhuvudtaget. Det är troende och ordentliga föräldrar i medelklassen med ambitioner för sina barn, som tar ett medvetet beslut att förbjuda dem att delta i sexualundervisningen. Och den gruppen skulle hur-eller-hur ha en sen sexdebut (som GRUPP menar jag nu, sedan finns det alltid undantag), oavsett om de gått på skolans sexualundervisning eller inte.

Jag tror att det här är en fördom, på samma sätt som det svenska talesättet "prästdöttrar är värst" - som inte heller har någon grund i verkligheten.
Citera
2019-05-17, 14:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
Fråga till alla abortförespråkare i tråden: önskar ni att ni aldrig hade fötts? Om svaret är nej, bryter ni då inte mot den gyllene regeln?

En filosofisk fråga då de som inte föds inte är medvetna om sitt eget öde.

Men att tvinga tonåringar att behöva bli föräldrar pga att kondomen sprack är även det mer än grymt.

Att låta nedgångna missbrukare föda crackbabys och tro att de blir bra föräldrar eller att någon vill adoptera ett dylikt barn är nonsens.

Då det även är kvinnor som ska vara gravida, föda och många gånger ta ett livslångt ansvar för barnet så är det väl rimligt att de har rätt att bestämma om de vill, är redo och att det sker med rätt man.

Fria lagligare aborter räddar också liv på mödrar. För felaktigt utförda aborter dödar kvinnor.

Jag är övertygad om att fria aborter skapar lyckligare familjeförhållanden.

Däremot så ska man ha en rimlig gräns för när och hur ingreppen ska ske. Samt etiska riktlinjer för hur det ska hanteras.
Citera
2019-05-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ganska många anser i alla fall att de får sin moral från religion.

Står dem fritt att tycka vad de vill. skillnaden är att det abort inte är en filosofisk fråga, var 13min, dygnet runt alla dar på året dödas en bebis i sverige. så blanda inte ihop de 2 sakerna
Citera
2019-05-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Men att tvinga tonåringar att behöva bli föräldrar pga att kondomen sprack är även det mer än grymt.

Att låta nedgångna missbrukare föda crackbabys och tro att de blir bra föräldrar eller att någon vill adoptera ett dylikt barn är nonsens.

Då det även är kvinnor som ska vara gravida, föda och många gånger ta ett livslångt ansvar för barnet så är det väl rimligt att de har rätt att bestämma om de vill, är redo och att det sker med rätt man.

Fria lagligare aborter räddar också liv på mödrar. För felaktigt utförda aborter dödar kvinnor.

Däremot så ska man ha en rimlig gräns för när och hur ingreppen ska ske. Samt etiska riktlinjer för hur det ska hanteras.

Säger som Ben Shapiro, om jag är villig att kompromissa om de fallen du nämner ovan är du villig att komrpomissa med mig och förbjuda "de resterande" aborterna (eller ifalla i ett förstasteg ändra lagstiftningen så det blir svårare och dyrare att genomföra dem)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
Du svamlar. Jag ställde en enkel fråga och du klarar inte av att ge ett riktigt svar.

Sen att du jämför ett foster med en cancersvulst bekräftar bara en del fördomar jag har om människor som dig.

Och du klarar inte den enkla saken som att fatta att om man gör en liknelse mellan 2 fenomen och baserar resonemanget på olika konsekvenser av dessa 2 fenomen, så är sannolikheten att man jämför dem rätt av i sitt "värde" direkt obefintligt.
jag hävdade alltså inte att foster är att likställa med cancer.

Den typen av trams eller oförmåga fatta grundläggande retorik, är argumentationsfel helt enkelt och det bekräftar bara min numera vetskap kring din dumhet.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, fast som en del av oss försökt säga i tråden: i Västerlandet idag görs de flesta aborter av väldigt triviala skäl. Det är liksom inte 14-åringarna och krackhororna vi diskuterar...
Citera
2019-05-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu skulle jag vilja se statistik från någon trovärdig källa, på att det är så. Och även på att det är så, att det är just de ungdomarna som inte får dela i sexualundervisningen, som drabbas av oönskade graviditeter och könssjukdomar. Det stämmer nämligen inte med vad jag har hört, från mina kontakter i USA.

Det är White Trash, där som här, som börjar tidigt med sex, och har sin första graviditet tidigt, ofta redan runt 15 års ålder - vare sig den fullföljs eller avbryts. Och WT hindrar inte sina barn från att delta i sexualundervisning - de skiter i vilken undervisning deras barn deltar i, eller om de är i skolan överhuvudtaget. Det är troende och ordentliga föräldrar i medelklassen med ambitioner för sina barn, som tar ett medvetet beslut att förbjuda dem att delta i sexualundervisningen. Och den gruppen skulle hur-eller-hur ha en sen sexdebut (som GRUPP menar jag nu, sedan finns det alltid undantag), oavsett om de gått på skolans sexualundervisning eller inte.

Jag tror att det här är en fördom, på samma sätt som det svenska talesättet "prästdöttrar är värst" - som inte heller har någon grund i verkligheten.

Tyvärr så är det sant i vissa avseenden (i tex "black comunites"), dock inte som enskild förklaring, men som generell jämförelse på "alla amerikaner" så stämmer den inte. (där har du rätt i ditt ifrågasättande) Har inte tittat på någon undersökning/statestik gällande WT specefikt, men ska se om jag kan hitta någon. (men jag är benägen att tro dina vänners anekdotiska observationer, jag har nämligen hört samma från vänner och släkt i Nordamerika ). och när det kommer till abort är vissa individer klart överpresenterade i antal aborter/år.... WT.....
Citera
2019-05-17, 15:00
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Du kan bli mördad i sömnen utan att vara medveten om det. Jag kan säga redan nu att jag hade velat undvika det, även om jag aldrig skulle veta av det. Så frågan kvarstår.

Vad beträffar resten av ditt inlägg så är det intressant hur abortförespråkare alltid tar till de mest extrema, men ganska sällsynta, exemplen. Det finns regelverk som tar hänsyn till den sortens saker, fosterskador, mammans ålder (även om man alltid kan låta någon adoptera) osv. men fri abort är någonting helt annat. Man får liksom förhålla sig till den verklighet vi lever i.
Senast redigerad av TetrisNinja 2019-05-17 kl. 15:03.
Citera
2019-05-17, 15:10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Säger som Ben Shapiro, om jag är villig att kompromissa om de fallen du nämner ovan är du villig att komrpomissa med mig och förbjuda "de resterande" aborterna (eller ifalla i ett förstasteg ändra lagstiftningen så det blir svårare och dyrare att genomföra dem)?

Nu vet jag inte vem Ben Shapiro är. Men att abortera bort svarta framtida socialfall, missbrukare och brottslingar äro en guds välgärning. Mer än var 5e afroamerikan kommer att någon gång sitta i föngelse.

Men då detta är diskriminerande juridiskt och ingen skulle klaga över färre vita socialfall, missbrukare o brottslingar så måste det vara för alla.
Citera
2019-05-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Tycker det är rent utav äckligt att det främst var män som bestämde detta!

"The land of the free", yeah right...
Det är nog väldigt irrelevant om det var män eller kvinnor som bestämde det.
Eftersom oavsett kön lär de som röstade för det inte beröras av det hela för fem öre.
Det sticker nog en del dock för vissa att det var en tant som skrev under den.
Citera
2019-05-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Staterna med högst andel STD är Alaska, Mississippi. Louisiana, Alabama, Georgia, South Carolina och North Carolina stater som ingår i det sk. bibelbältet samma stater har höga siffror för tonårsgraviditeter. Att föräldrar i USA inte verkar se sambandet med att hålla barn utanför sexundervisning och att deras barn har oskyddat sex med följden oönskade graviditeter och könssjukdomar måste bero på att föräldrarna anser att det räcker med att undervisa att sex enbart ska förekomma inom äktenskapet
Citera
2019-05-17, 15:12
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och du klarar inte den enkla saken som att fatta att om man gör en liknelse mellan 2 fenomen och baserar resonemanget på olika konsekvenser av dessa 2 fenomen, så är sannolikheten att man jämför dem rätt av i sitt "värde" direkt obefintligt.
jag hävdade alltså inte att foster är att likställa med cancer.
Jag förstod mycket väl din poäng, och jag varken förvrängde eller felrepresenterade ditt argument i det minsta. Vill du vara snäll och bemöta mitt ursprunliga inlägg nu istället för att svamla om hur graviditet är som cancer och låtsas vara förnärmad? Du får försöka att hålla dig till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in