Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Man ska vara medveten om att i de konservativa staterna i USA är sexundervisningen oerhört påver och dessutom väljer många föräldrar att barnen inte ska delta vilket gör att dessa stater har högsta andel av STD bland ungdomar samt högsta andel tonårsgraviditeter
Nu skulle jag vilja se statistik från någon trovärdig källa, på att det är så. Och även på att det är så, att det är just de ungdomarna som inte får dela i sexualundervisningen, som drabbas av oönskade graviditeter och könssjukdomar. Det stämmer nämligen inte med vad jag har hört, från mina kontakter i USA.
Det är White Trash, där som här, som börjar tidigt med sex, och har sin första graviditet tidigt, ofta redan runt 15 års ålder - vare sig den fullföljs eller avbryts. Och WT hindrar inte sina barn från att delta i sexualundervisning - de skiter i vilken undervisning deras barn deltar i, eller om de är i skolan överhuvudtaget. Det är troende och ordentliga föräldrar i medelklassen med ambitioner för sina barn, som tar ett medvetet beslut att förbjuda dem att delta i sexualundervisningen. Och den gruppen skulle hur-eller-hur ha en sen sexdebut (som GRUPP menar jag nu, sedan finns det alltid undantag), oavsett om de gått på skolans sexualundervisning eller inte.
Jag tror att det här är en fördom, på samma sätt som det svenska talesättet "prästdöttrar är värst" - som inte heller har någon grund i verkligheten.