Citat:
Ursprungligen postat av
Mellinie
Så vad är din slutsats?
Jag tycker att man ska arbeta för minskat tvång inom vården.
Jag vet inte riktigt. Jag skulle önska att psykiatrin arbetade mer vetenskapligt gällande medicinering för att hjälpa forskningen att kunna ta fram mer optimala medel. Man kan inte styra resultat då och i slutet förlorar patienten på sådant.
Svårare fråga. Ingen av oss vill inskränkas av tvångsvård men ibland ser vi inte våra egna bästa. Jag och en annan skrattar en hel del åt våra psykoser/gränspsykoser vi haft eller idéer. Det är ett privilegium av att tillfrisknat utan hjälp. Att jag går ur balans vissa dagar har mer med ilska inför livet att göra. Jag har gjort en lärdom som gör mig mer ödmjuk inför människor med psykisk sjukdom och särskilt psykoser och vill se en medicinsk forskning kring hjärnan eftersom ingen ska behöva lida av smärtan bara för att den sitter i hjärnan. I en annan miljö, hade jag själv sannolikt dock inte utvecklat psykisk ohälsa. Tvångsvården var som att gå in i artonhundratalet även om jag inte själv behandlades illa men kan garantera att jag var försiktig. Dock så är jag otroligt tacksam för att en sköterska som var mindre omtyckt fanns på avdelningen och den omsorg jag fick av henne. Gissningsvis passar inte alla, alla och en lugn men barsk kvinna som även var väl införstådd med vem jag var innebar faktiskt en av mina finaste stunder när jag brakade ihop i tårar istället för vrede. Jag anser dock att det är fullständigt fel att medicinera en mycket onykter person som kommer in och tyckte hallucinationerna var extremt obehagliga. Det jag såg av de manliga vårdarna upplever jag absolut inte som okej och som kvinna vill jag aldrig mer vara inlagd även om de inte gjorde mig något.
Vård ska vara främst frivillig fram till att man är en fara för sig själv eller andra. Men de hittar ju på och förvränger en hel del "analyser". Långt svar 🙈