2019-05-17, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Ja det är just min poäng

Nja jag tolkade mer som din poäng var att det inte är värt diskutera nånting förrän denna fråga är löst,
om debatten nu står där så ska vi då sluta debattera?

Självklart inte, de som nu hävdar att ex nyss befruktat ägg är en mänsklig individ, med rättigheter får kanske förklara varför och försvara den ståndpunkten med nått vettigt logiskt argument.
som det nu är tycker jag dessa logiska argumenten lyser med sin frånvaro från den sidan av debatten.
Citera
2019-05-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Ja absolut, om de inte går på soc.

Även om de går på soc. 10k i månaden räcker i en liten by i Thailand.
Citera
2019-05-17, 00:56
Medlem
Citat:
Det finns ingen logisk och naturlig förklaring till varför personen skulle ha rätt till den andres organ. Det är inget som kan uppstå utan en aktiv åtgärd som går utanför det naturliga.

Nej men om vi nu har tekniken att rädda liv genom att ta organ från andra ska vi väl använda den? Vad är problemet? Att två lever är bättre än att en lever.
Citera
2019-05-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du pratade om ett åtagande. Vari består åtagandet om inte i att låta spermien och ägget utvecklas till ett barn? Lovade kvinnan spermien och ägget detta om de gick med på att smälta samman? Eller vad var åtagandet nu igen?

En graviditet uppstår inte ur tomma intet, det är en konsekvens av fria val. De möjliga konsekvenserna är kända och de innebär ibland ett åtagande. Detta gäller även mannen som ingår ett åtagande redan vid samlaget. Efter det kan han inte backa från det åtagandet. Har du lika svårt att förstå innebörden av det åtagandet? Lovade mannen spermien och ägget detta?
Citera
2019-05-17, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Fast varför ska den rätten gälla just oss kvinnor, och varför används den argumentationen in absurdum just i abortfrågan? Vi människor har i Sverige inte rätt att göra vad vi vill med våra kroppar. Självskadebeteende och droganvändning kan leda till tvångsvård.

Jag håller med om att det finns en problematik i resonemanget om rätten att skada fostret. Rökning är ju tillåtet under graviditeten men är konstaterat att det kan skada fostret. Likaså alkohol. De kvinnor som har ett uns av vett i huvudet slutar dock röka samt dricka alkohol under graviditeten.
Nä, vi har inte rätt att göra vad vi vill med våra kroppar men min bestämda uppfattning är att gravida kvinnor är lika fria att göra vad de vill med sina kroppar som icke-gravida kvinnor och män.
Citera
2019-05-17, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Även om de går på soc. 10k i månaden räcker i en liten by i Thailand.

Jag trodde inte man fick resa utomlands om man går på soc, men blandade kanske ihop det med att få till existensminimum...kan inte så mycket om det.

Ja om en fattig, ointressant 45-årig man får ihop pengar till att flytta till en liten by i Nigeria och får barn med en bykvinna där så ja, då kan han få barn. Good for him.

Nu går jag och lägger mig.
Senast redigerad av beyondantares 2019-05-17 kl. 01:03.
Citera
2019-05-17, 01:05
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja, onekligen fruktansvärt "liberalt" att även erkänna kvinnors rättigheter över sina egna kroppar och liv....

Du tycker inte det är jävligt klantigt att bli gravid om man inte vill ha barn?

Finns det något mer korkat än personer som likställer abort med "kvinnans rätt till sin egen kropp"? Den vanliga jävla standard NPC-responsen.

Du har all rätt i världen att undvika att föda barn, det enda du behöver göra är att SE TILL ATT INTE BLI GRAVID

Men om du är så förbannat klantig och ansvarslös att du ändå blir gravid så kräver du helt skamlöst att skattebetalare ska bekosta dödandet av ditt barn. Det kanske är bättre att vi börjar uppfostra kvinnor till att TA ANSVAR för sina egna liv istället.
Citera
2019-05-17, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nja jag tolkade mer som din poäng var att det inte är värt diskutera nånting förrän denna fråga är löst,
om debatten nu står där så ska vi då sluta debattera?

Varför skulle man sluta debattera om debatten nu står där? Då får man väl fortsätta debattera just där.

Min kritik är att man ofta går vidare till följdfrågorna innan man löst grundfrågan. Min åsikt är att alla andra frågor bygger just på denna fråga. Om man har olika svar på grundfrågan har följdfrågorna helt olika innebörd för de olika parterna och det leder inte till något samförstånd.
Citera
2019-05-17, 01:07
Avslutad
Citat:
En graviditet uppstår inte ur tomma intet, det är en konsekvens av fria val. De möjliga konsekvenserna är kända och de innebär ibland ett åtagande. Detta gäller även mannen som ingår ett åtagande redan vid samlaget. Efter det kan han inte backa från det åtagandet. Har du lika svårt att förstå innebörden av det åtagandet? Lovade mannen spermien och ägget detta?
Ja, du fortsätter upprepa att det är ett åtagande. Men du kan inte förklara vad åtagandet egentligen består i. Vem stämmer för avtalsbrott om inte spermien och ägget?
Citera
2019-05-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Nej men om vi nu har tekniken att rädda liv genom att ta organ från andra ska vi väl använda den? Vad är problemet? Att två lever är bättre än att en lever.

Det fetstilade är det enda relevanta i ditt svar.
Citera
2019-05-17, 01:12
Medlem
Harr tyvärr inte hunnit plöja igenom tråden ännu. Bara en tanke, det finns väl inget som hindrar att en Alabamakvinna åker till en annan detstat eller ett annat land för att genomgå abort?

I Sverige finns så det för övrigt redan en viss "abortturism", om uttrycket tillåts. Kvinnor från länder med stränga abortlagar reser hit för att bli hjälpta.

På 60-talet reste en del svenska kvinnor till det då kommunistiska Polen för att genomgå abort. Numera åker en del polska kvinnor till Sverige i samma ärende.
Citera
2019-05-17, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, du fortsätter upprepa att det är ett åtagande. Men du kan inte förklara vad åtagandet egentligen består i. Vem stämmer för avtalsbrott om inte spermien och ägget?

Åtagandet består i att hon genom en aktiv handling har initierat ett nytt liv. Ett liv som HON har satt i försvarslös beroendeställning och har därför ett åtagande att tillgodose detta beroende.

Det är fruktansvärt cynisk att sätta någon i en försvarslös beroendeställning och sedan beskylla den försvarslöse för detta beroende. Att ni inte inser hur moraliskt förkastligt det resonemanget är....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in