2019-05-17, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ja, så kan det gå. Däremot är det i sådana fall avsaknaden av en handling som leder till barnets död, snarare än en aktiv handling som tar död på det.

Kvinnan utför en handling som rör den egna kroppen. Det påverkar fostrets möjlighet till liv eftersom den inte kan överleva utan att kvinnan är gravid, vilket hon inte vill vara och därför tex tar tabletter som försätter hennes livmoder i det skick hon vill ha den. Nu låter jag extremt klinisk, jag tycker egentligen också abortfrågan är svår. Men att individer som måste ta andras kroppar i anspråk för att leva inte kan garanteras liv om ägaren till kroppen vill göra något med den som leder till att de inte kan överleva med hjälp av den, det måste jag tycka. Rätten till den egna kroppen gäller. Däremot tycker jag att man ska försöka föda barnet om man kan och adoptera bort det om man inte vill bli förälder, men det är min privatmoral.
Citera
2019-05-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
I hate to tell you, men spermier och ägg kan näppeligen ses som avtalsparter.

Det är uppenbart att du tramsar dig för att dölja det faktum att dina resonemang inte håller.

Tillståndet graviditet har inte uppstått genom statligt tvång. Det har helt och hållet uppstått utan tvång eller inblandning från staten.

En organdonation som du beskriver är inte ett naturligt tillstånd som har uppståt så som graviditet är.

Ett förbud mot att avbryta ett naturligt uppkommet tillstånd är inte jämförbart med ett tvång att avlägsna delar av sin kropp.

Klarar du av att bemöta detta?
Citera
2019-05-17, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det man borde göra är att utöka de mänskliga rättigheterna så att det även gäller foster, en gravid kvinna är två personer.
Ja, jag utökade dem ju åt dig.

Fast det spelar ju ingen roll vilka rättigheter de befruktade äggen har så länge som gravida kvinnor fortfarande får utöva sina mänskliga rättigheter att bestämma själva vilka aktiviteter de vill ägna sig åt och vilka medel de vill äta.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Då var vi där med naturvetenskapen igen.
Cyrotec ger inte upphov till antibiotikaresistens.

Och man kan vara för friheter man själv inte tänker utnyttja eller gillar. Exempelvis är jag en stark motståndare till tvångsvaccinationer av barn. Men samtidigt en stark förespråkare för att man ska välja själv att vaccinera sina barn. Man kan tycka att andra ska vara fria att välja även om det leder till att de gör andra val än de man själv anser är rätt.

Nu har du problem med läsförståelsen eller så missförstår du medvetet. Du läste något jag inte skrev. Jag sa att självmedicinering inte är någon bra idé pga att det lett till katastrofala följder i U-världen. Jag har inte påstått att Cyrotec är en form av antibiotika eller leder till resistens. Tycker du att unga tjejer ska diagnosticera sig själva som gravida?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Det är uppenbart att du tramsar dig för att dölja det faktum att dina resonemang inte håller.

Tillståndet graviditet har inte uppstått genom statligt tvång. Det har helt och hållet uppstått utan tvång eller inblandning från staten.

En organdonation som du beskriver är inte ett naturligt tillstånd som har uppståt så som graviditet är.

Ett förbud mot att avbryta ett naturligt uppkommet tillstånd är inte jämförbart med ett tvång att avlägsna delar av sin kropp.

Om en person bara kan överleva genom att få någon annans organ, då går dess rätt till liv före den andres rätt till sin egen kropp, därför att rätten till liv övertrumfar den.
Citera
2019-05-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Äsch inte då. Idag blir nästan alla kvinnor som vill bli gravida det upp till 40.

Sen tycker jag också det optimala är att få barnen innan 30 men de bästa männen skaffar inte barn med oss förrän vi utbildat oss och blivit framgångsrika på vårt område. Så ser det ut idag. Barn till två högutbildade framgångsrika föräldrar är vad som efterfrågas i de branscher jag har erfarenhet av.

Kanske bedöms män efter fler parametrar men då kvarstår ju fakta: vissa män över fyrtio får aldrig en fertil kvinna för de är fattiga/ointressanta. Så det spelar ingen roll om de kan få barn upp i 70-årsåldern för de kan inte få en kvinna.

De kan alltid åka till Thailand eller Filippinerna eller Nigeria eller något annat land i tredje världen dock.
Citera
2019-05-17, 00:42
Medlem
Citat:
Mm, Afghanistan är ju verkligen ett himmelrike.

Vita män endast. Afghaner räknas inte, de saknar en själ.
Citera
2019-05-17, 00:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan

Du pratade om ett åtagande. Vari består åtagandet om inte i att låta spermien och ägget utvecklas till ett barn? Lovade kvinnan spermien och ägget detta om de gick med på att smälta samman? Eller vad var åtagandet nu igen?

Jag har varken pratat om organdonation eller statligt tvång.
Citera
2019-05-17, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Nu har du problem med läsförståelsen eller så missförstår du medvetet. Du läste något jag inte skrev. Jag sa att självmedicinering inte är någon bra idé pga att det lett till katastrofala följder i U-världen. Jag har inte påstått att Cyrotec är en form av antibiotika eller leder till resistens. Tycker du att unga tjejer ska diagnosticera sig själva som gravida?

Ja, det finns redan graviditetstest att köpa på apoteket som funkar utmärkt för ändamålet. Finns även flera vetenskapligt utförda studier som visar att mifepriston + misoprostol som man tar hemma efter anvisning är lika säkert och effektivt som mifepriston + misoprostol som man tar på en klinik. Chockerande, jag vet.

Den enda risken är väl egentligen att man missar ett utanförkvädeshavandeskap. Men de tenderar ju att göra ont, så folk söker väl vård för dem ändå.

När kvinnor började självmedicinera med cytotec mot graviditet i Brasilien, alldeles utan anvisningar, så ledde det till att morbiditeten bland mödrar sjönk drastiskt. Bra, med andra ord.
Senast redigerad av Deriverbar 2019-05-17 kl. 00:45.
Citera
2019-05-17, 00:46
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, jag utökade dem ju åt dig.

Fast det spelar ju ingen roll vilka rättigheter de befruktade äggen har så länge som gravida kvinnor fortfarande får utöva sina mänskliga rättigheter att bestämma själva vilka aktiviteter de vill ägna sig åt och vilka medel de vill äta.

Fast varför ska den rätten gälla just oss kvinnor, och varför används den argumentationen in absurdum just i abortfrågan? Vi människor har i Sverige inte rätt att göra vad vi vill med våra kroppar. Självskadebeteende och droganvändning kan leda till tvångsvård.

Jag håller med om att det finns en problematik i resonemanget om rätten att skada fostret. Rökning är ju tillåtet under graviditeten men är konstaterat att det kan skada fostret. Likaså alkohol. De kvinnor som har ett uns av vett i huvudet slutar dock röka samt dricka alkohol under graviditeten.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2019-05-17 kl. 00:52.
Citera
2019-05-17, 00:47
Medlem
Citat:
Om en person bara kan överleva genom att få någon annans organ, då går dess rätt till liv före den andres rätt till sin egen kropp, därför att rätten till liv övertrumfar den.

Det finns ingen logisk och naturlig förklaring till varför personen skulle ha rätt till den andres organ. Det är inget som kan uppstå utan en aktiv åtgärd som går utanför det naturliga.

Kvinnan har rätt till sin egen kropp och sätter hon utnyttjade denna rätt har lett till en graviditet. Det är alltså en konsekvens av hennes egna val. Detta val har också resulterat i ett åtagande som inte har uppståt genom tvång.

Precis som mannen också har ett åtagande som han inte kan backa ifrån när han väl åtagit sig det. Mannen åtar sig detta åtagande när han går till sängs med en kvinna. Efter det kan inte han välja om han ska vara försörjningsskyldig eller ej.

Sen suger det för kvinnor att den fysiska graviditeten hamnar hos dem men det är inte något som någon av oss har valt.
Citera
2019-05-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
De kan alltid åka till Thailand eller Filippinerna eller Nigeria eller något annat land i tredje världen dock.

Ja absolut, om de inte går på soc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in