Citat:
Ursprungligen postat av
BeatriceCenci
Nu har du problem med läsförståelsen eller så missförstår du medvetet. Du läste något jag inte skrev. Jag sa att självmedicinering inte är någon bra idé pga att det lett till katastrofala följder i U-världen. Jag har inte påstått att Cyrotec är en form av antibiotika eller leder till resistens. Tycker du att unga tjejer ska diagnosticera sig själva som gravida?
Ja, det finns redan graviditetstest att köpa på apoteket som funkar utmärkt för ändamålet. Finns även flera vetenskapligt utförda studier som visar att mifepriston + misoprostol som man tar hemma efter anvisning är lika säkert och effektivt som mifepriston + misoprostol som man tar på en klinik. Chockerande, jag vet.
Den enda risken är väl egentligen att man missar ett utanförkvädeshavandeskap. Men de tenderar ju att göra ont, så folk söker väl vård för dem ändå.
När kvinnor började självmedicinera med cytotec mot graviditet i Brasilien, alldeles utan anvisningar, så ledde det till att morbiditeten bland mödrar sjönk drastiskt. Bra, med andra ord.