2019-05-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Men kvinnan vill inte upplåta sin kropp för operation. Hon vill göra abort.

Jo men om teknologin en dag finns för att ta ut fostret utan att kvinnan tar mer skada än vid en abort, då är jag för att man gör det. Om en individ kan överleva utan att ta en annans kropp i anspråk mot dess vilja så ska den naturligtvis leva.
Citera
2019-05-17, 00:21
Avslutad
Citat:
Din liknelse håller inte.

Graviditeten är inte initierad eller påtvingad av staten. Den har uppståt genom ett samlag och som en konsekvens har kvinnan ett åtagande. Abort är en aktiv handling för att avbryta detta åtagande. Ett förbud är således inte ett tvång.

I ditt exempel med organdonation är det däremot fråga om ett aktivt tvång från staten som inte på något sätt är jämförbart. Förbud är inte samma sak som tvång helt enkelt.
Ett åtagande?

Har kvinnan ingått någon typ av avtal med spermien och ägget om att dessa ska få utvecklas till ett barn?
Citera
2019-05-17, 00:23
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Eller så kan vi bara göra som Mexico och sälja cytotec receptfritt på apoteket. Det blir smidigare och billigare för alla parter.

Fast du var inte intresserad av landstingens ekonomi, eller hur? Du vill bara straffa dem som gör val du ogillar. Med så höga böter som möjligt. Helst fängelse.

Ja, självklart vill jag att samhället ska styras utifrån mina preferenser. Den egenskapen delar jag med alla er övriga människor i samhället vilken ideologi ni än bekänner er av. Vi har idag ett antal stränga påbud utifrån det mångkulturella feministiska styre vi lever under, och som påverkar människor negativt. En del får höga böter och kastas i fängelse för skitsaker.

Nej, att börja självmedicinera är ingen bra idé. Det gör man i U-världen med katastrofala följder som antibiotikaresistens mm. Du kan knata in på valfritt apotek i U-världen och köpa nästa vilka mediciner som helst som är receptbelagda i I-världen. Har gjort det själv, då jag kunde diagnosticera mig själv.
Citera
2019-05-17, 00:24
Medlem
Citat:
Det är inte vad jag påstår. Mitt påstående är att det inte är värdefullt att gå vidare i en diskussion om man inte är överens om fostret är en individ med rätt till skydd eller inte.

Jag backar faktiskt lite från det påståendet eftersom det moraliska förfallet verkar ha gått så långt att en del i tråden argumenterar för att modern har rätt att avsluta fostrets liv även om det anses vara en individ eftersom individen parasiterar på modern och abort är självförsvar mot denna oönskade parasit.

Fast det r ju just där som det skiljer...
Den ena sidan säger att nej embryot/ fostret under viss tid är inte en individ med egna rättigheter.
Den andra sidan säger att det är det...

Så debatten står ju just mellan dessa saker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ett åtagande?

Har kvinnan ingått någon typ av avtal med spermien och ägget om att dessa ska få utvecklas till ett barn?

Ja, samtycke kallas det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ja, även den svaga som inte kan göra sin röst hörd behöver rättigheter.
Japp. Börja med att formulera om det bara. Jag hjälper dig lite:

Alla ägg är befruktade fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.
Citera
2019-05-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast det r ju just där som det skiljer...
Den ena sidan säger att nej embryot/ fostret under viss tid är inte en individ med egna rättigheter.
Den andra sidan säger att det är det...

Så debatten står ju just mellan dessa saker.

Ja det är just min poäng
Citera
2019-05-17, 00:26
Avslutad
Citat:
Ja, samtycke kallas det.
I hate to tell you, men spermier och ägg kan näppeligen ses som avtalsparter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Misstänker att du är en av dem som tror att äggulan är det som skulle blivit kycklingen...?

Det handlar inte om semantik, utan om biologi.

Har man väldigt bristande kunskaper inom det området är det inte så konstigt att man har alla möjliga märkliga åsikter och värderingar. Det blir till och med lite enklare för oss andra att förstå.

Om ägget blir befruktat, äggulan innehåller alla näringsämnen som behövs för att bilda en kyckling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Ja, självklart vill jag att samhället ska styras utifrån mina preferenser. Den egenskapen delar jag med alla er övriga människor i samhället vilken ideologi ni än bekänner er av. Vi har idag ett antal stränga påbud utifrån det mångkulturella feministiska styre vi lever under, och som påverkar människor negativt. En del får höga böter och kastas i fängelse för skitsaker.

Nej, att börja självmedicinera är ingen bra idé. Det gör man i U-världen med katastrofala följder som antibiotikaresistens mm. Du kan knata in på valfritt apotek i U-världen och köpa nästa vilka mediciner som helst som är receptbelagda i I-världen. Har gjort det själv, då jag kunde diagnosticera mig själv.

Då var vi där med naturvetenskapen igen.
Cyrotec ger inte upphov till antibiotikaresistens.

Och man kan vara för friheter man själv inte tänker utnyttja eller gillar. Exempelvis är jag en stark motståndare till tvångsvaccinationer av barn. Men samtidigt en stark förespråkare för att man ska välja själv att vaccinera sina barn. Man kan tycka att andra ska vara fria att välja även om det leder till att de gör andra val än de man själv anser är rätt.
Citera
2019-05-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Om ägget blir befruktat, äggulan innehåller alla näringsämnen som behövs för att bilda en kyckling.

Precis, äggulan är närmast jämförbar med moderkakan. Men bland de 10% som har svårast för naturvetenskap och biologi är det en vanlig föreställning att äggulan ÄR kycklingen. Eller den cell som skulle börja dela sig för att så småningom bli kycklingen. Beskriver man ett ägg som ett förstadie till ett hönsfoster så tänker jag att man kanske delar den föreställningen.
Citera
2019-05-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp. Börja med att formulera om det bara. Jag hjälper dig lite:

Alla ägg är befruktade fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

Det man borde göra är att utöka de mänskliga rättigheterna så att det även gäller foster, en gravid kvinna är två personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in