2019-05-16, 23:11
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Snarare är det kanske så att kvinnor tyckt att det varit mer humant att kväva sina små i sömnen än att låta dem svälta och plågas tills döds. Det är ett ganska vanligt motiv för barnamord. Att mamman gör det för att skydda barnen när hon inte ser någon annan utväg för att de ska slippa lida. Vi har försökt bygge ett samhälle där kvinnor ska slippa hamna i den situationen de senaste 100 åren. Men tydligen vill vissa vrida tillbaka klockan.

Intressant är även att Sverige före 1930, då aborter var totalförbjudet, ändå hade 20000 illegala aborter årligen. Med konsekvensen att många kvinnor dog. Sveriges befolkning 1930 var ca 6 miljoner. Aborterna har med andra ord inte ökat sedan de blev lagliga.

Jag tror det är av ren bekvämlighet de gör abort. Jag har hört en del öppna konversationer i lokaltrafiken mellan tjejer i övre tonåren som pratar högljutt och skämtsamt om sina och kompisarnas aborter. Mitt intryck är att de verkar ta väldigt lätt på det hela. Aborter används som ersättning för preventivmedel och belastar sjukvården. Detta är naturligtvis åt helskotta.
För min del:
Lagliga aborter t.o.m. vecka 10? Ja.
Kostnadsfria aborter? Nej!
Rätt till abort för underåriga utan att föräldrarnas informeras? Nej!
Citera
2019-05-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
En dos av exorcism borde bra där.

Vad annat än sinnesjukdom eller djävulen kan vara i någon som vill döda sin avkomma..?

Kvinnor är djävulen i mänsklig form, och män är Gud/godhet. Detta är gammal visdom. Låter man kvinnor (djävulen) bestämma så sjunker skeppet och vi får helvetet på jorden (det som sker nu). Bestämmer mannen så får vi ett himmelsk samhälle.

Det var trots allt Eva som bet i det förbjudna äpplet så att både hon och Adam kastades ut från paradiset. En bra metafor där.
Senast redigerad av libertay 2019-05-16 kl. 23:15.
Citera
2019-05-16, 23:14
Medlem
Citat:
De flesta kvinnor är fortfarande fertila vid 40. Många kan fortfarande föda barn efter 50, även om det inte är socialt accepterar nuförtiden. För 200 år sedan däremot... då var det inte så ovanligt.

Ehm...jo, det var det.

Och även om kanske 20-25% av kvinnor fortfarande är fertila vid 40 års ålder så blir avkomman oftast sjuk. Stor risk för down's syndrom etc.
Citera
2019-05-16, 23:15
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Läste det igår också, helt sinnessjukt. Kan inte förstå mig på människor som stödjer detta.

Alltså tänk själv

Pappa våldtar sin dotter och hon är tvungen att föda. Om det skulle finnas en kirurg med en själ kvar som skulle utföra abort på henne så döms han till 99års fängelse. Alltså Skrämmande!
Snacka om att dra ett sinnessjukt extremt påhitt. Hur många sådana exempel tror du sker, 1 per 10 år? 15? Medans mord av barn iom nuvarande abortlagsitftning i västvärlden är redan industrislakten. Det är äckligt.

Mord på barn är fel. Abort är fel.
Citera
2019-05-16, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har jag rätt att stoppa in snoppen i kvinnor? Var ju ett jävla gnäll på er för två år sedan där ni skrek er hesa i #MeToo-drevet. Tar ni tillbaka allt, eller?
Jaha, jag visste inte att du inte fick komma till. Ja då har du ju inga skyldigheter, är det nån som har sagt det?
Citera
2019-05-16, 23:17
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
De flesta kvinnor är fortfarande fertila vid 40. Många kan fortfarande föda barn efter 50, även om det inte är socialt accepterar nuförtiden. För 200 år sedan däremot... då var det inte så ovanligt.

Fertila möjligen, men oerhört mycket större risk för att barnet är sjukt efter 38+.
Nej, ytterst ovanligt att kvinnor efter 50 kan bli gravida och i de fall nästan alltid fel på barnen.

Kvinnors absolut bästa ålder att skaffa barn är mellan 18-30 rent biologiskt vetenskapligt. Sociala förehållningar och normer är något helt annat.
Citera
2019-05-16, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Ok men du förstår ju vad jag menar. Vi kallar det istället ”liv som har rätt till att skyddas och där ingen annan längre har rätt att avsluta det”

Nöjd nu?
Det finns ingen sån. Inte i Sverige i alla fall.

Det som diskuteras är att Alabama vill ge alla befruktade ägg en sån rätt, fast snarare ge gravida kvinnor en skyldighet att hålla liv i befruktade ägg.
Citera
2019-05-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Fertila möjligen, men oerhört mycket större risk för att barnet är sjukt efter 38+.
Nej, ytterst ovanligt att kvinnor efter 50 kan bli gravida och i de fall nästan alltid fel på barnen.

Kvinnors absolut bästa ålder att skaffa barn är mellan 18-30 rent biologiskt vetenskapligt. Sociala förehållningar och normer är något helt annat.

Skulle säga att 30 fortfarande är i högsta laget. Själv känner jag att tanken av att göra en 30-årig kvinna gravid är äcklig. Det känns fel på något sätt. 27 drar jag gränsen. Och tror det bästa är 15-23.
Citera
2019-05-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det finns ingen sån. Inte i Sverige i alla fall.

Det som diskuteras är att Alabama vill ge alla befruktade ägg en sån rätt.

Är du trög på riktigt? Har vi fri abort fram tills födsel i Sverige eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Det klart. Män bedöms på många fler paramentrar än kvinnor gör. Därför det är mycket svårare som man att anses som attraktiv (också på grund av kvinnlig hypergami). Men de kan fortfarande få barn och skaffa en ung fru även som 60 eller 70-åring. Som kvinna störtdyker fertiliteten då hon når 30.

Äsch inte då. Idag blir nästan alla kvinnor som vill bli gravida det upp till 40.

Sen tycker jag också det optimala är att få barnen innan 30 men de bästa männen skaffar inte barn med oss förrän vi utbildat oss och blivit framgångsrika på vårt område. Så ser det ut idag. Barn till två högutbildade framgångsrika föräldrar är vad som efterfrågas i de branscher jag har erfarenhet av.

Kanske bedöms män efter fler parametrar men då kvarstår ju fakta: vissa män över fyrtio får aldrig en fertil kvinna för de är fattiga/ointressanta. Så det spelar ingen roll om de kan få barn upp i 70-årsåldern för de kan inte få en kvinna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Jag tror det är av ren bekvämlighet de gör abort. Jag har hört en del öppna konversationer i lokaltrafiken mellan tjejer i övre tonåren som pratar högljutt och skämtsamt om sina och kompisarnas aborter. Mitt intryck är att de verkar ta väldigt lätt på det hela. Aborter används som ersättning för preventivmedel och belastar sjukvården. Detta är naturligtvis åt helskotta.
För min del:
Lagliga aborter t.o.m. vecka 10? Ja.
Kostnadsfria aborter? Nej!
Rätt till abort för underåriga utan att föräldrarnas informeras? Nej!

Belastar sjukvården? Seriöst?

Abortpiller kostat typ 20 kr.
Det behövs kanske 2-3 besök hos en barnmorska.

Vet du hur många besök hos en barnmorska man går på när man är gravid?
Vet du hur mycket en förlossning kostar? Minst 20000 kr, om den är okomplicerad. Uppemot den fyrdubbla om det slutar i snitt.

Hur mycket kostnader för socialbidrag tror du det allmänna får för en tonårsmamma som inte gått ut gymnasiet och inte lyckas skaffa sig något jobb?

Men för all del. Låt tonåringarna betala de där 20 kronorna själva. Med tanke på att vårdens egenavgifter är betydligt högre än så betalar de bog redan för sig.
Citera
2019-05-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Kvinnor är djävulen i mänsklig form, och män är Gud/godhet. Detta är gammal visdom. Låter man kvinnor (djävulen) bestämma så sjunker skeppet och vi får helvetet på jorden (det som sker nu). Bestämmer mannen så får vi ett himmelsk samhälle.

Det var trots allt Eva som bet i det förbjudna äpplet så att både hon och Adam kastades ut från paradiset. En bra metafor där.

Mm, Afghanistan är ju verkligen ett himmelrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in