2019-05-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, men den jag frågade predikade att med rättigheter följer skyldigheter. Fast tydligen bara när det gäller kvinnor.

Det borde inte vara någon självklarhet för kvinnan att mannen ska betala underhåll, kvinnan måste vara bättre på att skydda sig och noggrannare med vem hon ligger med.
Citera
2019-05-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Motfråga då: får man ta någon annan människas kropp i anspråk för att överleva, även om den inte vill?

1. Det är en fruktansvärt cynisk syn på relationen mellan mor och barn. Barnet har inte ett parasitiskt förhållande till sin mor vilket är vad du påstår.

2. Barnet har inte tagit sin mors kropp i beslag, det har inte valt att uppstå där.
Citera
2019-05-16, 23:04
Medlem
Citat:
Självklart, min tid rinner ut. Mäns också om dom inte är rika. Ingen vacker kvinna under trettio vill ha en fattig man över fyrtio.

Jo jag vet, man skulle trott att det var så. Men alla högutbildade framgångsrika män jag känner/arbetar med har valt högutbildade framgångsrika kvinnor i sin egen ålder som mödrar åt sina barn. Unga obildade kvinnor har de kanske som älskarinnor i smyg, det vet jag ju inte men är väl troligt. Kan säkert bli annorlunda efter femtio då vissa av dem startar ny kull, men det hindrar inte att de väljer oss nu. Jag hade inte fått en framgångsrik 35-årig man i min bransch som far åt mina barn som obildad 21-åring, inte en chans. Vad det beror på kan man diskutera, förändrat statusbegrepp, att de vill skaffa bättre nätverk, smartare gener/fler möjligheter för avkomman kanske.

(Du tror inte George Clooney kan välja och vraka?)

Bara för att man är framgångsrik karriärmässigt sätt betyder det inte att man är en attraktiv man. Det är mer än bara pengar och jobb som avgör. Många män som är hjärntvättade och inte vet vad de vill. Men fler vaknar upp hela tiden. De som verkligen kan välja och vraka och är 35 år väljer inte en 35-årig kvinna.

Sedan ska man inte titta så mycket på Hollywood-skådisar, de har en image att uppehålla och att som manlig skådis gifta sig med en 18-årig kvinna skulle gjort att han aldrig fått en ny filmroll. Han är vänster själv och inte mycket till man. Ganska patetisk fjolla om du frågar mig.

Leonardo DiCaprio har dock aldrig haft en flickvän över 25 år.
Citera
2019-05-16, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Vi har helt tappat greppet om abortdebatten.

Debatten handlar endast om en fråga, inget annat är värt att diskutera om man inte är eniga i denna fråga;

I vilket stadie anses fostret vara ett fullvärdigt liv med egna mänskliga rättigheter?

Idag går vi ofta vidare och för resonemang utan att vara överens om den premissen vilket är helt värdelöst om du vill övertyga en meningsmotståndare.

Du kan exempelvis inte övertyga någon om att abort handlar kvinnliga rättigheter om du inte först övertygar dem att acceptera premissen att abort inte är att ta ett fullvärdigt människoliv med egna rättigheter. Annars påstår du i princip att det är en kvinnlig rättighet att ta andra människors liv.

Lata abortförespråkare vill helst skippa den debatten och påtvinga motståndarna sina premisser genom mobbing i den allmänna debatten. Jag ser sällan abortförespråkare som är villiga att ha en ärlig och intellektuell debatt om grundfrågan vilket också är tydligt i denna tråden.
Foster har inga mänskliga rättigheter. Det har rättigheter när det är ett fött levande barn.
Citera
2019-05-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Så medvetandet börjar vid födseln? Hmm? Knappast! Ett foster som blir söderslitet med griptång och utplockat känner smärta, det vet vi med säkerhet. Alltså finns ett medvetande. Foster kan idag oftast överleva om de föds i sjätte månaden. Om ett barn befinner sig i magen eller utanför är bara en fråga om positionering.

Om vi/ni menar självmedvetende, så har inte ens nyfödda det. Inte ens ettåringar. Jag skulle klassa att man blir självmedveten först i den ålder som man har sina tidigaste minnen från i vuxen ålder, dvs kanske runt två-tre års ålder.

Jag utgår från att du är absolut pascifist. Inga trupper får skickad någonstans där det finns barn under några som helst omständigheter.
Citera
2019-05-16, 23:05
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miami82
Jag pratar inte om ekonomi. Jag pratar om den sociala aspekten. Inget annat land har gått så långt som Sverige när det kommer till att lagstadgad progressiv (politiskt laddat ord) politik. Ge mig exempel på ett annat land. Sen förstår jag inte hur du drar slutsatsen att jag står bakom detta. Jag har inte gett någon subjektiv åsikt om vad jag tycker i något av dessa inlägg.
Olika länder är liberala på olika områden. Nederländerna har sitt gräs och prostitution. USA har sina vapen. Vi har massinvandring och kvinnoprivilegier. Men vi är väldigt petiga när det kommer till vapenhantering, narkotikapolitik, alkohol, äganderätt och vad man får och inte får göra med sin egendom, så nja, jag håller inte med men whateeeever.
Citera
2019-05-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Så medvetandet börjar vid födseln? Hmm? Knappast! Ett foster som blir söderslitet med griptång och utplockat känner smärta, det vet vi med säkerhet. Alltså finns ett medvetande. Foster kan idag oftast överleva om de föds i sjätte månaden. Om ett barn befinner sig i magen eller utanför är bara en fråga om positionering.

Om vi/ni menar självmedvetende, så har inte ens nyfödda det. Inte ens ettåringar. Jag skulle klassa att man blir självmedveten först i den ålder som man har sina tidigaste minnen från i vuxen ålder, dvs kanske runt två-tre års ålder.

Känner det verkligen smärta? Eller handlar det om reflexmässiga spasmer?

https://www.livescience.com/54774-fetal-pain-anesthesia.html

Abort är inte tillåtet i sjätte månaden utom i extrema undantagsfall. Så som att fostret exempelvis saknar hjärna, eller har någon annan allvarlig defekt som gör att det aldrig kommer att överleva förlossningen.

Allt vi vet idag tyder på att medvetande uppstår runt tredje trimesterns början, dvs efter den bortersta abortgränsen enligt svensk lag.
Citera
2019-05-16, 23:07
Medlem
Citat:
Nej jag har inte sagt att män tappar sin attraktionskraft med åldern, men en fattig man över fyrtio....är bland det osexigaste som finns. De får inga vackra unga kvinnor.

Det klart. Män bedöms på många fler paramentrar än kvinnor gör. Därför det är mycket svårare som man att anses som attraktiv (också på grund av kvinnlig hypergami). Men de kan fortfarande få barn och skaffa en ung fru även som 60 eller 70-åring. Som kvinna störtdyker fertiliteten då hon når 30.
Citera
2019-05-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Bara för att man är framgångsrik karriärmässigt sätt betyder det inte att man är en attraktiv man. Det är mer än bara pengar och jobb som avgör. Många män som är hjärntvättade och inte vet vad de vill. Men fler vaknar upp hela tiden. De som verkligen kan välja och vraka och är 35 år väljer inte en 35-årig kvinna.

Sedan ska man inte titta så mycket på Hollywood-skådisar, de har en image att uppehålla och att som manlig skådis gifta sig med en 18-årig kvinna skulle gjort att han aldrig fått en ny filmroll. Han är vänster själv och inte mycket till man. Ganska patetisk fjolla om du frågar mig.

Leonardo DiCaprio har dock aldrig haft en flickvän över 25 år.

Nej och han får vilka filmroller han vill ha ändå så image-argumentet håller inte. Om nån är vänsterfjolla är det förövrigt Leo med sin kamp för klimatet, han tvingar alla sina modeller att cykla ihop med honom och tror han gör skillnad.

Jag utgick i första hand från min omgivning (jurist, börsen, akademin).
Citera
2019-05-16, 23:09
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sen är det verkligen enbart kvinnor som "slarvar" Hmm? Män har ingenting att göra med att oönskade graviditeter uppkommer eller?

Män tvingas betala underhåll i det fall barnet föds.
Citera
2019-05-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Det klart. Män bedöms på många fler paramentrar än kvinnor gör. Därför det är mycket svårare som man att anses som attraktiv (också på grund av kvinnlig hypergami). Men de kan fortfarande få barn och skaffa en ung fru även som 60 eller 70-åring. Som kvinna störtdyker fertiliteten då hon når 30.

De flesta kvinnor är fortfarande fertila vid 40. Många kan fortfarande föda barn efter 50, även om det inte är socialt accepterar nuförtiden. För 200 år sedan däremot... då var det inte så ovanligt.
Citera
2019-05-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Foster har inga mänskliga rättigheter. Det har rättigheter när det är ett fött levande barn.

Ok men du förstår ju vad jag menar. Vi kallar det istället ”liv som har rätt till att skyddas och där ingen annan längre har rätt att avsluta det”

Nöjd nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in