2019-05-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miami82
Vad är essensen av att vara en människa? Bör det vara okej att döda handikappade människor som inte kan tänka eller känna smärta ? Vid vilket stadie i graviditeten blir embryot en människa?
Nej, en människa som lever utanför livmodern är aldrig ok att döda. Ett embryo blir ett foster runt v10, när det väger 5 gram. Personligen tycker jag att abort ska vara förbjudet från den vecka ett foster med läkares hjälp kan överleva utanför livmodern.

Upp till v14-v15 i alla fall.
Citera
2019-05-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
bra och bra jag ser det som ett nödvändigt ont för barns skull samt för att män ska något incitament för att använda skydd.

Du fattar kanske att underhållsbidrag är för BARN och inte för kvinnor? De får sköta sin del av det ekonomiska ansvaret för födda barn.

Men mannen vill för helvete inte ens ha barnet! Vill kvinnan det får hon skaffa bättre lön eller söka bostadsbidrag osv.

Vi gör ett försök att visa på ditt irrationella tänkande genom att vända det till kvinnans nackdel:

Du fattar kanske att denna lag är till för att alla äger sitt eget liv vilket inte ger kvinnan rätten att ta ett barns liv?

Detta ger kvinnan mer incitament att skydda sig.

Nu är det inte ok längre?
Citera
Medlem
Citat:
jepp men en man kan inte tvinga sin vilja på en kvinna, och hon sitter på den direkta makten här eftersom jo det gäller hennes livmoder, hade fostret suttit i mannen så hade omvänt gällt, han hade suiit med det slutvalet.
Sorry, men inte kvinnors fel att det ser ut så.
han får försöka resonera med henne, that's it.

Sen är det inte jag här som sitter och försöker skjuta allt ansvar över oönskade graviditeter på den andre parten, eller försöker ta bort mäns rättigheter i dessa saker, det är mina debattmotståndare.
jag tycker män som blir oönskat gravida så att säga ska ha all rätt avsäga sig praktiskt ansvar för detta barn.

Ansvarslöst och egoistiskt är de som ägnar sig åt våldtäkt, och div. beteende där man medvetet lurar på andra graviditeter och ofrivilliga barn ex.

men jag kan lova dig att den ligan leder inte direkt kvinnor i i världen.

Abortförespråkare tar ju bort barnets rättigheter, det är ni som står för den biten. Att säkerställa rättigheter för barnet är inte att inskränka kvinnors rättigheter. Kvinnan har gjort en handling som går att välja bort som lett till ett barn, kvinnans rättigheter slutar där barnets tar vid, och att avsluta barnets liv är inte en kvinnas rättighet. Det är en direkt inskräkning av barnets rättighet, livsavgörande rättighet.

Att komma och smeta våldtäktsepitet på män när argumenten inte håller är ovärdigt en diskussion som denna. Du har flyttat målstolpen längre och längre bort när du inte kunnat argumentera för den ansvarslöshet du förespråkar. Nu slutar det vid våldtäkt, ett sidospår av abortfrågan som rör ett minimalt antal människor. Ett sidospår där de flesta är överens om att det inte är kvinnans ansvar, då hon de facto inte har ett val.

Sen skiljer vi oss vid mannens ansvar, jag anser inte att mannen ska kunna fly om han valt att ha sex. Precis som med kvinnan har mannen ett ansvar för sitt agerande. Vid ofrivillig graviditet har han sitt eget ansvar att stå vid, när han ändå valt att ha sex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Fast det är inte enbart ett befruktat ägg som har "liv". Det har varje spermie och varje enskilt ägg.
Vi pratar inte om "liv" din dumbom. Vi pratar om skapandet av en människa. Om frågan hade varit om liv skulle det vara lika ont att döda en fluga som en människa. En spermie är ingen människa, inte heller en fluga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Inte förrän typ v.22 (minns inte exakt vecka). Innan dess är det inget jävla barn. Det har lika mycket hjärnkapacitet som ett äpple du plockar från ett träd...

Man borde ha börjat med att döda dig innan v.22 då. Hade varit jättefint och moraliskt.
Citera
2019-05-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Nej, en människa som lever utanför livmodern är aldrig ok att döda. Ett embryo blir ett foster runt v10, när det väger 5 gram. Personligen tycker jag att abort ska vara förbjudet från den vecka ett foster med läkares hjälp kan överleva utanför livmodern.

Upp till v14-v15 i alla fall.
Samma här, men endast under fall av våldtäkt och extrem missbildning är jag med på. Veckor efter det bör betraktas som mord och de skyldiga bör ställas inför rätta.
Citera
2019-05-16, 21:15
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pille.de.Snopp
Man borde ha börjat med att döda dig innan v.22 då. Hade varit jättefint och moraliskt.

Innan dess var jag ingen människa, så ja det hade det ju varit om mina föräldrar nu inte velat ha barn.
Citera
2019-05-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Nej, just det. Det är inte länder med liberala abortlagar som står för överbefolkningen. Vilket betyder att liberala abortlagar är något bra.

Att vi inte står för överbefolkningen har inget med abortlagarna att göra, icke-liberala konservativa länder i östeuropa står heller inte för överbefolkningen. Vi stod inte för överbefolkningen innan de liberala abortlagarna tillkom heller. Det är andra saker som ligger till grund för lägre barnafödande.
Citera
2019-05-16, 21:17
Medlem
Självklart är det sydstatsäcklen som kommer med sådana här dumheter. KKK, slaveri, abortförbud, orimliga straff för t.ex cannabis. Sådant här händer inte i civiliserade delstater som Colorado och Minnesota.
Citera
2019-05-16, 21:17
Medlem
Citat:
nej de är de facto avslutande av ett embryos/ fosters utveckling mot barn.
I sveriges fall mest embryon eftersom en absolut majoritet av alla aborter sker förre vecka 7.

Hur definierar du ett barn då?
Citera
2019-05-16, 21:18
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Vi pratar inte om "liv" din dumbom. Vi pratar om skapandet av en människa. Om frågan hade varit om liv skulle det vara lika ont att döda en fluga som en människa. En spermie är ingen människa, inte heller en fluga.

Det blir inga människor utan en spermie och ett ägg. Varje enskild spermie är en potentiell människa. Varje utlösning som inte har chans att nå ett ägg är mord. Massmord!

Att jämföra en spermie med en fluga är fruktansvärt!
Citera
2019-05-16, 21:19
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Är rädd att Sverige, världens mest liberala samhälle, kommer gå den vägen snart. Finns det något som säger emot detta?
Världens mest liberala samhälle buuuull-shit. Världens största sossestyre med lagar och regler om allt för privata ägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in