2019-05-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nejman kan köra med kondom och ändå få en oönskad graviditet på halsen.
Det finns ett fenomen som heter stealthing, hört talas om det?
Det är så pass vanligt så det har tom fått ett namn. Och DÄR kan du tala om verklig jävla egoism och svinighet.

Där finns även kondomer som brister, kondomer som har fabriksfel, kondomer som sätts på fel, används fel, ,manipulerats med etc etc.

så nej, kondom är ingen garanti.

Ha inte vaginalt sex då om du absolut inte vill bli gravid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Man är två om att göra en kvinna gravid.

Vidare så anser de att det är okej att döda vissa barn. https://twitter.com/lyman_brian/status/1128413792801521664

På vilket sätt har det här något att göra med vad jag skrev? Om du ska citera mig så kom med något som bemöter det som jag faktiskt har skrivit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Ja, "rätten till sin egen kropp" är ett hjärndött argument som man kan rättfärdiga vad som helst med, exempelvis heroinmissbruk. Man kan dock dra det ännu längre. Om jag slår ihjäl en annan människa, så har jag egentligen bara utnyttjat rätten till min egen kropp. Jag bestämmer över min kropp, med vilken jag nu valde att göra vissa rörelser så att en annan person dog. Synd, men jag har väl rätt att bestämma över vad jag gör med min kropp, eller?

Att dricka gift av misstag kan bli ett sätt för dessa kvinnor att klara sig ur en svår knipa.

I Alabama anser de dock inte att alla embryon har samma rättigheter att överleva och få bli ett barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Fast nu är det ju faktsiskt så att män och kvinnor är biologiskt olika, och då är förutsättningarna olika. Kvinnor ska inte undkomma egenansvar över vad de gör med sina kroppar bara för att situationen runt graviditet ser ut som den gör.

Om du nu på allvar menar att män har ansvar över vad som händer med kvinnans kropp, så borde även mannen ha ansvar över beslutet att göra abort. Men så är det ju inte, det är enbart kvinnan själv som kan bestämma, mannens vilja och ansvar är helt plötsligt oviktigt. Det ligger 100% i kvinnans händer om hon ska ta livet av det eller inte. Hur rimmar det med delat ansvar för en graviditet?

Fast nu är det så att män på intet sätt är biologiskt skapad så att han är helt oskyldig till att barn blir till, är det?

Kivnnor KAN INTE undkomma ansvar, hon står där och MÅSTE ta ett ansvar via att göra sitt val.
Män däremot kan undkomma allt ansvar, han kan dunsta, låtsas att det inte är hans etc.

Män har ansvar över sina spermiers funktion att befrukta äggceller samt just sin praktiska och biologiska verklighet av att inte bära på fostret som gör att han ex i Sverige kan riskera bli underhållsskyldig till ett barn....vem ska fan annars vara ansvarig över detta? kvinnor?

Kivnnor har bara anwsvar över sin del av mänkslig reproduktion, sin äggcell, sin graviditet, 50% av sitt födda barns ekonomi, juridisk etc etc.

Hon KAN inte ta ansvar för 3 parter..där 2 st vill helt olika saker...fattar du? hon själv och en man.
Hon har alltså ENDAST ansvar över sig själv, medan mannen får ta sitt ansvar över sin position.

Basta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Så du tyckte alltså att det verkade soft att bli trebarnsmamma tillsammans med någon som är utbränd och inte orkar ta sig upp ur sängen på mornarna?

Eller ska man avstå från att ligga med sin man om man ser tecken på att han verkar stressad?

Om man inte vill ha fler barn som familj finns det alternativ, att ta livet av ett barn är inte rationellt eller legitimt bara för att du vill knulla med din utbrända man utan att tänka på konsekvenserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Men för helvete. Hormonläkemedel har i genomsnitt 98-99,5% säkerhet. Det stora antalet aborter beror inte på failade p-medel, det beror på oskyddat samlag. Det är känt.

Om finnarna kan använda kondom så kan vi. Det är ingen ursäkt för kvinnor att välja abort istället.

Notera att jag inte vill förbjuda abort, jag bara talar om att ingen annan än kvinnor har ansvar för aborter. Män har endast ansvar för faderskap. Och det är vi juridiskt bundna till.

P-piller innebär en 9% risk att bli gravid. P-spiral och p-stav är säkrare alternativ. Men de kostar också.
Citera
2019-05-16, 20:21
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Problemet att hänvisa till mänskliga rättigheter är att det föreligger en uppenbar intressekonflikt här.

Ta denna liknelsen. Säg att för att du skall överleva, så måste du koppla in en tub i just min mage som parasiterar på mina näringsämnen, om du inte är kopplad till just mig så dör du. Är det din mänskliga rättighet att kräva att parasitera på mig då detta är nödvändigt för din överlevnad, eller är det min rätt att neka dig detta, då jag har rätt att leva mitt liv självständigt från dig?

Så länge ett barn är i någons mage, så handlar det inte om EN människas rättigheter, utan i bästa fall (om vi väljer att kalla fostret "människa") en avvägning mellan TVÅ olika människors rättigheter.
En människas rätt till liv är mindre värt än en annan människas ekonomiska och sociala avvägande? Vilken sjuk syn på liv du har. Jag utgår att du anser att dödsstraff ska utdömas från grov stöld och uppåt. Det är ju bara ett liv som ska släckas.
Citera
2019-05-16, 20:22
Medlem
Citat:
Fast nu är det ju faktsiskt så att män och kvinnor är biologiskt olika, och då är förutsättningarna olika. Kvinnor ska inte undkomma egenansvar över vad de gör med sina kroppar bara för att situationen runt graviditet ser ut som den gör.

Om du nu på allvar menar att män har ansvar över vad som händer med kvinnans kropp, så borde även mannen ha ansvar över beslutet att göra abort. Men så är det ju inte, det är enbart kvinnan själv som kan bestämma, mannens vilja och ansvar är helt plötsligt oviktigt. Det ligger 100% i kvinnans händer om hon ska ta livet av det eller inte. Hur rimmar det med delat ansvar för en graviditet?

Fast nu är det så att män på intet sätt är biologiskt skapad så att han är helt oskyldig till att barn blir till, är det?

Kvinnor KAN INTE undkomma ansvar, hon står där och MÅSTE ta ett ansvar via att göra sitt val.
Män däremot kan undkomma allt ansvar, han kan dunsta, låtsas att det inte är hans etc.

Män har ansvar över sina spermiers funktion att befrukta äggceller samt just sin praktiska och biologiska verklighet av att inte bära på fostret som gör att han ex i Sverige kan riskera bli underhållsskyldig till ett barn....vem ska fan annars vara ansvarig över detta? kvinnor?

Kvinnor har bara ansvar över sin del av mänsklig reproduktion, sin äggcell, sin graviditet, 50% av sitt födda barns ekonomi, juridiskt föräldraskap, arvsrätt etc.

Hon KAN inte ta ansvar för 3 parter..där 2 st vill helt olika saker...fattar du? hon själv och en man.
Hon har alltså ENDAST ansvar över sig själv, medan mannen får ta sitt ansvar över sin position.

Det är trist att biologin nu är sådan att män inte på något sätt är delaktiga i bärandet och skapandet av ett foster i sina kroppar, då hade det kunnat göra detta 100% jämställt, men nu är det som det är.

Basta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
P-piller innebär en 9% risk att bli gravid. P-spiral och p-stav är säkrare alternativ. Men de kostar också.

Det är också en kostnadsfråga.

Och en fråga om att man som gift fjortonåring inte kan hävda sin rätt att inte ha sex eller att få barn. Eller det kan i alla fall vara väldigt svårt. Mannen behöver inte våldta flickan, men hur lätt manipulerar man inte en fjortonåring som är beroende av en?
Citera
Medlem
Citat:
Just detta verkar vara totalt omöjligt för vissa i tråden att förstå. Något så grundläggande.

Kvinnor är notoriskt dåliga på att ta ansvar för sitt beteende. Allt är männens fel. Men det är fan dags för kvinnor att växa upp.

Kvinnor måste ta itu med sitt riskbeeende. Vi kan inte tyst se på när de slaktar sig fram bara för att de ska kunna knulla utan ansvar. Män har juridiskt ansvar, det minsta kvinnor kan göra är att skydda sig.
Citera
2019-05-16, 20:23
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är färre än 1% av aborter som orsakas av våldtäkter. Men givetvis ska kvinnor ha rätt till abort i sådana fall.

I Sverige görs abort i 25% av graviditeterna. Preventivmedel är till minst 95% effektiva. Det betyder att kvinnor slarvar med användning av preventivmedel och istället använder abort i stor utsträckning. Det är inte ok. Det är dags att kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och slutar döda sin avkomma i onödan. Andelen aborter ska inte behöva överstiga 10% av graviditeterna. Vilken art som helst där honorna dödar 25% av avkomman har stora problem, det är sjukt.

Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel. Man siktar nog på att hitta en balanserad lösning i slutändan. Båda sidorna är mycket fel ute.

Bland svarta i USA så är aborter högre än Sverige, uppåt 50% om jag minns rätt.

Det bör inte vara en kvinnlig rättighet att döda sin avkomma, det är en kvinnlig skyldighet att inte bli gravid när man inte vill bli gravid. Det är inte ens svårt, använd preventivmedel, de funkar.

Det bör även vara en manlig skyldighet, men hur många män gillar kondom? För övrigt kan en kvinna bli gravid även om hon använder preventivmedel.

Jag förespråkar absolut inte abort, men om en kvinna blir våldtagen /utsatt för incest bör det inte vara förbjudet.

Typiskt nog är det manliga konservativa som kom på det här. De stöder sig antagligen på kristendomen (jag har inget emot den utom den oförsonliga amerikanska varianten). Om nu den betydde något skulle våldtäkterna och incesten inte förekomma.
Citera
2019-05-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ha inte vaginalt sex då om du absolut inte vill bli gravid.
precis, ha inte vaginalt sex om du inte vill riskera underhållsbidrag.
Själv är jag kvinna och har fri aborträtt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in