2019-05-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag håller med om det. Abort fram till vecka 6-8 kan jag nog stå bakom. Efter det är det tveksamt förutom i väldigt speciella fall.

Jag var abortmotståndare i tonåren. Ganska rabiat sådan. Gav pengar till ”människorätt för ofödda”. Sen började jag läsa på om fosterutveckling för att slipa mina argument.

Vet du när hjärnan kopplas in, och man som absolut tidigast kan prata om någon slags förnimmelser hos fostret? Vecka 24.

Så just vecka 6-8 verkar väldigt godtyckligt. Fostret kommer fortfarande att vara hjärndött månader efter den gränsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfwasright
Det är vad du tycker, man kan köra med kondom, eller så kan man bli gravid, i vilketfall som helst grundar sig ditt resonemang i egoism, köttslig njutning kommer före liv. Mycket irrationellt.

Fatta.

nejman kan köra med kondom och ändå få en oönskad graviditet på halsen.
Det finns ett fenomen som heter stealthing, hört talas om det?
Det är så pass vanligt så det har tom fått ett namn. Och DÄR kan du tala om verklig jävla egoism och svinighet.

Där finns även kondomer som brister, kondomer som har fabriksfel, kondomer som sätts på fel, används fel, ,manipulerats med etc etc.

så nej, kondom är ingen garanti.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Alabama är dessutom den stat som har högst fattigdom där få har sjukförsäkring, var 5:e innevånare är beroende av matkuponger, har en barnadödlighet som är på 8 av 1000 bland de som saknar sjukförsäkring är siffran 17 av 1000 (barnadödligheten i Sverige är 3 av 1000)
Verkar vara en utmärkt idé att se till att fattiga människor utan sjukförsäkring tvingas att föda fler barn kanske kommer barnadödligheten att stiga till nivåer som ses utanför välfärdsstater

Haha, nah, det som händer är att Alabama blir ungefär som Indonesien... Barnprostituerade i varje gathörn. Ett riktigt pedofilparadis.
Citera
2019-05-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Så bli inte gravid efter ett par månader med en ny snubbe, enkelt. Och skulle det bli så att ett barn föds under dessa omständigheter så finns det inget som säger att detta barnet inte har rätt att leva. Eller att detta barnet skulle ha ett så pass ovärdigt liv att det är bättre med döden.

Märkligt att inte fler barn och mammor i tredje världen tar sina liv, eftersom det målas upp en bild av att fattiga mödrar får sånna fruktansvärda liv med ett oplanerat barn. Tvärtom är det fler personer som tar sina liv i vårt "liberala" samhälle. Abort pga icke-optimala förhållanden är således inget argument, en majoritet av alla barn i världen föds utanför våran lyxtillvaro och de väljer ändå livet framför döden.

Så du tyckte alltså att det verkade soft att bli trebarnsmamma tillsammans med någon som är utbränd och inte orkar ta sig upp ur sängen på mornarna?

Eller ska man avstå från att ligga med sin man om man ser tecken på att han verkar stressad?
Citera
2019-05-16, 20:15
Medlem
pinger99s avatar
Det här är bra.

“I've noticed that everyone who is for abortion has already been born.” - Ronald Reagan.

Att man mördat 35 miljoner tjejer i Indien och 40 miljoner tjejer i Kina är något som abortförespråkare säkert tycker är bra. (både genom abort och mord på spädbarn - "infanticide"...)

Jag kan vara pragmatiskt och tycka att man kan tillåta abort fram till vecka 12, eller så tidigt som möjligt.
Därutover endast i fall där moderns liv är i fara.

Allt annat är mord enligt min mening.
Senast redigerad av pinger99 2019-05-16 kl. 20:18.
Citera
2019-05-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Så bli inte gravid efter ett par månader med en ny snubbe, enkelt. Och skulle det bli så att ett barn föds under dessa omständigheter så finns det inget som säger att detta barnet inte har rätt att leva. Eller att detta barnet skulle ha ett så pass ovärdigt liv att det är bättre med döden.

Märkligt att inte fler barn och mammor i tredje världen tar sina liv, eftersom det målas upp en bild av att fattiga mödrar får sånna fruktansvärda liv med ett oplanerat barn. Tvärtom är det fler personer som tar sina liv i vårt "liberala" samhälle. Abort pga icke-optimala förhållanden är således inget argument, en majoritet av alla barn i världen föds utanför våran lyxtillvaro och de väljer ändå livet framför döden.

Även par med ett par barn som har ett gott förhållande kan ha problem av sådan art att det är bra för de redan födda barnen att alla resurser läggs på dem. Det finns ingen ekonomi och tid och ork att dela på. Föräldrarna kan ha förlorat jobbet, råkat ut för en bilolycka eller drabbats av fysiska och psykiska sjukdomar.

Sen att det dör så många spädbarn i USA är något som de däremot borde ta itu med. Vad är det för mening med att tvinga kvinnor att föda oönskad om man ändå låter spädbarn dö?
Citera
2019-05-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Sen tycker jag feministernas "Kvinnor har rätt till sin egen kropp!" är ett av de mest hjärndöda floskler som det slängs med i debatten. För det första så ja, man har rätt till sin egen kropp. Det var ingen som tvingade dig att få ett nytt människoliv börja växa inom dig, har du hamnat i den sitsen är det ditt eget ansvar*. Har du blivit gravid för du ta ditt ansvar, inom vilket en annans människas rätt till liv står över moderns rätt till sin egen kropp.

Men det ligger i linje med socialliberala andan i övrigt, bara rättigheter och aldrig något ansvar. Jag tycker det är motbjudande.
Ja, "rätten till sin egen kropp" är ett hjärndött argument som man kan rättfärdiga vad som helst med, exempelvis heroinmissbruk. Man kan dock dra det ännu längre. Om jag slår ihjäl en annan människa, så har jag egentligen bara utnyttjat rätten till min egen kropp. Jag bestämmer över min kropp, med vilken jag nu valde att göra vissa rörelser så att en annan person dog. Synd, men jag har väl rätt att bestämma över vad jag gör med min kropp, eller?
Citera
2019-05-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
När en kvinna blir oönskat gravid så är det ENBART hennes ansvar. Mannen är endast ansvarig för att inte bli pappa när han inte vill det.

Just detta verkar vara totalt omöjligt för vissa i tråden att förstå. Något så grundläggande.
Citera
2019-05-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Det här är bra.

“I've noticed that everyone who is for abortion has already been born.” - Ronald Reagan.

Att man mördat 35 miljoner tjejer i Indien och 40 miljoner tjejer i Kina är något som abortförespråkare säkert tycker är bra. (bpde genom abort och mord på spädbarn - "infanticide"...)

Jag kan vara pragmatiskt och tycka att man kan tillåta abort fram till vecka 12, eller så tidigt som möjligt.
I förekommande fall enbart om moderns liv är i fara.

Incest och våldtäkt?

Självklart ska man inte kunna abortera foster som kan leva utanför moderns kropp. Enligt mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Som jag har förstått det så är kondomanvändningen mycket högre i Finland. Dubbelt skydd är mycket mer effektivt en enkelt skydd.

Folk som du, som tror att p-piller är säkrare än de faktiskt är, det är bog huvudorsaken till att Sverige har större andel aborter än exempelvis Finland.

Men för helvete. Hormonläkemedel har i genomsnitt 98-99,5% säkerhet. Det stora antalet aborter beror inte på failade p-medel, det beror på oskyddat samlag. Det är känt.

Om finnarna kan använda kondom så kan vi. Det är ingen ursäkt för kvinnor att välja abort istället.

Notera att jag inte vill förbjuda abort, jag bara talar om att ingen annan än kvinnor har ansvar för aborter. Män har endast ansvar för faderskap. Och det är vi juridiskt bundna till.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
https://www.facebook.com/spucscotland/videos/146895162867625/?video_source=permalink

"Demokratisk" governör i Virginia.
Usch. Obehagligt. Men kanske bara en idiot ändå, aldrig hört talas om post birth abortions förr.
(Ska jag vara ärlig verkar det ju som att den kvinnliga guvernören hade den knäppaste åsikten medan han bara tyckte att man skulle använda sig av det sorters post birth abortion när det handlade om väldigt komplexa fall av missbildningar)
Senast redigerad av LuluBrooksie 2019-05-16 kl. 20:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Det här är bra.

Att man mördat 35 miljoner tjejer i Indien och 40 miljoner tjejer i Kina är något som abortförespråkare säkert tycker är bra. (både genom abort och mord på spädbarn - "infanticide"...)

Därutover endast i fall där moderns liv är i fara.

Håller med. 12 veckor är mer än nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in