2019-05-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Jag nämnde inte dig men du kände dig träffad, bra! Du kände dig tvungen att förklara dig, bra! Köper jag din förklaring? Nej.
Jag försvarar gärna och när jag vill när någon mobbar, här eller i verkliga livet.
Vad jag tycker om boken av EH är inte för att behaga dig eller någon annan här. Jag går min egen väg i tankarna och behöver inte tillhöra ett flock.
Ditt förra inlägg med samma innehåll blev raderat, det var säkert för att tråden inte handlar om dig och dina känslor. Vi diskuterar en grej som hände i Bjärred för drygt ett år sedan. En sorglig familjetragedi där två föräldrar dödade sina barn. Dom påstår att livet inte längre hade någon egentlig mening.

Visst är det sorgligt!
Citera
2019-05-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Källa på det.

Föräldrarna skrev i avskedsbrevet hur de ville ha det efter döden. Källan är ett välkänt PM.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här nedan ett PM jag fick häromdagen:

"Hanna och Oskar var oerhört taijta, de gjort precis allt tillsammans. Kunde inte vara ifrån varandra, telefonerade och umgicks. De fick först döttrarna och gifte sig några år senare. De var varandras kärlek, bästa vänner, yrkespartners, bollplank och stöd.

Hanna fick för några år sedan bröstcancer, var allvarligt och hon behandlades.
I denna veva började den mycket sportiga, pigga och aktiva Agnes plötsligt bli trött. Hon gick från ”kvicksilver” till ”grönsak” - som OH arbetskamrat uttryckte det.
Föräldrarna förstod ingenting, sökte all upptänklig hjälp. Till slut gav man från sjukvården Agnes diagnosen ME, kanske mest för att man inte hade någon bättre förklaring. Enligt arbetskamraten hade kliniken i Lund aldrig satt denna diagnos på en så ung flicka tidigare.

Föräldrarna letade behandling, finns mycket kvacksalveri i den branschen. Till slut fick de tag i en läkare i Hamburg som de besökte med Agnes flera gånger. Behandlingen hjälpte temporärt men hon blev åter sämre. De var förtvivlande, Agnes minskade i vikt, sov mest och klagade över smärtor när hon var vaken. Två år gick och det blev bara värre, en utförsbacke.
De organiserade hemundervisningen och boendet efter Agnes behov. Agnes hade själv suicidala tankar. De sökte mycket sjukvårdshjälp, men verkar inte blivit tagna på allvar/fått stöd.

Oskar berättade mycket om detta på jobbet.

Livet var tungt, de oroade sig för att Hannas cancer skulle komma tillbaka. Pigga Moa var ljuspunkten i tillvaron. I maj 2017 blev Moa plötsligt trött, fick ont och orkade ingenting. Man tog Moa till doktorn, samma klinik i Lund som Agnes, och läkarna sa att Moa hade fått detsamma som Agnes.

Luften gick ur föräldrarna. De började fundera på varför de existerade.

Både Agnes och Moa blev allt sämre, för Moa gick det väldigt fort. Flickorna bara låg mest hela tiden, hade ont utan att värktabletter hjälpte så mycket. När de inte hade ont sov de.
I Juli - Augusti började OH o HB prata om att avsluta allt.

Oskar författade under hösten brev till var och en av sina nära arbetskamrater. Dessa brev sparades digitalt och togs om hand av polisen. Först nu i sommar har arbetskamraterna fått sina brev levererade. Det är där Oskar beskriver deras tankar om när de började fundera på att avsluta allt och varför.

Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga. De har skrivit många brev som också låg digitalt och inte skickades till anhöriga förrän efteråt.

Enligt arbetskamraten var OHs liv HB och barnen och vise versa. De hade i stort sett inget umgänge utanför familj och jobb. OH spelade fiol men inte med andra. HB löptränade ensam. Även OH tränade mycket, gick på gym, men alltid ensam. De var inte religiösa, inte heller med i någon församling trodde arbetskamraten. De höll sig för sig själva, inga föreningsmedlemskap, inga middagsbjudningar.

Arbetskamraten trodde att ev kom också Hannas cancer tillbaka sista halvåret. Barnen led alltmer och blev allt sämre. Grät och sov om vartannat. De orkade med allt färre timmars undervisning för varje månad.

Över julen var OHs föräldrar liksom systern och hälsade på. De såg hur illa det var. OH och HB träffade även HBs släkt. OH och HB sa ingenting om sina tankar eller planer. Dock syntes det tydligt på OH att han mådde mycket dåligt under hösten, magrade, svarta ringar under ögonen, mer disträ.

När de begravdes i Göteborg var det en gemensam begravning med fyra vita kistor och över hundra begravningsgäster. Hannas pappa höll tal och nämnde i talet att han inom sig förstod Oskar och Hannas beslut.
De kremerades och ströddes tillsammans för vinden på västkusten enligt deras önskan i avskedsbreven. Anhöriga har varit där på Hannas och Moas födelsedagar nu efter sommaren och kastat i blommor och barnens favoritgodis (hallonsnären och lakritsbåtar).
"
Citera
2019-05-16, 18:26
Medlem
Citat:
Källa på det.

https://www.fonus.se/vita-arkivet/
Citera
2019-05-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Allt som inte nämnts tidigare offentligt har maskats dvs även sådant som var så betydelselöst att det därför inte nämnts alls.
Det är det enda kriteriet som gällde för maskningen.

Snälla Remark, tror du att man maskar betydelselösa uppgifter? Är du så dum? Det som maskats är uppgifter som man tror kan skada de dödas eftermäle, en del kanske man misstänker kan göra det. Då slentrianmaskas det. Det skulle så klart vara trist om någon var klädd i svepdräkt jämfört med ett vanligt klädesplagg. Då kunde man tro att personen inte var riktigt klok, men just därför, så var det dumt att maska så mycket. O och H kommer ju att betraktas som okloka så länge som människor minns tragedin.
Citera
2019-05-16, 18:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Håret Höglund vet nog, vi får vänta tills boken kommer. Men jag tror att det var snickarbyxor eftersom det enligt uppgift fanns en hammare i köket. Han drog väl i en spik i trappen för att ha nåt att fästa slipsen i. Slipsen var en signal till akademikervärlden att han checkade ut.
.
Det som inte fick hända...
Hammaren var Missans påhitt. Fanns ingen som helst substans i det. Dessutom går inte "snickarbyxor" in i det maskade. Inte arbetskläder heller. Eller svepdräkt. Men overall funkar. Och pyjamas. Om jag prickat rätt i bokstäverna ovanför.
Citera
2019-05-16, 18:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Snälla Remark, tror du att man maskar betydelselösa uppgifter? Är du så dum? Det som maskats är uppgifter som man tror kan skada de döda, en del kanske man misstänker kan göra det. Då slentrianmaskas det. Det skulle så klart vara trist om någon var klädd i svepdräkt jämfört med ett vanligt klädesplagg. Då kunde man tro att personen inte var riktigt klok, men just därför, så var det dumt att maska så mycket. O och H kommer ju att betraktas som okloka så länge som människor minns tragedin.
Ja, det tror vi. Eftersom man maskade precis allt som inte var offentligt redan. Det enda nya var "sömnmedel" i obduktionsrapporten. De maskade närmare 400 sidor. Tror du allt är intressant för oss? Icke.
Citera
2019-05-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hammaren var Missans påhitt. Fanns ingen som helst substans i det. Dessutom går inte "snickarbyxor" in i det maskade. Inte arbetskläder heller. Eller svepdräkt. Men overall funkar. Och pyjamas. Om jag prickat rätt i bokstäverna ovanför.

"någon" typ av pyjamas. Om det varit en pyjamas hade man skriva det och inte "Någon typ av". Det förstår även du. Alltså är det en svepdräkt troligen, eftersom det ser ut som en pyjamas, om man inte sett en sådan. Det har väl ingen gjort som inte jobbat på begravningsbyrå. Men de går att beställa. Det tror jag att O och H gjort. De var planerande, men samtidigt, vilken byrå hade skeppat iväg dessa utan frågor...
Citera
2019-05-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl ingen som riktigt vet vad ME beror på, men det har med energimetabolism att göra. Det forskas för fullt.

https://liu.se/nyhet/nya-ron-kring-kroniskt-trotthetssyndrom

Men det är lite O.T för sjukdomen ska egentligen diskuteras i forumet Medicin och hälsa. Det är dock bara obildbara stollar som blandar ihop utbrändhet och M.E. Så mycket hoppas jag att man kan säga utan att hamna utanför ämnet eftersom det är ganska givet att två elvaåringar knappast blir utbrända, även om dagens skola kan vara lite krävande.

Äntligen att nån begriper vad jag är ute efter. Att jag skulle vilja veta vad som kan ha triggat igång symptomen som sen ledde till diagnosen ME och som sen, via en väldig massa felaktiga copingstrategier - eller snarare brist på sådana - ledde fram till morden i Bjärred.
Citera
2019-05-16, 18:31
Medlem
Citat:
Snälla Remark, tror du att man maskar betydelselösa uppgifter? Är du så dum? Det som maskats är uppgifter som man tror kan skada de dödas eftermäle, en del kanske man misstänker kan göra det. Då slentrianmaskas det. Det skulle så klart vara trist om någon var klädd i svepdräkt jämfört med ett vanligt klädesplagg. Då kunde man tro att personen inte var riktigt klok, men just därför, så var det dumt att maska så mycket. O och H kommer ju att betraktas som okloka så länge som människor minns tragedin.
När FUP;en lämnades ut så maskades allt som inte tidigare släppts. Så om den som skrev artikeln i polistidningen tyckte att kläderna var oviktiga och struntade i att nämna dom så maskades informationen på grund av detta.
Citera
2019-05-16, 18:34
Medlem
Citat:

JA. Det har framgått tydligt att ALLT som inte tidigare polisen informerat om offentligt via PM/PT skall maskas.

Det meddelade väl även ACA till Glittret.
Citera
2019-05-16, 18:35
Medlem
Citat:
Är inte övertygad om att de var svårt sjuka. Barn gör som föräldrarna säger, om de blir tillräckligt itutade något.

Nja, i alla fall var de totalt kraftlösa av nån anledning och som sen utmynnade i morden. Att barnen var kuvade tror jag absolut. Det är fasansfullt att föräldrarna tydligen trippade runt i huset i flera månader och planerade hela familjens hädanfärd - utan att barnen förstod.

Eller kände de att något var jävligt fel, tro?

Agnes: "A girl has nothing to say"...."Agnes is bored".
Moa: "De tror på något men inte på Gud".
Citera
2019-05-16, 18:36
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
JA. Det har framgått tydligt att ALLT som inte tidigare polisen informerat om offentligt via PM/PT skall maskas.

Det meddelade väl även ACA till Glittret.

Saxat ur "Angående begäran att ta del av allmän handling"

"De handlingar som lämnas ut är sådana uppgifter som redan lämnats vid Polismyndighetens presskonferens och i tidskriften "Svensk Polis" och är således att betrakta som offentliggjorda".

Sååååå enkelt att begripa. Varför begriper inte alla den lilla texten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in