2019-05-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tror du inte på polisens ord? O hittades i någon form av ........ (maskat). Det kan ha varit en svepdräkt. För min del är det dramatiskt att ha ihjäl sin familj och ge tummen upp till en klinik som anklagas för sekterims. Vi tycker olika helt enkelt. Du tycker det är dramatiskt att någon reagerar på det. Du är bra på att "följa John", ett typexempel på någon som skulle kunna hamna i en sekt, utifrån hur du agerar i tråden.
Vad är en svepdräkt?
Citera
2019-05-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Inte en chans att polisens mordutredare lagt krut på att undersöka om skolan och vården agerat rätt eller om förvillare eller någon sekt förvridit huvudet på föräldrarna.
Polisen utredde morden!

Det kan du inte ha en aning om då du inte vet vad de drygt 300 sidorna ägnats åt. Jag tror att de anhöriga önskade få svar på frågan Varför? Har de fått adekvat hjälp av vård, BUP, Skola och Socialen?

Uppenbarligen är de närmast anhöriga tillfreds med de svar/information dom erhållit av polisen.

Att det sedan inte tillfredsställer alla nyfikna är snarast meningen med ett nedlagt ärende. Normalt släpps ingen information. Som i Sala-fallet mfl där för övrigt offrens begravning varit bara några få månader sedan. Sorgeprocessen knappt startad.

De flesta av dessa utredningar som läggs ner märker vi aldrig då det passerar förbi med en notis i media. Det har med svensk rättssäkerhet att göra. Det finns ingen att åtala.

T.ex. Förövarna i Dalby resp Dalarö åtalades och fick en rättegångsprocess och dömdes i domstol efter överklaganden. Om än stora delar även där förblev under sekretess då det rörde sig om barn.
MEN de är inte jämförbara med de två förstnämnda.

Någon respekt för anhöriga skiter EH fullständigt i! Det är obehagligt.
Citera
2019-05-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad är en svepdräkt?

Ett knälångt skjortbröst... (en typ av l å n g s k j o r ta) Långskjorta... går det in under maskningen, Letsdoit?

https://www.wbb.se/content/hantering-av-avliden

"Det vanligt att man klär den avlidne i en särskild svepdräkt som finns i olika utföranden. Ofta ett knälångt skjortbröst som läggs direkt på kroppen. Till skjortbröstet hör lösa ärmar som sätts på den avlidne därefter läggs ett täcke på och personen bäddas ner."
Citera
2019-05-16, 17:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Detta är en diskussionstråd där vi spekulerar. Eftersom du inte har förstått det, eller medvetet inte förstår, så är din medverkan här över. Eller hur? Du försöker spela dum... eller så är du det. Självklart kan vem som helst gissa vad som stod på denna rad, och det finns ett syfte, nämligen att försöka förstå hur en eller två föräldrar kan få för sig att strypa sina barn är något de har rätt att göra. De bad inte om förlåtelse ens, vad som kommit fram. Så sjukt. Att du inte förstår att detta är dramatik övergår mitt förstånd.
Diskutera och spekulera i all ära. Men gissningar som går ut på att bara göra saker värre, vet jag inte om det är meningen med ett diskussionsforum. Och jag kommer stanna kvar. DU avgör inte om jag har nån plats här eller inte. Kom ner från dina höga hästar istället och sluta styr vem som är värd att hålla dig sällskap i tråden eller ej. Jag är lika intresserad av Bjärredfallet som du, men jag står också med båda fötterna på jorden. Och det måste finnas plats för oss också. Eller hur?
Citera
2019-05-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Såhär skriver författaren om beteckningen altruistiska mord:

Översatt:

De flesta nutida författare betonar komplexiteten i studier av mord-självmord och motsätter sig tanken om altruism genom att betona den underliggande aggressiviteten som existerar i en sådan handling och som döljer sig bakom ytligt rationella skäl.

Sedan tillägger man att fokus snarare är på de olika underliggande psykiska besvär som mördarna kan ha och de olika (sjukliga) sinnesstillstånd som föregår brott av denna typ.

Håller med om det!
Om nu familjen hade klätts i svepdräkter, inköpta för ändamålet, är det ju som en full föreställning. Riktigt aggressivt. En uppvisning i död...
Citera
2019-05-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Diskutera och spekulera i all ära. Men gissningar som går ut på att bara göra saker värre, vet jag inte om det är meningen med ett diskussionsforum. Och jag kommer stanna kvar. DU avgör inte om jag har nån plats här eller inte. Kom ner från dina höga hästar istället och sluta styr vem som är värd att hålla dig sällskap i tråden eller ej. Jag är lika intresserad av Bjärredfallet som du, men jag står också med båda fötterna på jorden. Och det måste finnas plats för oss också. Eller hur?

Om du tror att tråden kan göra saker värre, då har du inte förstått vad det innebär att helt kallt mörda sina barn. Tänk efter nu, eller är du helt dum i huvudet? Du har inte förmått dig sätta dig in i hur överjävligt det är att en sekt som "gottfries" kan operera ostört, utan påknackning av polisen. Inte ens fyra döda verkar räcka för att stänga ned skiten. Jag tror att det behövs. Fyra döda räcker inte. Det är snart tio pers i Sverige som på olika sätt tagit sig av daga och hänvisar falskt till ME, när det handlat om annan sjukdom till och med. Man har blivit någon slags sjuka riddare för en diagnos, som inte ens är en sjukdom.
Citera
2019-05-16, 17:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Om du tror att tråden kan göra saker värre, då har du inte förstått vad det innebär att helt kallt mörda sina barn. Tänk efter nu, eller är du helt dum i huvudet? Du har inte förmått dig sätta dig in i hur överjävligt det är att en sekt som "gottfries" kan operera ostört, utan påknackning av polisen. Inte ens fyra döda verkar räcka för att stänga ned skiten. Jag tror att det behövs. Fyra döda räcker inte. Det är snart tio pers i Sverige som på olika sätt tagit sig av daga och hänvisar falskt till ME, när det handlat om annan sjukdom till och med. Man har blivit någon slags sjuka riddare för en diagnos, som inte ens är en sjukdom.
Du tror att VAD behövs? Jag begriper inte vad du vill komma med inlägget - det är knappt läsbart.
Citera
2019-05-16, 17:52
Medlem
Citat:
Pedofila nätverk? Nej, det tror jag inte. Och jag vet inte om det var incest bakom tröttheten, det är en av många teorier. Du vill inte förstå den delen, att ME beror på något. Du tror att det är hormonellt eller biologiskt betingat. Må så vara. Jag tror inte det, utan bevis. Är beredd att ändra mig, mycket skit kan starta med influensor och andra infektioner, men det går för det mesta över, om man inte hamnar i felaktiga klor som underblåser symptom och förstärker dem med rädsla eller andra agendor. Kanske för att få lugn och ro eller en fin yta. Det kan slå fel.

Kanske träffade O en manipulativ terapeut, innan han mördade familjen? Vad vet man? O och H verkar ha sökt i mörka vatten och träffat människor med riktigt farliga svarta mönster, om det inte är så att morden emanerar från deras inre, helt opåverkade av vad som skett i patientrörelsen, hos Gottfries med flera kufar.

Det är intressant, men C-G G*ttfries har tidigare varit professor i psykiatri vid Göteborgs universitet. Du Jesus, som verkar vara utbildad i ämnet, vad har du för synpunkter på att Gottfries inte alls vill ta i den psykologiska delen av ME? Eller har jag missuppfattat hans syn på ME? Du som är insatt i ME? Det går ändå bra för Gottfries Clinik AB. Omsätter 8 miljoner kronor, trots att landstinget i Väst inte vill ha med kliniken att göra. Finns ju då stort behov av att skapa bra drag i ME-käbblet! Alla ska behandlas hos G, amen?

För övrigt: Var familjen mormoner? O verkar ha dragit på sig en svepdräkt. Mormoner föredrar hemundervisning. Å andra sidan används svepdräkter även av dem som inte vill begravas i sina vanliga kläder. Snacka om att O var förberedd inför begravningen... men blev det någon sådan?

Det fetade: Det är det jag skulle vilja veta. Vad var det som ledde till ME-diagnosen? Men det verkar vara ett alltför känsligt ämne att diskutera för en del här i tråden och jag frågar mig varför inte heller ME-föreningen inte vill ta i frågan. De slår bakut direkt.

Samtidigt som jag undrar varför det är tabu att ens drista sig att ställa sig frågan om det också ibland kan ha psykiska orsaker såsom överkrav, psykisk misshandel, mobbing i skolan eller annat som har lett till utmattningen och sen diagnosen ME. Som en av de orsaker som kan vara tänkbara.

Att barnen i Bjärred var svårt sjuka är dock helt klart.
Citera
2019-05-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ett knälångt skjortbröst... (en typ av l å n g s k j o r ta) Långskjorta... går det in under maskningen, Letsdoit?

https://www.wbb.se/content/hantering-av-avliden

"Det vanligt att man klär den avlidne i en särskild svepdräkt som finns i olika utföranden. Ofta ett knälångt skjortbröst som läggs direkt på kroppen. Till skjortbröstet hör lösa ärmar som sätts på den avlidne därefter läggs ett täcke på och personen bäddas ner."
Lösa ärmar känns besvärligt om man tänker hänga sig. Dom ramlar väl av hela tiden?
Citera
2019-05-16, 18:01
Medlem
Citat:
Detta är en diskussionstråd där vi spekulerar. Eftersom du inte har förstått det, eller medvetet inte förstår, så är din medverkan här över. Eller hur? Du försöker spela dum... eller så är du det. Självklart kan vem som helst gissa vad som stod på denna rad, och det finns ett syfte, nämligen att försöka förstå hur en eller två föräldrar kan få för sig att strypa sina barn är något de har rätt att göra. De bad inte om förlåtelse ens, vad som kommit fram. Så sjukt. Att du inte förstår att detta är dramatik övergår mitt förstånd.

Just det, det har inte kommit fram.

Visst kan man spekulera, konspirera och dramatisera om man har den läggningen. Det är dock inte en majoritet som finner ett nöje i det. Oftast läggs tråden ner och moderator skapar en särskild konspirationstråd som kan pågå i åratal som t.ex. i Lisa Holm-fallet trots att den åtalade dömdes i samtliga instanser och HD inte tog upp fallet. Han dömdes även i Litauen som han sökte överflyttning till och nu sitter på "verklig" livstid. Senast igår ältades fortfarande fallet.

Så visst är det tillåtet. Liksom yttrandefriheten även inkluderar att man får argumentera emot det man anser vara felaktigt.
Citera
2019-05-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Det är det jag skulle vilja veta. Vad var det som ledde till ME-diagnosen? Men det verkar vara ett alltför känsligt ämne att diskutera för en del här i tråden och jag frågar mig varför inte heller ME-föreningen inte vill ta i frågan. De slår bakut direkt.

Samtidigt som jag undrar varför det är tabu att ens drista sig att ställa sig frågan om det också ibland kan ha psykiska orsaker såsom överkrav, psykisk misshandel, mobbing i skolan eller annat som har lett till utmattningen och sen diagnosen ME. Som en av de orsaker som kan vara tänkbara.

Det är väl ingen som riktigt vet vad ME beror på, men det har med energimetabolism att göra. Det forskas för fullt.

https://liu.se/nyhet/nya-ron-kring-kroniskt-trotthetssyndrom

Men det är lite O.T för sjukdomen ska egentligen diskuteras i forumet Medicin och hälsa. Det är dock bara obildbara stollar som blandar ihop utbrändhet och M.E. Så mycket hoppas jag att man kan säga utan att hamna utanför ämnet eftersom det är ganska givet att två elvaåringar knappast blir utbrända, även om dagens skola kan vara lite krävande.
Citera
2019-05-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Är inte övertygad om att de var svårt sjuka. Barn gör som föräldrarna säger, om de blir tillräckligt itutade något.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-16 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in