Citat:
Ursprungligen postat av
libertay
Kondom har 0% risk för graviditet eftersom spermier inte kan penetrera kondomen. Hur dum får man vara? Enda risken är ju ifall kondomen spricker.
Hur som helst, igen, detta har ingenting med min poäng att göra. Min poäng är att all sex är riskfylld och är man inte beredd på att bli gravid så får man avstå från att ha sex. Att ha sex för skojs skull och sedan ta död på sitt foster/barn är ingen mänsklig rättighet och är inte naturligt.
Det finns inget preventivmedel som är 100% säkert. Det kan vara hål i kondomen, den kan spricka (de har utgångsdatum) eller så kanske de inte kan eller har satts på helt korrekt. Då riskerar man att bli gravid. Hamnar sperma i kvinnan så kan den leva i flera dagar efteråt och alltså riskera att hon blir gravid.
Det finns andra preventivmedel men inte alla kvinnor kan ta dem. Jag som t.ex har endometrios (hemsk kronisk sjukdom) måste ha hormoner för att min kropo inte ska fp för sig dumma saker och att jag ska ha konstant ont. Men det betyder inte att jag mår bra av hormonerna. Det finns kvinnor som inte mår bra av något hormonellt preventivmedel och kanske inte heller kan ha kopparspiral. Då är kondom det enda de kan köra på.
Läs på om detta innan du yttrar dig om preventivmedel tack.