2019-05-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Det är möjligt att det kommer att bli mer folk på matkuponger. Det är inte en orsak nog att döda framtida människor dock. Man borde helst stoppa matkuponger och bidrag till singelmammor, då hade de tänkt till lite extra innan de haft sex med en potentiell dead-beat pappa. Men även som det är (med bidrdag etc) så är det inte moraliskt att döda barn. Då kan man ju lika gärna säga att man dödar folk som tar matkuponger eller inte har en inkomst. Jag ser faktiskt det som mer moraliskt rätt, då vuxna människor är kapabla att ta eget ansvar, vilket små foster eller barn inte kan.
Barndödligheten ligger på 17 av 1000 födda barn bland de fattiga i Alabama verkar logiskt att hindra de fattiga utan sjukförsäkring som lever på matkuponger ska få fler barn som de inte har råd att försörja eller ens ta till sjukvården när de blir sjuka. I konservativa stater finns det färre singelföräldrar så det är gifta par som med dessa nya abortlagar kommer att bli ännu fattigare när de får ännu fler barn
Citera
2019-05-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Du lixom straffar ut dig själv pa ett sätt jag aldrig sett förut.

Nej, knarkare väljer själva att ta droger och leva på gatan. De vill leva på gatan. Men du känner såklart ingen knarkare som lever på gatan i USA och har aldrig pratat med dessa människor.
Citera
2019-05-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Blir man våldtagen i Alabama har man goda möjligheter att kunna se till att man inte lir oönskat gravid. Dessutom kan man flyga till en annan delstat för abort.

Det är olagligt att åka till annan stat och annat land för att göra abort för dem.

Men det är klart att med pengar och smidighet så behöver man inte bry sig om den här lagen.
Citera
2019-05-16, 17:59
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Nej, knarkare väljer själva att ta droger och leva på gatan. De vill leva på gatan. Men du känner såklart ingen knarkare som lever på gatan i USA och har aldrig pratat med dessa människor.

Jag vet att du bara driver nu, jag uppskattar det, men jag är lite för gammal i gamet för att nappa dock. Gillar försöket.
Citera
2019-05-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Min poäng var att om man har sex och använder preventivmedel så blir ändå väldigt många gravida om man ser till ett helt lands befolkning. Alldeles utan att ha slarvat eller betett sig på ett oansvarigt sätt. Att något är mindre sannolikt, som att bli gravid trots att man använder skydd, är inte detsamma som att det inte förekommer. Förlitar man sig på preventivmedel så blir väldigt många kvinnor gravida.

Personen jag svarade förstod nog inte det. Då hen använde det relativt låga antalet aborter i förhållande till antalet fertila kvinnor som ett argument för att kvinnor skulle vara oansvariga. Helt bakvänt.
Ok, jag förstår. Siffrorna behöver ju inte ens vara helt hundra, för den principen kan man ju inte direkt argumentera emot, det är ju rätt basic...

Vill man vara riktigt säker är det väl rent statistiskt sett 2 skydd som gäller, typ kombinera kondom och "säkra perioder". Men vad man än gör, så är det ju ändå är en risk man tar vid sex, man kan visserligen kontrollera den risken till viss del enligt ovan, men inte helt eliminera den. Tycker dock personligen inte det är riktigt relevant för huruvida en abort är moraliskt rimlig eller inte, då jag ser ett foster som en levande potentiell människa (nej, jag är inte religiös...) och det är de två föräldrarnas sexuella handlingar som har skapat denna. Därför är det de som borde ta ansvar för deras skapelse, inte ge det epitet som parasit, inkräktare och tumör i ett försök att rättfärdiga dekadens som om det vore moral.
Citera
2019-05-16, 18:00
Medlem
Citat:
Lilla gubben då! Missade du sexualundervisningen i högstadiet? Läs gärna på lite om pearl index.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lista-sa-sakra-ar-preventivmedlen

Kondom har 0% risk för graviditet eftersom spermier inte kan penetrera kondomen. Hur dum får man vara? Enda risken är ju ifall kondomen spricker.

Hur som helst, igen, detta har ingenting med min poäng att göra. Min poäng är att all sex är riskfylld och är man inte beredd på att bli gravid så får man avstå från att ha sex. Att ha sex för skojs skull och sedan ta död på sitt foster/barn är ingen mänsklig rättighet och är inte naturligt.
Citera
2019-05-16, 18:01
Medlem
Citat:
I och med att det är du som kvinna som föder barn så är det ditt ansvar att se till att du inte har oskyddat sex med en man ifall du inte vill bli förälder. Svårare än så är det inte. Och det är en mans ansvar att inte ha oskyddat sex med en kvinna ifall inte han heller vill bli förälder (vilket han också är enligt lag).

Frun får bara passa sig så att inte mannen anmäler henne för att inneha och använda abortpiller. Kanske han inte vill vara gift med en kvinna som blivit våldtagen så då kan han se till att hon hamnar i fängelse. Det är ju ett sätt för mannen att lösa problemet med att frun är våldtagen.
Citera
2019-05-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barndödligheten ligger på 17 av 1000 födda barn bland de fattiga i Alabama verkar logiskt att hindra de fattiga utan sjukförsäkring som lever på matkuponger ska få fler barn som de inte har råd att försörja eller ens ta till sjukvården när de blir sjuka. I konservativa stater finns det färre singelföräldrar så det är gifta par som med dessa nya abortlagar kommer att bli ännu fattigare när de får ännu fler barn

Hur man ska hantera fattigdom är en helt annan fråga och har ingenting med den moraliska frågan ifall abort är OK eller inte.
Citera
2019-05-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Blir man våldtagen i Alabama har man goda möjligheter att kunna se till att man inte lir oönskat gravid. Dessutom kan man flyga till en annan delstat för abort.

Inte enligt detta nya lagförslag. Då är det olaglgit göra en abort ifall man blivit våldtagen, eller råkar vara en 11 åring, eller blivit påsatt av sin farsa....
Och de som utfört aborten, efter våldtäkt, riskerar 99 års fängelse.

Vidare reser du som denna gravida 11 åring våldtagen av sin farsa till närmsta delstat för att fixa en abort så din 11 åringa outvecklade kropp och psyke ska slippa bära runt på ett foster den inte klarar hantera, så får du inte komma tillbaka för då åker du i fängelse....

Fattar du? Så ser denna nya lag ut.
Inte en chans att du som kvinna ska ges några möjligheter..oh nooo. Du är INTE en människa du är en inkubator för en framtida människa som inte ens finns än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Frun får bara passa sig så att inte mannen anmäler henne för att inneha och använda abortpiller. Kanske han inte vill vara gift med en kvinna som blivit våldtagen så då kan han se till att hon hamnar i fängelse. Det är ju ett sätt för mannen att lösa problemet med att frun är våldtagen.

Mannen har ett ansvar att se till att hans fru inte blir våldtagen genom att skydda henne. Därför bör kvinnor inte få vistas utomhus utan manligt sällskap.
Citera
Medlem
MonkMans avatar
Alabama har väl dödsstraff oxa vilket gör att man garvar lite extra över den här lagen.
Citera
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Så om man vill ha en rätt i sjukvården, exempelvis rätten att tacka nej till en cancerbehandling som innebär mycket lidande och inte kommer att förlänga ens liv nämnvärt, så måste man även vara emot alla former av arbetsskyddsbestämelser...? Då får det inte heller vara olagligt att anställa någon för att putsa fönster 10 våningar upp utan skyddsutrustning...?
Huh? Gå du och klättra utan skyddsutrustning om du vill det. Vill du inte ha vård så är det också upp till dig att bestämma. Jag är för att alla styr och bestämmer över sina kroppar när det kommer till allt, och inte bara vissa punkter, såsom Merapi. Vill du sälja din röv, så varsågod. Vill du trycka heroin i röven så är det också upp till dig. Vill du stoppa upp 2m dildo så är det din röv och ditt beslut. Jag är för att bestänma över din egna kropp utan att nån annan ska säga nåt. Fast att ta kål på ett foster som har utvecklats är inte ditt val att göra, om inte det finns verkliga skäl för det. Då är det inte längre dig det handlar om, utan ett framtida barn som du har dödat, för att du kanske inte orkar ta hand om en unge själv, eller nåt liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in