2019-05-16, 17:41
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Att se till att ungen växer upp bra. Precis som det är ditt ansvar.

Fan vad jag skulle vilja se dig, staende pa en ater igen gravid meth-beroende kvinnas patio i ett fuktigt Alabama och predika för henne om "hennes annsvar" att "ta hand om barnen" hon redan har och ska fa. Det vore guld.
Citera
2019-05-16, 17:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Det blir mannens ansvar att ta hand om fruns barn som hon blivit gravid med vid en våldtäkt av en man som hon är släkt med, eller som hon inte är släkt med.

Såsom man i den situationen så får man ta sitt ansvar eftersom kvinnan inte får göra abort. Och som äkta make är man försörjningsskyldig.

Blir man våldtagen i Alabama har man goda möjligheter att kunna se till att man inte lir oönskat gravid. Dessutom kan man flyga till en annan delstat för abort.
Citera
2019-05-16, 17:42
Medlem
Citat:
Nej. Jag har sagt att det skall vara delat ansvar och även delade rättigheter. Annars inte delat ansvar. Man kan inte bara ha rättigheter utan skyldigheter.

Hur delar man på bördan av en graviditet eller smärtan under en förlossning menar du? Eller på inkontinensen som följer av graviditeten och förlossningen?

Ska pappan kissa på sig ett par gånger om dagen i ren sympati? Äta lite giftiga bär för att må illa under graviditeten, och spännas fast i någon slags tortyrmaskin under förlossningen?
Citera
2019-05-16, 17:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Iom att du som man kan råka ut för underhållsbidrag och juridiskt faderskap du inte vill ha så får DU se till att skydda dig. Svårare än så är det inte.

Iom att vi har mänskliga rättigheter som ÄVEN ( kan du tänka dig!) gäller kvinnor likväl som man så är det kvinnor som har rätt bestämma över sina egna kroppar, ingen annan, inte du och inte män och inte samhället, utan kvinnan själv, exakt på samma sätt som du får bestämma över dina organ etc.

Och just FÖR att kvinnan nu är det enda könet som har denna biologiska funktion av att de kan bli gravida i SINA kroppar, så ska vi ha aborträtt för kvinnor, för det är den teknik vi har hittills att reglera oönskat föräldraskap med utöver preventivmedel.

Om kvinnan ska ha rätten att bestämma, ska hon ha all skyldighet också.

Punkt slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Min poäng var att om man har sex och använder preventivmedel så blir ändå väldigt många gravida om man ser till ett helt lands befolkning. Alldeles utan att ha slarvat eller betett sig på ett oansvarigt sätt. Att något är mindre sannolikt, som att bli gravid trots att man använder skydd, är inte detsamma som att det inte förekommer. Förlitar man sig på preventivmedel så blir väldigt många kvinnor gravida.

Personen jag svarade förstod nog inte det. Då hen använde det relativt låga antalet aborter i förhållande till antalet fertila kvinnor som ett argument för att kvinnor skulle vara oansvariga. Helt bakvänt.

P piller har inte 5% risk för graviditet. Risken är mycket lägre. Dessutom finns kondomer, så man kan använda sig av dessa.

Bäst hade varit ifall folk inte hade sex utanför äktenskap överhuvudtaget såklart.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Japp så är det, även om barnet blivit till vid en våldtäkt på ens fru.

Nej, det är det inte nödvändigtvis. Se svar ovan.
Citera
2019-05-16, 17:44
Medlem
Citat:
Absolut. I synnerhet som man inte får göra abort om ens bror eller far eller annan släkting har våldtagit kvinnan. Om de tagit bort de delarna så hade de inte blivit riktigt lika koko. De får ju inte heller åka till annan stat eller utomlands och göra abort. Det ökar också trycket. Kan tänka mig att detta blir en het fråga till de som ställer upp i diverse val 2020.

Jag kan tänka mig att det blir en icke-fråga eftersom alla ändå föredrar att köpa sina piller på internet och inte vill sitta flera timmar i någon bil för att åka till någon klinik där folk ändå bara kommer att skrika glåpord efter en.
Citera
2019-05-16, 17:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Hur delar man på bördan av en graviditet eller smärtan under en förlossning menar du? Eller på inkontinensen som följer av graviditeten och förlossningen?

Ska pappan kissa på sig ett par gånger om dagen i ren sympati? Äta lite giftiga bär för att må illa under graviditeten, och spännas fast i någon slags tortyrmaskin under förlossningen?

Varför just en förlossning som innebär en liten passus i ett barns förmodat långa liv? Det är inte bördan jag talar om, utan ansvaret. Svårt att skilja dessa åt?
Citera
2019-05-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
P piller har inte 5% risk för graviditet. Risken är mycket lägre. Dessutom finns kondomer, så man kan använda sig av dessa.

Bäst hade varit ifall folk inte hade sex utanför äktenskap överhuvudtaget såklart.

Rätt och fel. P-piller har inte 5% risk för graviditet. Risken är 9%. Risken med kondomer är 18%. Så kör man med både och kommer man ner på 1,6%. Ganska nära andelen som gör abort. Tänk vad ansvarsfulla svenskar är.
Citera
2019-05-16, 17:49
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Blir man våldtagen i Alabama har man goda möjligheter att kunna se till att man inte lir oönskat gravid. Dessutom kan man flyga till en annan delstat för abort.

Bara att glida in pa booking.com da, boka hotell-nätter, fly o sa en liten abort. Du vet om att om du är fattig i Alabama sa är du inte sverige-fattig. Du är lixom pa nivan "jag äter lite mat var 3e dag"-fattig. Hur FAN ska de kunna ta ett flyg menar du till en annan delstat? Hur jävla dum är du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tja? Var har du Alabamas lagar som kräver av Alabamas män att de ex. ska ta 50% praktiskt ansvar för ALLA sina födda barn? hmm?

Nä just det....inte alls lika "intressant" för de republikanska gubbarna i senaten.

Män i Alabama (och i alla amerikanska stater) är betalningsskyldiga och får ge bort minst 30% av sin lön fram tills dess att barnet är 18 år gammalt. Alltså, otroligt mycket mer pengar än vad barnet faktiskt kostar. Och det är upp till kvinnan ifall mannen får tillåtelse att vara i sitt eget barns liv eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Om kvinnan ska ha rätten att bestämma, ska hon ha all skyldighet också.

Punkt slut.

'Kvinnor kan inte bestämma över mäns kroppar. Alltså så ska hon inte bära allt ansvar för vad mäns kroppar ställer till med.

Nu orkar jag inte med denna meningslösa ping-pong diskussion med dig.

Lär dig fatta att jo!" män bär nu ett ansvar för sin del av den mänskliga reproduktionen. Punkt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in