2019-05-16, 10:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju riktigt otäckt (om det stämmer)!
Man får lov att tyda det som att TinnaNinna tog upp saker som brändes rejält?
Det är ju också i linje med det som TinnaNinna berättade om att personalen fått larm pga att de fått sms.

Om man tror att mgm är oskyldig och TinnaNinnas inlägg saknade substans, då är väl det naturliga att helt enkelt ignorera eller åtminstone försöka påpeka att det inte är trovärdigt det de skrev.

Vem/vilka går så långt att man hotar på detta sätt? Det finns ingen rim och reson i det?
Denna tråd är den obehagligaste tråd jag varit med i (jag har förstås inte varit med i så många).

Jag är övertygad om att det vi ser i tråden speglar ett mönster som karakteriserar det "skådespel" som vi tycker oss se med de personer som är på ett eller annat sätt är med i denna teaterföreställning.

Obehagligt mord.
Obehagliga skribenter.
Obehagliga hot....
Ja riktigt obehaglig, speciellt om SD är oskyldig.
Citera
2019-05-16, 12:46
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Det är ju riktigt otäckt (om det stämmer)!
Man får lov att tyda det som att TinnaNinna tog upp saker som brändes rejält?
Det är ju också i linje med det som TinnaNinna berättade om att personalen fått larm pga att de fått sms.

Om man tror att mgm är oskyldig och TinnaNinnas inlägg saknade substans, då är väl det naturliga att helt enkelt ignorera eller åtminstone försöka påpeka att det inte är trovärdigt det de skrev.

Vem/vilka går så långt att man hotar på detta sätt? Det finns ingen rim och reson i det?
Denna tråd är den obehagligaste tråd jag varit med i (jag har förstås inte varit med i så många).

Jag är övertygad om att det vi ser i tråden speglar ett mönster som karakteriserar det "skådespel" som vi tycker oss se med de personer som är på ett eller annat sätt är med i denna teaterföreställning.

Obehagligt mord.
Obehagliga skribenter.
Obehagliga hot....

De obehagliga inläggen får mig att tänka på Trolltyg i Tomteskogen:
"Troll är elaka, fula, småaktiga, klåfingriga o bråkiga" precis som vissa gästspelande skribenter kanske kan beskrivas. Jag vill tro att det trolltyg vi upplevt i tråden handlar om oförstånd och att inga fler hot och grymheter kommer att ske - varken i tråden eller utanför. Dock är det väldigt otäckt att det grymmaste och farligaste trollet fortfarande är fri.
Citera
2019-05-16, 13:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja riktigt obehaglig, speciellt om SD är oskyldig.

Självklart är det en obehaglig tråd, men det oavsett om mgm är skyldig eller inte.

Jag skulle säga att det är mycket "skumt" att hota någon på det sättet, om det nu stämmer. Det kan lätt tolkas som att man inte ska våga berätta i ett polisförhör eller i en rättegång om vad man vet. Övergrepp i rättssak?

Problemet är väl att det aldrig kommer att gå att räta ut vem som ligger bakom.

Det kan ge en obehaglig konsekvens att andra vittnen inte heller våga yttra sig.

Inte alla läser fb, men snacket går med all sannolikhet i Hjärsta/Örebra om mordet.
Citera
2019-05-16, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Synd att TinnaNinna försvann från tråden... hade semester ett tag men inte längre vad jag förstår. Hoppas hen återkommer i tråden.

Det är flera skribenter som jag saknar i tråden.

Jag kikar liksom du tillbaka i tråden då och då. Man kan hitta riktigt intressanta inlägg.

Jag vet att efter det inlägget från TinnaNinna (16/12) med frågor om mgm varit ute och cyklat på kvällen , diskuterades det ganska mycket om detta.

I det läget hade vi information från MV om att det kanske fanns "någon form av planering".

MV 13/10
"Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering."

https://www.flashback.org/p65523100#p65523100

Jag har lite svårt att släppa att mgm träffade någon, kanske lånade något som kan ha använts i mordet.

Lämnades det tillbaka? Eller har mgm sagt till h*n, att snälla, jag har slarvat bort detta, men säg inget till polisen. Jag skulle ju bli misstänkt direkt med tanke på mordet. Men jag lovar dig att jag inte har gjort det. Det förstår du väl att jag aldrig skulle göra något sådant? Tänk på mina barn, min familj, mitt liv. Du fattar vad det skulle få för konsekvenser.

Jag har funderat mycket på vad detta med vad "någon form" av planering skulle kunna vara. Denna planering måste varit strax innan mordet, kan inte tänka mig att det handlar om dagar eller längre tillbaka i tiden med tanke på val av mordplats.

- vapen/tillhygge
- lämna mobil hemma
- tagit med sig något till bp för att inte lämna spår (allt från handskar och väl täckande kläder, till att på annat sätt förhindra att kontaminera eller för att förstöra bevis)
- rekat på bp innan mordet? Någon sett en mansperson gå vid/runt planket, men inte kunnat identifiera personen
- lurat LW på något vis om att kan jag få komma ner till dig för att låna det eller det. Lurat henne på något sätt för att få henne "off guard".

Allt ovan är SPEKULATIONER utifrån att mgm är den skyldige.
Citera
2019-05-16, 14:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
De obehagliga inläggen får mig att tänka på Trolltyg i Tomteskogen:
"Troll är elaka, fula, småaktiga, klåfingriga o bråkiga" precis som vissa gästspelande skribenter kanske kan beskrivas. Jag vill tro att det trolltyg vi upplevt i tråden handlar om oförstånd och att inga fler hot och grymheter kommer att ske - varken i tråden eller utanför. Dock är det väldigt otäckt att det grymmaste och farligaste trollet fortfarande är fri.

Jag hoppas att de polisanmälde det hela.
Inte för att det går att spåra den skyldige, men det kan ändå vara viktigt.
Citera
2019-05-16, 15:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jag kikar liksom du tillbaka i tråden då och då. Man kan hitta riktigt intressanta inlägg.

Jag vet att efter det inlägget från TinnaNinna (16/12) med frågor om mgm varit ute och cyklat på kvällen , diskuterades det ganska mycket om detta.

I det läget hade vi information från MV om att det kanske fanns "någon form av planering".

MV 13/10
"Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering."

Jag har lite svårt att släppa att mgm träffade någon, kanske lånade något som kan ha använts i mordet.

Lämnades det tillbaka? Eller har mgm sagt till h*n, att snälla, jag har slarvat bort detta, men säg inget till polisen. Jag skulle ju bli misstänkt direkt med tanke på mordet. Men jag lovar dig att jag inte har gjort det. Det förstår du väl att jag aldrig skulle göra något sådant? Tänk på mina barn, min familj, mitt liv. Du fattar vad det skulle få för konsekvenser.

Jag har funderat mycket på vad detta med vad "någon form" av planering skulle kunna vara. Denna planering måste varit strax innan mordet, kan inte tänka mig att det handlar om dagar eller längre tillbaka i tiden med tanke på val av mordplats.

- vapen/tillhygge
- lämna mobil hemma
- tagit med sig något till bp för att inte lämna spår (allt från handskar och väl täckande kläder, till att på annat sätt förhindra att kontaminera eller för att förstöra bevis)
- rekat på bp innan mordet? Någon sett en mansperson gå vid/runt planket, men inte kunnat identifiera personen
- lurat LW på något vis om att kan jag få komma ner till dig för att låna det eller det. Lurat henne på något sätt för att få henne "off guard".

Ja, jag tror att punkterna du har som exempel på planering är så bra och täckande att de kan appliceras på de flesta GM, inte bara om MGM är den skyldige.
Citera
2019-05-16, 15:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, jag tror att punkterna du har som exempel på planering är så bra och täckande att de kan appliceras på de flesta GM, inte bara om MGM är den skyldige.

Jo, jag hamnade nog i tanken på "någon slags planering" och de punkterna gäller vilken gm som helst förstås.
Tänkte mest på min spekulation om mgm varit någonstans med sin cykel strax före mordet och om den eventuella utflykten kunde kopplas till denna planering.
Citera
2019-05-16, 15:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

MV 13/10

- vapen/tillhygge
- lämna mobil hemma

Ett annat scenario, som kan tänkas visa på viss planering, är hur GM rört sig till LW:s bostad. Om han exempelvis på vägen dit rört sig genom folks trädgårdar, omvägar på insynsskyddade stigar m.m, för att försöka undvika att bli sedd.
Citera
2019-05-16, 15:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jo, jag hamnade nog i tanken på "någon slags planering" och de punkterna gäller vilken gm som helst förstås.
Tänkte mest på min spekulation om mgm varit någonstans med sin cykel strax före mordet och om den eventuella utflykten kunde kopplas till denna planering.

Ja, det finns nog substans i det cykelpåståendet. Var det inte efter dessa inlägg från Tinna som flera troll dök upp? Några skrev på svenska och några på engelska, om jag inte minns fel.
Citera
2019-05-16, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Saxat från tidningen Dagen:

Absolut inget nytt, enbart ett konstaterande att det ännu inte gått att få någon dömd.

"Ett år senare – ingen dömd för mordet på pastor Lena Wesström"
[...]
"– Vi har en god bild över hennes sista timmar i livet. Flera personer jobbar heltid med utredningen, säger Åsa Hiding."

"Samtalet med åklagaren följer ett invant mönster. Ungefär en gång varje månad det senaste året har Dagen pratat med henne.

Varje gång är budskapet detsamma: Det finns ingenting nytt att säga. Utredningen pågår för fullt.
"
[...]
"– Det är väldigt mycket material, säger Åsa Hiding, som inte vill svara på frågan om alla analyser är klara ännu.

Hur länge kan någon vara misstänkt utan att det går vidare till åtal?

– Rent formellt kan man vara misstänkt tills ett brott preskriberas. Men vi vill inte ha någon sådan situation. Vi arbetar för att komma till ett slut, säger hon.
"

https://www.dagen.se/nyheter/ett-ar-senare-ingen-domd-for-mordet-pa-pastor-lena-wesstrom-1.1496690
Citera
2019-05-16, 15:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det finns nog substans i det cykelpåståendet. Var det inte efter dessa inlägg från Tinna som flera troll dök upp? Några skrev på svenska och några på engelska, om jag inte minns fel.

Vi får väl se om det dyker upp några nya "trevliga" skribenter igen .
Citera
2019-05-16, 16:31
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Jag hoppas att de polisanmälde det hela.
Inte för att det går att spåra den skyldige, men det kan ändå vara viktigt.

När det gäller TinnaNinna eller vad hen nu kallade sig, så påstod hen ju att SD kontaktat HD:s kollegor via sms i mobil (om jag minns rätt) och stämmer det, så är det ju enkelt för polisen att spåra om de fått visa innehållet i sina mobiler. TN berättade att de var flera som kallats till förhör om detta. Om detta är sant och SD menar att kontakterna var helt oskyldiga, d v s att de inte alls kan liknas vid Övergrepp i Rättssak, så bedömer jag det som ett märkligt beteende från en misstänkt - oavsett om han är skyldig eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in