2019-05-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur funkar det med upp/nedflyttning mellan B-VM och A-VM? Får de två bästa från B-VM möta de två sämsta från A-VM i någon form av "kval", eller är det direkt upp/nedflyttning som gäller?

De lag som hamnar sist i grupp A och B (dvs Storbritannien och Italien just nu) åker ner - medan de två lag som slutade först i grupp 1 i B-VM (dvs Kazakhstan och Vitryssland) flyttas upp nästa år. Inga ytterligare kvalmatcher eller liknande.

B-VM består av 6 stycken grupper med 6 lag i varje grupp (man möter varje lag 1 match, dvs. 5 matcher per lag totalt). I grupp 1 spelar de bästa lagen av de som spelar i B-VM. De som slutar etta och tvåa i grupp 1 flyttas upp till riktiga VM nästa år. Sen är det då grupp 2, 3, 4, 5 och 6. I grupp 6 spelar de absolut sämsta hockeynationerna, bland annat Kyrgyzstan och Kuwait. Slutar man sist i grupp 6 händer ingenting, för det finns ingen lägre grupp att flyttas ner till. Det lag som däremot slutar sist i grupp 1 till 5 åker ner en grupp till nästa år, medan det lag som vinner sin grupp flyttas upp en grupp. Resterande 4 lag som hamnar i mitten spelar kvar i samma grupp nästa år. Endast 1 lag flyttas ner, och endast 1 lag flyttas upp i respektive grupp - med undantag för lagen i grupp 1 där det alltså är 2 som flyttas upp till riktiga VM.

Trea i årets grupp 1 kom Sydkorea med 9 poäng (Vitryssland 10 poäng och Kazakhstan 14), så det var faktiskt väldigt nära att de lyckades ta sig upp till VM. Hade ju varit kul att få se ett lag från Östasien annars!
Citera
2019-05-16, 14:22
Medlem
Varit mycket diskussion om disciplinjuryn senaste dagarna. Speciellt Jukka Jalonen kritiserade hårt att Clayton Keller endast slapp undan med en varning för sin spark i matchen mot Finland.

Enligt mig ett solklart matchstraff eftersom fotrörelsen är så tydlig, dessutom interference. 2-3 matchers avstängning hade nog inte varit helt fel enligt mig.
Citera
2019-05-16, 14:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiimaKooma
Varit mycket diskussion om disciplinjuryn senaste dagarna. Speciellt Jukka Jalonen kritiserade hårt att Clayton Keller endast slapp undan med en varning för sin spark i matchen mot Finland.

Enligt mig ett solklart matchstraff eftersom fotrörelsen är så tydlig, dessutom interference. 2-3 matchers avstängning hade nog inte varit helt fel enligt mig.

Men larv. Visst borde han ha fått två minuter för det i matchen. Och visst blev det rätt matchavgörande att domaren inte blåste. Men avstängning? Vilket skämt.
Citera
2019-05-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Men larv. Visst borde han ha fått två minuter för det i matchen. Och visst blev det rätt matchavgörande att domaren inte blåste. Men avstängning? Vilket skämt.

Alltså situationen såg ju tack och lov inte farlig ut, men Jalonen har helt rätt i sina påståenden att sparka någon med en skridsko på kan vara till och med livsfarligt. Därför bör dessa onödiga sparkrörelser tas bort så mycket som möjligt. Och sparkrörelsen kan ju inte ens den mest inbitna amerikanare neka.

Men också kanske mediaspel av Jalonen?

Dessutom var det ju bombhot i rättshuset mittemot ishallen i Kosice idag och man undersökte även ishallen under Finlands träning.
Senast redigerad av KiimaKooma 2019-05-16 kl. 14:46.
Citera
2019-05-16, 14:49
Medlem
Vanstertrollets avatar
Jo, känns inte som att disciplinnämnden är så jätteaktiva på att granska situationer i VM. Andreas Martinsens hopptackling igår mot Schweiz tycker jag definitivt borde gått till granskning.
Citera
2019-05-16, 16:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiimaKooma
Alltså situationen såg ju tack och lov inte farlig ut, men Jalonen har helt rätt i sina påståenden att sparka någon med en skridsko på kan vara till och med livsfarligt. Därför bör dessa onödiga sparkrörelser tas bort så mycket som möjligt. Och sparkrörelsen kan ju inte ens den mest inbitna amerikanare neka.

Men också kanske mediaspel av Jalonen?

Dessutom var det ju bombhot i rättshuset mittemot ishallen i Kosice idag och man undersökte även ishallen under Finlands träning.

Jalonen var bara bitter för att ni förlorade. Och det kan man förstå för utvisning ska det som sagt vara. Men spark? Nja, ta inte i så du skiter på dig. 2 min för tripping.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Jo, känns inte som att disciplinnämnden är så jätteaktiva på att granska situationer i VM. Andreas Martinsens hopptackling igår mot Schweiz tycker jag definitivt borde gått till granskning.

Den var klart värre. 2+10 var alldeles för billigt. Det var solklart 5+match. Det var en kombination av att han tackled mot huvudet, tacklade med armbågen, hoppade in i situationen och att Kurashev var vänd mot sargen, men han fick bara boarding för det sista.
Citera
2019-05-16, 17:11
Medlem
Swan65s avatar
Någon som räknat på totala löner i respektive lag? Alltid lite intressant siffra
Citera
2019-05-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Någon som räknat på totala löner i respektive lag? Alltid lite intressant siffra

Jag kan göra det ikväll om ingen annan hinner före.
Citera
2019-05-16, 17:47
Medlem
Jonas Andersson som är expertkomentator och är extremt duktig, är det denna killen: https://www.eliteprospects.com/player/704/jonas-andersson?

Hade för mej han hade spelat i Färjestad men verkar ha fel.
Citera
2019-05-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jonas Andersson som är expertkomentator och är extremt duktig, är det denna killen: https://www.eliteprospects.com/player/704/jonas-andersson?

Hade för mej han hade spelat i Färjestad men verkar ha fel.

Ja, det är han. Håller med om att han är bra.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/wPxxeG/jag-var-nere-pa-botten

Men du...Saknar du inte Robert Rosen i förstafemman?
Senast redigerad av MitchRapp 2019-05-16 kl. 18:01.
Citera
2019-05-16, 18:08
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag kan göra det ikväll om ingen annan hinner före.

Ja misstänkte att du skulle hugga på den! Ser fram emot ditt resultat
Citera
2019-05-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ja misstänkte att du skulle hugga på den! Ser fram emot ditt resultat

Ryssland
Sverige 76 259 499 dollar
US
Canada
Tjeckien
Slovakien
Resten
?

Eller känns som att US borde ligga före Sverige. Är ju bara lillnyllet och möjligen Henke som nosar på riktigt feta löner. Elias kommer ju dock spränga 100mille gränsen.
Svårt för backar att komma upp över 70 mille. OEL ligget ju hyfsat när där. Förutom Lillnyllet känns 6 mille lite väl högt på LE i Vancouver.
Senast redigerad av MitchRapp 2019-05-16 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in