Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Tack så hjärtligt för svar. Vi vet alltså ännu inte hur mycket blixtnedslaget påverkade styrsystemet. Kommunikationen slogs väl också ut enl uppgifter (denna kanske räknas in i styrsystem?) En sista fråga
till er med erfarenhet; var det korrekt av piloterna att landa med fulla bränsletankar?
Vi är mer eller mindre säkra på att de hamnade i det mest degraderade läget, minimum mode.
Radioapparater är inte styrsystem.
Eftersom maskinen till synes flög bra så var det ju troligen ingen fara att landa direkt. Vi vet nog inte vad de vägde men det är inte alls säkert att det var över max tillåten landningsvikt. Har inte sett uppgifter på det.
Piloterna gjorde säkert bedömningen att det var bäst att landa direkt. Har man inga allvarliga problem och inte är över max landningsvikt är det ju en ”normal landning” man ser framför sig.
Inflygningen verkar ha vart stabil och inledningen av sättningen också.
Jag ser just nu inget konstigt i piloternas beslut. Det är givet lätt att vara efterklok m.ht branden, men de visste inte om att det skulle gå så.
Det är inte heller säkert att mindre brönsle gjort en jättestor skillnad i brandförloppet. Mängden utläckt/ bränt bränsle innan det ej var överlevbart kan fortfarande ha blivit lika.
Största problemet jag ser är räddningsinsatsen, där man tydligen inte larmat förrän branden var ett faktum(enligt media ytterligare fördröjning på det).
Landningen: Antingen en ren träningssak eller problem med hur styrsystemet betedde sig i sättningen, eller mest troligt en kombination. Svårt veta så mycket mer innan vi får del av utredningen.
Just den delen av landningen är inte speciellt svår så det borde man lätt klara av vilket får mig att gissa att pilot ich styrsystem inte kom överrens.
Efter att man studsat eller börjat stiga första gången ser det ut som att piloterna inte gjort så bra ifrån sig när det gäller åtgärder med rätt pitch och gaspådrag men det kan också vara en styrsytemsfråga eller en kombo.