2019-05-14, 18:57
  #301
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Fel av dig ang felaktiga konfigurationen vid landningen. Helt normal landning från början.
Sedan av någon anledning sänktes nosen för snabbt och flygplanet började studsa.
Här är video med hela landningen.
Ang träning - vad flyger du för flygplan? Tränar du landning med ett degraderat system live, dvs på riktigt, i flygplanet?

https://www.ntv.ru/video/1734704/

Tydbar video äntligen, åtminstone bättre än tidigare. Men en liten lustig sättning, ser ut som planet hamnat i markeffekt och för att åtgärda situationen har man tryckt ner nosen.

Jag tycker något är märkligt med videon, kan vara att det saknas några bildrutor då flygplanet verkar göra en ordinär isättning men ögonblicket därefter har nosen sänkts och planet har en högre höjd än tidigare. Kan vara att den första rökpuffen i själva verket är markkontakt #2.
Å andra sidan hade det väl inte förekommit någon rök om det var sättning #2 eftersom hjulen då borde vara uppe i fart, för bromsarna borde väl inte ha hunnit applicerats.
Citera
2019-05-14, 23:02
  #302
Moderator
ksvs avatar
Verkar som att piloterna själva inte är helt nöjda med flygplansmodellen:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/uppgifter-tyst-strejk-pa-aeroflot-efter-dodsolyckan/

Citat:
Det statliga ryska flygbolaget Aeroflot har ställt in minst 26 avgångar sedan den fruktansvärda olyckan på Sjeremetevo flygplats. Alla skulle ha flugits med det kritiserade planet SSJ 100.
Citat:
Den vanligtvis välinformerade Aleksej Venediktov, chefredaktör för oberoende Echo Moskvy, säger att vad som i praktiken pågår är en tyst protest.
– Vi ser hur Aeroflot tyst och diskret ställer in turer med Superjet. Det är av olika skäl. Många passagerare har lämnat tillbaka sina biljetter då de vägrar flyga SSJ100. Men enligt mina källor handlar det också om personalen vägrar, både piloterna och kabinpersonalen. För det tredje är det så svårt att få reservdelar till Superjeten att många plan står på marken helt enkelt därför att de inte går att reparera.
Citera
2019-05-15, 00:46
  #303
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Verkar som att piloterna själva inte är helt nöjda med flygplansmodellen:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/uppgifter-tyst-strejk-pa-aeroflot-efter-dodsolyckan/

Ja, det är dock inte ngt nytt m.ht olyckan
Flera bolag som köpt avvecklar och de flesta har svårt att hålla dem
I luften.

www.aerotime.aero/aerotime.team/22377-last-european-operator-gives-up-on-sukhoi-superjet-100

aviationanalyst.co.uk/2018/11/04/the-airlines-ditching-unreliable-russian-sukhoi-superjets/
Citera
2019-05-15, 07:38
  #304
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Verkar som att piloterna själva inte är helt nöjda med flygplansmodellen:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/uppgifter-tyst-strejk-pa-aeroflot-efter-dodsolyckan/

Är det någon som vet vad som egentligen kan hända om en blixt slår ner i ett flygplan som befinner sig i
luften. Har alltid hört att det inte kan skada vitala funktioner.

Oavsett borde väl piloten inte ha flugit in i ett åskväder?

Ur artikeln i DN:

"Undersökningskommissionen har tidigare sagt att en trolig orsak till katastrofen var pilotens misstag. Samtidigt säger en överlevande passagerare till Sibiri.Realii (som tillhör Radio Svoboda) att planet började bete sig märkligt redan efter att blixten slog ned i det.

– Nu skyller alla på piloten. Det är bekvämast, framför allt för Aeroflot. Men jag skulle vilja veta vad som skedde med flygplanet efter blixtnedslaget? Någonting hände, något gick sönder. Det var efter blixtnedslaget som planet började bete sig konstigt, säger den överlevande passageraren Kirill Babajev."
Citera
2019-05-15, 08:37
  #305
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är det någon som vet vad som egentligen kan hända om en blixt slår ner i ett flygplan som befinner sig i
luften. Har alltid hört att det inte kan skada vitala funktioner.

Oavsett borde väl piloten inte ha flugit in i ett åskväder?

Ur artikeln i DN:

"Undersökningskommissionen har tidigare sagt att en trolig orsak till katastrofen var pilotens misstag. Samtidigt säger en överlevande passagerare till Sibiri.Realii (som tillhör Radio Svoboda) att planet började bete sig märkligt redan efter att blixten slog ned

Kravet för att kunna certifiera en flygplanstyp är att säkerheten inte får äventyras. Det är okey att system går sönder men inte de som är nödvändiga för fortsatt flygning. Det är inget krav på att flygplanet inte ska påverkas alls, dvs man kan behöva avbryta flygningen och landa.
Maskinen måste alltså vara konstruerad för att klara en blixtträff. Många flygmaskiner är ju byggda i metall som leder blixten vidare utanpå och där man bygger i plast/komposit etc använder man ett strömledande skikt tex kopparnät som gör att strömmen håller sig på utsidan av maskinen.
”Normalt” blir det inga direkta följder, ungefär brännskador/svedd färg i ytterhöljet, inget mer.
Har för mig man sagt i USA att varje trafikkärra träffas en gång per år statistiskt.

Att maskinen ”betedde sig märkligt” är säkert en passagerarupplevelse men det vi har hört är att styrsystemet degraderades( enligt media/rykten på forum till lägsta nivån, vilket får ske om man träffas av blixten). Autopiloten kan inte användas så de fick börja flyga för hand om de inte gjorde det innan. Det degraderade styrsystemet innebär ofta att det krävs lite mer handling skills för att flyga för hand jämfört med fullt fungerande system.

Jag vet inte hur tidigt efter start de träffades av blixten men tidigt i flygningen har man inte full SA på vädret med egna system. Dels funkar det inte att se väder innan man lättat och väderradarn på såna här maskiner ser bara framåt( normalt ca 60 grader åt höger/vänster) och många SID(utflygningsprocedurer) innehåller en del svängar för att ge plats i luftrummet åt annan trafik.
Tidigt i flygningen är man beroende på att flygledningen informerar om CB-aktivitet i närheten av flygplatsen för att täcka upp att man är blind vid start.
__________________
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-05-15 kl. 08:40.
Citera
2019-05-15, 08:55
  #306
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Kravet för att kunna certifiera en flygplanstyp är att säkerheten inte får äventyras. Det är okey att system går sönder men inte de som är nödvändiga för fortsatt flygning. Det är inget krav på att flygplanet inte ska påverkas alls, dvs man kan behöva avbryta flygningen och landa.
Maskinen måste alltså vara konstruerad för att klara en blixtträff. Många flygmaskiner är ju byggda i metall som leder blixten vidare utanpå och där man bygger i plast/komposit etc använder man ett strömledande skikt tex kopparnät som gör att strömmen håller sig på utsidan av maskinen.
”Normalt” blir det inga direkta följder, ungefär brännskador/svedd färg i ytterhöljet, inget mer.
Har för mig man sagt i USA att varje trafikkärra träffas en gång per år statistiskt.

Att maskinen ”betedde sig märkligt” är säkert en passagerarupplevelse men det vi har hört är att styrsystemet degraderades( enligt media/rykten på forum till lägsta nivån, vilket får ske om man träffas av blixten). Autopiloten kan inte användas så de fick börja flyga för hand om de inte gjorde det innan. Det degraderade styrsystemet innebär ofta att det krävs lite mer handling skills för att flyga för hand jämfört med fullt fungerande system.

Jag vet inte hur tidigt efter start de träffades av blixten men tidigt i flygningen har man inte full SA på vädret med egna system. Dels funkar det inte att se väder innan man lättat och väderradarn på såna här maskiner ser bara framåt( normalt ca 60 grader åt höger/vänster) och många SID(utflygningsprocedurer) innehåller en del svängar för att ge plats i luftrummet åt annan trafik.
Tidigt i flygningen är man beroende på att flygledningen informerar om CB-aktivitet i närheten av flygplatsen för att täcka upp att man är blind vid start.

Tack så hjärtligt för svar. Vi vet alltså ännu inte hur mycket blixtnedslaget påverkade styrsystemet. Kommunikationen slogs väl också ut enl uppgifter (denna kanske räknas in i styrsystem?) En sista fråga
till er med erfarenhet; var det korrekt av piloterna att landa med fulla bränsletankar?
Citera
2019-05-15, 09:17
  #307
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack så hjärtligt för svar. Vi vet alltså ännu inte hur mycket blixtnedslaget påverkade styrsystemet. Kommunikationen slogs väl också ut enl uppgifter (denna kanske räknas in i styrsystem?) En sista fråga
till er med erfarenhet; var det korrekt av piloterna att landa med fulla bränsletankar?

Vi är mer eller mindre säkra på att de hamnade i det mest degraderade läget, minimum mode.
Radioapparater är inte styrsystem.

Eftersom maskinen till synes flög bra så var det ju troligen ingen fara att landa direkt. Vi vet nog inte vad de vägde men det är inte alls säkert att det var över max tillåten landningsvikt. Har inte sett uppgifter på det.

Piloterna gjorde säkert bedömningen att det var bäst att landa direkt. Har man inga allvarliga problem och inte är över max landningsvikt är det ju en ”normal landning” man ser framför sig.
Inflygningen verkar ha vart stabil och inledningen av sättningen också.

Jag ser just nu inget konstigt i piloternas beslut. Det är givet lätt att vara efterklok m.ht branden, men de visste inte om att det skulle gå så.
Det är inte heller säkert att mindre brönsle gjort en jättestor skillnad i brandförloppet. Mängden utläckt/ bränt bränsle innan det ej var överlevbart kan fortfarande ha blivit lika.
Största problemet jag ser är räddningsinsatsen, där man tydligen inte larmat förrän branden var ett faktum(enligt media ytterligare fördröjning på det).
Landningen: Antingen en ren träningssak eller problem med hur styrsystemet betedde sig i sättningen, eller mest troligt en kombination. Svårt veta så mycket mer innan vi får del av utredningen.
Just den delen av landningen är inte speciellt svår så det borde man lätt klara av vilket får mig att gissa att pilot ich styrsystem inte kom överrens.
Efter att man studsat eller börjat stiga första gången ser det ut som att piloterna inte gjort så bra ifrån sig när det gäller åtgärder med rätt pitch och gaspådrag men det kan också vara en styrsytemsfråga eller en kombo.
__________________
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-05-15 kl. 09:42.
Citera
2019-05-15, 22:32
  #308
Medlem
schtaans avatar
https://www.youtube.com/watch?v=wB2iD_lE2gs&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3P Ha7YO6pt2gzM0kZW_bNrVsQfXAQ4iK4hlDaWTzKcw6i7TrVT4-AGZjA
Citera
2019-05-16, 00:30
  #309
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Landningen: Antingen en ren träningssak eller problem med hur styrsystemet betedde sig i sättningen, eller mest troligt en kombination. Svårt veta så mycket mer innan vi får del av utredningen.
Just den delen av landningen är inte speciellt svår så det borde man lätt klara av vilket får mig att gissa att pilot ich styrsystem inte kom överrens.
...kan också vara en styrsytemsfråga eller en kombo.

Efter att ha sett videon nån gång till så känns det mer och mer som att styrsystemet fick piloterna i PIO.
Har faktiskt lite svårt att se att man skulle hamna i det läge om styrsystemet fungerar normalt.

Jämför med första JAS-haveriet under utprovningen och F22’s liknande. Det är ioffsg flygplan som är instabila i pitch men problemet kan likafullt uppstå.
https://youtu.be/k6yVU_yYtEc
https://youtu.be/M6sy-fxIhF0

Skulle jag gissa på något idag tycker jag det lutar åt det hållet och jag tror även att just filtret med dämpning kan vara en del av boven om det inför en fördröjning av piloternas styrutslag vilket kan få en att överkompensera pga fördröjningen.
Inte alls säker men har upplevt just PIO-problem med degraderade system där träning tills ryggmärgen gör rätt är lösningen.
Citera
2019-05-16, 07:03
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Nej! Ingen buklandning alls, bara att kolla filmerna som lagts ut.
Planet började brinna i luften. Skulle aldrig sätta min fot i ett ryskt plan.


Varför det?
Citera
2019-05-16, 12:59
  #311
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Efter att ha sett videon nån gång till så känns det mer och mer som att styrsystemet fick piloterna i PIO.
Har faktiskt lite svårt att se att man skulle hamna i det läge om styrsystemet fungerar normalt.

Jämför med första JAS-haveriet under utprovningen och F22’s liknande. Det är ioffsg flygplan som är instabila i pitch men problemet kan likafullt uppstå.
https://youtu.be/k6yVU_yYtEc
https://youtu.be/M6sy-fxIhF0

Skulle jag gissa på något idag tycker jag det lutar åt det hållet och jag tror även att just filtret med dämpning kan vara en del av boven om det inför en fördröjning av piloternas styrutslag vilket kan få en att överkompensera pga fördröjningen.
Inte alls säker men har upplevt just PIO-problem med degraderade system där träning tills ryggmärgen gör rätt är lösningen.


Med tanke på att SSJ-100 är ett enda (utöver A-380) helt elektroniskt flygplan är mycket intressant veta vad var det för fel som orsakade att styrsystemet växlade över till Direct Mode. Styrsystemet var utvecklad av tyska Liebherr-Aerospace, många frågor till dem. Styrsystemet aldrig tidigare växlat automatiskt till DM.
Liebherr-Aerospace designed and is currently manufacturing the complete integrated fly-by-wire flight control system including flight control computers and cockpit controls as well as the integrated air management system

https://www.liebherr.com/en/int/latest-news/news-press-releases/detail/liebherr-aerospace-delivers-its-100th-shipset-for-the-sukhoi-superjet-100-news.html
__________________
Senast redigerad av loislois 2019-05-16 kl. 13:01.
Citera
2019-05-16, 16:32
  #312
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Med tanke på att SSJ-100 är ett enda (utöver A-380) helt elektroniskt flygplan är mycket intressant veta vad var det för fel som orsakade att styrsystemet växlade över till Direct Mode.

Det är ju inte direkt law på SSJ100. Eftersom styrutslagen behandlas med dämpning så är det inte 1:1 mellan sturspak och roderutslag. Kärnan i hela händelsen kan ligga precis där, därför tar jag upp det igen( och inte för att vara en petig meter :-) )

Det är inte bara SSJ100 och A380 som är (vad jag tolkar att du beskriver) full FBW utan någon som helst backup.
Har för mig att A350 precis som 380 har elektrisk backup.
Boeing 787 är full FBW utan mekanisk backup och jag undrar om inte senaste 747-8 är det med. ( och en uppsjö av militära maskiner)

FlyByWire-systemen behöver bland annat fungerande väldigt precisa gyron ( IRS, lasergyron) för att fungera utan degradering. Tappar man tex växelström från motorernas generatorer och blir av med tex IRS så är degradering en normal följd.
Vi vet inte exakt men eftersom det var en blixtträff kan vi räkna med att elsystemet påverkades och en del av flygmaskinen blev strömlös. Gissningsvis föll elsystemet ned mot en av de lägre nivåerna med bara de viktigaste strömbussarna försörjda.
Exakt vad som falerat får vi nog bänts med till mer info finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in