2019-05-15, 23:02
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Är du stolt? Är hon din dotter?
Nej jag är inte besläktad med henne på något sätt. Tycker det är häftigt att hon är från Sverige, vegan och krigar för miljön, och gör skillnad med det också.

Tänk om Greta blev ett mediafenomen i Bangladesh eller något liknande skitland. Hur tråkigt hade inte det varit i så fall? Dessutom sprider hon ju veganismen i Sverige och övriga världen också, och det är jättebra. Detta innebär att vi kommer få billigare vegansk mat snart, och det är ju alltid välkommet.

Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Blir själv inte riktigt klok på Gretas uppmaningar.
Det är ju numera konstaterat att alla fåglar på jorden skulle dö om sol och vindkraft fick överta som energislag 1, med detta kommer så småningom jorden gå under, så alla "miljömuppar" kan väl bara lägga av nu. Case closed så att säga.
Det är sant att det finns en hel del problem med vindkraftverk som skadar fåglar och fladdermöss. Som tur är finns det ju hampabränsle som är mycket energieffektivt och miljövänligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Haha tror du att alla med asperger har hög IQ det varierar ju precis som bland människor i stort.
Märks att du har dålig koll. För att få diagnosen asperger så måste man ha medelgod till mycket hög intelligens. Du får alltså inte ha lägre intelligens än normalbegåvning. Därför blir det direkt missvisande när Helge.Palmcrantz kommer här och försöker få det till att Greta skulle vara korkad. Det är liksom mer sannolikt att hon är dubbelt så intelligent som Helge.Palmcrantz (som jag kan säga dig inte är den skarpaste kniven i lådan ).

Citat:
För övrigt så är fotografiskt minne en myt.
Nej det är det inte. Alla aspergare har det inte, men det är faktiskt vanligt med fotografiskt minne bland aspergare. Jag läste någonstans tidigare idag att Greta ska ha fotografiskt minne och det kan jag köpa.

Citat:
Så ta din industrihampa och dra något gammalt över dig.
Jaja, du är ännu en iGnorant iDiot.

Citat:
Och du är fast i en sekt som lider av masspsykos, grattis.
Det är snarare ni ansvarslösa, miljöfientliga korkade dårar som tillhör en sekt: IQ 80 sekten.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Haha, jamenvisst. Trodde du på allvar att den där skulle fungera?
Att du är korkade är ju ganska känt vid det här laget.

Citat:
Skulle alla med asperger ha högre IQ än de flesta? Nej. Att du fick in din veganpropaganda i det hela var extra festligt.
Hitler som du gillar, var ju känd för att vara intelligent, vegetarian och hade asperger han också:

Hade Adolf Hitler Aspergers syndrom?
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/11854/LKT0917s1201_1204.pdf

^^ Den studien beskriver ganska bra vad asperger faktiskt är. Notera stycket om "medelgod till mycket hög intelligens". Du hade haft en poäng om du sa att Greta kanske inte är den populäraste tjejen på hennes skola, men att hon skulle vara trögare än dig och därför inte förstår miljöfrågan lika bra som du gör, det är ju bara för lustigt.

Alla aspergare jag stött på IRL och via nätet genom åren, har varit skrämmande intelligenta.

Citat:
Men som fellow autist var du väl tvungen antar jag?
Jag är inte autist, du däremot är korkad

Greta må ha en eller flera funktionsnedsättningar, men du är ju bevisligen 'mentally challenged'

Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det blir inte mycket hampa odlad om vi stoppar CO2 utsläppen.
Koldioxid producerar vi redan naturligt för varje andetag. Vi hade liksom inte upphört att andas bara för att vi växlar om till miljövänlig och förnybar energi. Problemet här är dessutom 1.5 miljarder kossor som pumpar ut disproportionerlig mängd metangas om dagen, och metangas är bokstavligt talat hundrs gånger mer effektivt än koldioxid på att fånga värme från solen. Fortsätter vi så, ja då blir Jorden Venus 2.0 till slut.

Så Greta med hennes höga IQ har rätt i sak: bli vegan.

Can You Be a Non-Vegan Environmentalist? In Conversation w/ Jack Harries (The Disclosure Podcast):
https://www.youtube.com/watch?v=owTiJhze5b4

Citat:
Men det visste du väl redan?
Självklart.

Citat:
Greta lär inte ha en susning, det kan vi vara säkra på.
Hon förstår helt klart mer än dig hur sådant fungerar. Har du hört henne säga att vi måste totalföbjuda koldioxid? Detta är ju en halmgubbe.
2019-05-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej jag är inte besläktad med henne på något sätt. Tycker det är häftigt att hon är från Sverige, vegan och krigar för miljön, och gör skillnad med det också.

Tänk om Greta blev ett mediafenomen i Bangladesh eller något liknande skitland. Hur tråkigt hade inte det varit i så fall? Dessutom sprider hon ju veganismen i Sverige och övriga världen också, och det är jättebra. Detta innebär att vi kommer få billigare vegansk mat snart, och det är ju alltid välkommet.

Det är sant att det finns en hel del problem med vindkraftverk som skadar fåglar och fladdermöss. Som tur är finns det ju hampabränsle som är mycket energieffektivt och miljövänligt.

Märks att du har dålig koll. För att få diagnosen asperger så måste man ha medelgod till mycket hög intelligens. Du får alltså inte ha lägre intelligens än normalbegåvning. Därför blir det direkt missvisande när Helge.Palmcrantz kommer här och försöker få det till att Greta skulle vara korkad. Det är liksom mer sannolikt att hon är dubbelt så intelligent som Helge.Palmcrantz (som jag kan säga dig inte är den skarpaste kniven i lådan ).

Nej det är det inte. Alla aspergare har det inte, men det är faktiskt vanligt med fotografiskt minne bland aspergare. Jag läste någonstans tidigare idag att Greta ska ha fotografiskt minne och det kan jag köpa.

Jaja, du är ännu en iGnorant iDiot.

Det är snarare ni ansvarslösa, miljöfientliga korkade dårar som tillhör en sekt: IQ 80 sekten.

Att du är korkade är ju ganska känt vid det här laget.

Hitler som du gillar, var ju känd för att vara intelligent, vegetarian och hade asperger han också:

Hade Adolf Hitler Aspergers syndrom?
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/11854/LKT0917s1201_1204.pdf

^^ Den studien beskriver ganska bra vad asperger faktiskt är. Notera stycket om "medelgod till mycket hög intelligens". Du hade haft en poäng om du sa att Greta kanske inte är den populäraste tjejen på hennes skola, men att hon skulle vara trögare än dig och därför inte förstår miljöfrågan lika bra som du gör, det är ju bara för lustigt.

Alla aspergare jag stött på IRL och via nätet genom åren, har varit skrämmande intelligenta.

Jag är inte autist, du däremot är korkad

Greta må ha en eller flera funktionsnedsättningar, men du är ju bevisligen 'mentally challenged'

Koldioxid producerar vi redan naturligt för varje andetag. Vi hade liksom inte upphört att andas bara för att vi växlar om till miljövänlig och förnybar energi. Problemet här är dessutom 1.5 miljarder kossor som pumpar ut disproportionerlig mängd metangas om dagen, och metangas är bokstavligt talat hundrs gånger mer effektivt än koldioxid på att fånga värme från solen. Fortsätter vi så, ja då blir Jorden Venus 2.0 till slut.

Så Greta med hennes höga IQ har rätt i sak: bli vegan.

Can You Be a Non-Vegan Environmentalist? In Conversation w/ Jack Harries (The Disclosure Podcast):
https://www.youtube.com/watch?v=owTiJhze5b4

Självklart.

Hon förstår helt klart mer än dig hur sådant fungerar. Har du hört henne säga att vi måste totalföbjuda koldioxid? Detta är ju en halmgubbe.

Du är ju helt vilse i pannkakan fientliga till miljön, sen när blev koldioxidutsläpp det samma som miljö.

Gulligt av dig att spekulera i våran IQ, jag kan garantera att min är högre än både din och Gretas i varje fall.

Fotografiskt minne existerar inte, äter du enbart sallad och blandar ihop verkligheten med fiction.

Varför lägger du inte bara ner ditt svammel, det är ju ironiskt att en i sekten kallar oss för ignoranta idioter och korkade dårar när det är en perfekt beskrivning av dig själv.
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-05-15 kl. 23:12.
2019-05-15, 23:12
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Fast det är ju snarare alla som följer Greta som uppvisar religiösa drag och givetvis så finns det prat om undergång och diverse domedagsretorik också, klassiskt sektbeteende där ni följer blint.
Greta har ju även närvarat på vänsterns sida under 1 maj, hon är en marionettdocka, en falsk profet samt en politisk bricka i spelet.
Bakom all detta ligger hennes sjuka mor Malena.
Bevisa det då, troende! Bevisa ditt mirakel istället för att spekulera, förlåt, ljuga om en oskyldig 16-åring.

(Och att du ignorerar mina inlägg med beviset om att CO2 värmer atmosfären är jävligt slående också. Du tar inte till dig fakta som inte gynnar dig.)
2019-05-15, 23:16
Medlem
rikmayalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Ni är besatta av att gräva fram smuts på "fienden", när den här personen uppenbarligen inte har någon smuts. Dvs. nu är besatta av att hitta "mirakel". När ni inte lyckas säger ni "Ah, bättre lycka nästa gång!" och fortsätter er rabiata spekulation.

Att göra en 16-åring till fienden är ett äckligt beteende, och visar på hur desperata ni är att hitta fiender. Har tom. sett trådar där man gör självaste David Attenborough till en fiende, när han går ut och uttrycker att det är synd om djuren pga. klimatförändringar.

Vilka är "vi"? Och här tillskriver du mig det exakt motsatta till det vad jag faktiskt siktade på, nämligen att det här hela skådespelet inte handlar om något barn överhuvudtaget. En väldigt ohederlig och otäck taktik.

Citat:
Patetiskt beteende.

Onekligen.
2019-05-15, 23:24
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikmayall
Vilka är "vi"? Och här tillskriver du mig det exakt motsatta till det vad jag faktiskt siktade på, nämligen att det här hela skådespelet inte handlar om något barn överhuvudtaget. En väldigt ohederlig och otäck taktik.

Onekligen.
Att påstå, utan propa bevis/evidens, att flickan är "köpt" eller "skapad" är en attack på personen i sig. Du attackerar i så fall personens trovärdighet som talare genom att antyda att någon annan "tutat i henne det hon säger".

Att du inte accepterar detta som en "attack mot henne" är inget jag bryr mig om. Fakta är fakta.
2019-05-15, 23:28
Medlem
Citat:

Nämligen att i praktiken 100% av alla "mirakel" förklarats, om inte på Flashback, så av någon annan på det enorma stället kallat internet, varpå jag postade länkar till dessa ställen.
.
Du verkar vara väl insatt i detta med mirakel.
Är Greta Thunberg ett mirakel?
2019-05-15, 23:29
Medlem
rikmayalls avatar
Citat:
Att påstå, utan propa bevis/evidens, att flickan är "köpt" eller "skapad" är en attack på personen i sig. Du attackerar i så fall personens trovärdighet som talare genom att antyda att någon annan "tutat i henne det hon säger".

Jag i första hand attackerar hennes mor som tillåter en sådan manipulation av en minderårig.
2019-05-15, 23:32
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Du är ju helt vilse i pannkakan fientliga till miljön, sen när blev koldioxidutsläpp det samma som miljö.
Biosfären. Det är vad det handlar om. Greta har förstått detta, du har det inte.

Citat:
Gulligt av dig att spekulera i våran IQ, jag kan garantera att min är högre än både din och Gretas i varje fall.
Du tycker det ja, men ditt tyckande väger inget. Greta är onekligen en intelligent tjej och det behövs fler som henne.

Citat:
Fotografiskt minne existerar inte, äter du enbart sallad och blandar ihop verkligheten med fiction.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eidetik

Citat:
Varför lägger du inte bara ner ditt svammel, det är ju ironiskt att en i sekten kallar oss för ignoranta idioter och korkade dårar när det är en perfekt beskrivning av dig själv.
Sekteristerna här är ju ni, som har samlats i den här tråden för att attackera en tonårstjej som faktiskt gör något bra fär världen. Oklart varför, men ni verkar ju inte särskilt intelligenta i alla fall.
2019-05-15, 23:33
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Precis. Det är poserande och hyckleri.

Vem mer än Malena Ernman har gått ut offentligt och sagt att de har slutat flyga av miljöhänsyn? Många har sagt att vi måste lyssna på Greta och Greta har ju rätt (fast just jag bara måste flyga till olika konferenser. I business class, så att jag kan jobba. Men alla andra måste minsann ta sitt ansvar).

Jag önskar att nationalekonomer och andra utanför den naturvetenskapliga sfären deltog i debatten.

Vad händer med Kinas miljardbefolkning om folk slutar köpa ”billigt skräp” därifrån? Vad händer med alla miljoner människor som nu får sin försörjning genom turism? Det där med tåg funkar bara till viss del. Länder som Thailand, Maldiverna, Vietnam, Cap Verde hamnar utanför. Vad ska de göra nu? Exportera bananer och kokosnötter på dieseldrivna fraktfartyg?

Vad händer med alla som arbetar inom butiker, restauranger, oljeutvinning, mode över hela världen?

Ökad fattigdom och i förlängningen kanske ny global depression?

Och då blir det j-vlar inga pengar över till miljövård eller forskning om klimatvänlig energi.

Då blir det till att skövla skogar och elda sopor för att värma sina bostäder.

Men om man själv medger (nästan koketterar med) sitt svartvita tänkande och fixerar sig på just koldioxidutsläpp från flyg och bilar, då har man bevisligen inte tänkt alls utanför boxen.

Varför ska man ta någon på allvar som inte ens är ödmjuk nog att se komplicerade sammanhang? Eller som ”köper” allt som en liten tonåring med ångestproblematik säger?

Det fetade; komplicerade intellektuella och hederliga resonemang är ett alltför komplicerat narrativ, det måste vara svart/vitt- något som får klick och säger något man själv står bakom som journalist. Det är aktivism i sin renaste form, även om man tror att man som journalist på AB, ExP och DN är objektiva. Det är en uppenbar för mig* att Greta (antagligen ovetande) används i ett politiskt syfte, man har förlorat slaget om migrationen (som fortfarande är alltför stor), istället riktas alla problem mot något som Sverige inte kan påverka nämnvärt, dvs. miljön. Det är vad som brukar kallas för "clusterfuck".

*En hypotes
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-05-15 kl. 23:35.
2019-05-15, 23:42
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det fetade; komplicerade intellektuella och hederliga resonemang är ett alltför komplicerat narrativ, det måste vara svart/vitt- något som får klick och säger något man själv står bakom som journalist. Det är aktivism i sin renaste form, även om man tror att man som journalist på AB, ExP och DN är objektiva. Det är en uppenbar för mig* att Greta (antagligen ovetande) används i ett politiskt syfte, man har förlorat slaget om migrationen (som fortfarande är alltför stor), istället riktas alla problem mot något som Sverige inte kan påverka nämnvärt, dvs. miljön. Det är vad som brukar kallas för "clusterfuck".

*En hypotes
Att det finns politiska och mediala krafter som utnyttjar fenomenet Greta, det stämmer. Men vad spelar det för roll? Huvudsaken är ju det att hon bidrar med något mycket positivt till samhället. Det behövs miljövänlig och förnybar energi, det behövs mer veganism och om Greta lyckas få till detta så är det mycket välkommet.

Så jag hejar i alla fall på henne.
2019-05-16, 00:09
Medlem
Citat:
Jag har läst och hävdar att Greta framför en teori om mänsklighetens kommande undergång och det är inte första gången någon kommer med domedagsretorik och vi har 10 år kvar snacket. Greta är numera också en del av vänsterrörelsen vilket minskar hennes trovärdighet ytterligare.

Vi är inne i det sjätte massutrotandet. Tror tyvärr att Greta underdriver vad som sker med mänskligheten vår civilisation och vårt sätt att leva, i naturens numera otrygga famn. Frågan är om vi som lever nu får uppleva katastrofen eller inte. Det beror förstås på hur gamla vi är. Risken ökar för de som inte fyllt 30.

Jag fick höra följande "domedagsprofetior" i skolan för väldigt många år sedan, om jag berättade hur många skulle du förstå att det är allvar nu...
- Extremväder, fler allvarliga oväder med dödsfall, översvämningar med mera på grund av klimatkris (pågår nu)
- Konflikter mellan Nord-Syd, massflykt från Afrika till Europa (pågår nu, men vi ser det inte längre eftersom Turkiet fått betalt för att stoppa flyktingarna)

Klimatflyktingarna är det scenario som återstår...

Vad är det som är allvarligt? Alla har vetat om detta i minst 40-50 år. Ingen har gjort något radikalt åt problemen, det har bara blivit värre och värre. Vad tror du om framtiden då?
Senast redigerad av rappytt 2019-05-16 kl. 00:16.
2019-05-16, 00:22
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Att det finns politiska och mediala krafter som utnyttjar fenomenet Greta, det stämmer. Men vad spelar det för roll? Huvudsaken är ju det att hon bidrar med något mycket positivt till samhället. Det behövs miljövänlig och förnybar energi, det behövs mer veganism och om Greta lyckas få till detta så är det mycket välkommet.

Så jag hejar i alla fall på henne.

Det spelar roll på så vis att vi som medborgare inte får chans till att ställning till evidensbaserad forskning, som oftast inte är så svartvit som den bilden Greta målar upp? Har jag fel?

Som jag har sagt tidigare - det här är en medelklass/överklasspsykos - jag har inget emot om de slutar flyga eller svälter sig själva för den delen. Jag lever själv ett stoiskt liv på landet- jag fastar mellan 16- 20 timmar om dygnet, och konsumerar knappt någonting. Jag ser ingen mening i konsumtion - det är inget jag behöver. Det har inte med miljön att göra, utan med mig själv att göra, en högst privat angelägenhet.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-05-16 kl. 00:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in