2019-05-14, 23:40
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Men varför inte göra någon skillnad på riktigt

Det är energisektorn, industri och transport av gods som är nyckeln.

Själv så kommer jag att fortsätta att flyga och äta kött tills jag blir dödad.
De saker jag gör gör skillnad. Flyg, bilism, konsumtion m.m. är anledningen till att industrin har såna stora utsläpp. Eller menar du att stålverk existerat om det inte funnits personer som handlar i shoppingcentrum? Varför annars bygga dem?

Och i den sannolika framtiden vi har, om vi utgår från att mänskligheten kanske inte likt Flashback förnekar forskningen, men ändå drar fötterna efter sig vilket ger samma resultat ändå......

Då menar jag att det är mycket mer sannolikt att du blir dödad av någon som vill ha din mat, än att du dör av naturliga orsaker.
2019-05-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
De saker jag gör gör skillnad. Flyg, bilism, konsumtion m.m. är anledningen till att industrin har såna stora utsläpp. Eller menar du att stålverk existerat om det inte funnits personer som handlar i shoppingcentrum? Varför annars bygga dem?

Och i den sannolika framtiden vi har, om vi utgår från att mänskligheten kanske inte likt Flashback förnekar forskningen, men ändå drar fötterna efter sig vilket ger samma resultat ändå......

Då menar jag att det är mycket mer sannolikt att du blir dödad av någon som vill ha din mat, än att du dör av naturliga orsaker.

Men alla andra fortsätter ju med att flyga, köra bil och konsumera. Du offrar dig utan nytta känns inte det meningslöst?
2019-05-15, 00:04
Medlem
Citat:

Vad tycker du om de som kallar sig för miljövänner men som springer och handlar kläder
en gång i månaden?
2019-05-15, 00:05
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

Väldigt många har inte den här lyxen - miljöhysterin är en medelklass/överklasspsykos; gemene man blir fattigare, medans alla godhetsknarkare lever som vanligt; flyger, kör bil. EU flyttar mellan Bryssel Strasbourg varje månad, hur mycket påverkar detta miljön. Ingenting? Ska de inte vara goda föredömen, tror du att dessa övermänniskor inte konsumerar?

Varför ska jag tro på någonting de säger?

Varför ska någon ta Greta på allvar?
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-05-15 kl. 00:20.
2019-05-15, 00:12
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Vad tycker du om de som kallar sig för miljövänner men som springer och handlar kläder
en gång i månaden?
Skitiga hycklare. Bortslängda H&M-kläder står för stora mängder metangasutläpp. Finns även nya upprop från Extinction Rebellion tänkta att uppmärksamma detta. "Håll dig från att köpa mode i ett år" gick den ungefär.
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Väldigt många har inte den här lyxen - miljöhysterin är en medelklass/överklasspsykos; gemene man blir fattigare, medans alla godhetsknarkare lever som vanligt; flyger, kör bil. EU flyttar mellan Bryssel Strasbourg varje månad, hur mycket påverkar detta miljön. Ingenting? Ska de inte vara goda föredömen, tror du att dessa övermänniskor inte konsumerar?

Det fetade håller jag med om. Människor är otroligt dumma och bryr sig mest om status, där godhetssignalering såklart ingår. Finns ju skämt om alla de Facebookare som ändrar om sin bild till en Fransk flagga. Vad ger det? Precis inget.

Greta är bara en symbol, bry dig inte om henne. Vad du bör bry dig om är att vetenskapen i praktiken utlyst katastrofläge, bara det att politikerna inte verkar acceptera detta då de går på val med jobb, tillväxt och andra socioekonomiska fasoner som är helt inkompatibla med att dra ner på fossila bränslen, som vår ekonomi är beroende av.

De är chockade. Men då är informationen rätt ny. I Oktober 2018 kom den senaste, dystraste, och kraftigaste rapporten. Bara ett halvår sen alltså.
2019-05-15, 00:29
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Skitiga hycklare. Bortslängda H&M-kläder står för stora mängder metangasutläpp. Finns även nya upprop från Extinction Rebellion tänkta att uppmärksamma detta. "Håll dig från att köpa mode i ett år" gick den ungefär.
Det fetade håller jag med om. Människor är otroligt dumma och bryr sig mest om status, där godhetssignalering såklart ingår. Finns ju skämt om alla de Facebookare som ändrar om sin bild till en Fransk flagga. Vad ger det? Precis inget.

Greta är bara en symbol, bry dig inte om henne. Vad du bör bry dig om är att vetenskapen i praktiken utlyst katastrofläge, bara det att politikerna inte verkar acceptera detta då de går på val med jobb, tillväxt och andra socioekonomiska fasoner som är helt inkompatibla med att dra ner på fossila bränslen, som vår ekonomi är beroende av.

De är chockade. Men då är informationen rätt ny. I Oktober 2018 kom den senaste, dystraste, och kraftigaste rapporten. Bara ett halvår sen alltså.

Jag tänker att det här kommer lösa sig självt - en fattigare befolkning kommer inte ha råd att göra någonting - man får semestra i Sverige pga kronan. Men de välbeställda kommer nog resa desto mer, samtidigt som de spiller över klimatångesten på den gemene

Vi borde verkligen få ner barnafödandet också, det funkar inte med familjer som föder 4-5 barn.
Inte hållbart.

Och som Rosling och Dalai Lama mycket riktigt påpekade är det inte hållbart med omfattande migration, vi måste göra mer i närområdena i krig så människor inte flyr till Europa, där kan EU göra mycket mer, där bör ett fokus ligga.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-05-15 kl. 00:51.
2019-05-15, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise

Precis. Det är poserande och hyckleri.

Vem mer än Malena Ernman har gått ut offentligt och sagt att de har slutat flyga av miljöhänsyn? Många har sagt att vi måste lyssna på Greta och Greta har ju rätt (fast just jag bara måste flyga till olika konferenser. I business class, så att jag kan jobba. Men alla andra måste minsann ta sitt ansvar).

Jag önskar att nationalekonomer och andra utanför den naturvetenskapliga sfären deltog i debatten.

Vad händer med Kinas miljardbefolkning om folk slutar köpa ”billigt skräp” därifrån? Vad händer med alla miljoner människor som nu får sin försörjning genom turism? Det där med tåg funkar bara till viss del. Länder som Thailand, Maldiverna, Vietnam, Cap Verde hamnar utanför. Vad ska de göra nu? Exportera bananer och kokosnötter på dieseldrivna fraktfartyg?

Vad händer med alla som arbetar inom butiker, restauranger, oljeutvinning, mode över hela världen?

Ökad fattigdom och i förlängningen kanske ny global depression?

Och då blir det j-vlar inga pengar över till miljövård eller forskning om klimatvänlig energi.

Då blir det till att skövla skogar och elda sopor för att värma sina bostäder.

Men om man själv medger (nästan koketterar med) sitt svartvita tänkande och fixerar sig på just koldioxidutsläpp från flyg och bilar, då har man bevisligen inte tänkt alls utanför boxen.

Varför ska man ta någon på allvar som inte ens är ödmjuk nog att se komplicerade sammanhang? Eller som ”köper” allt som en liten tonåring med ångestproblematik säger?
2019-05-15, 10:10
Medlem
Greta borde satsa på skolan,hade mina barn skolkat för det hon gör hade dom fått ta igen allt dom missat med basta.
2019-05-15, 16:56
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Internet är en miljöbov sägs det. Ska du lägga ner det för din del? Det gör skillnad
Mjo, och det är mitt köttätande också. Men så länge jag ligger på den bottersta procenten av Sveriges (vuxna) befolkning som släpper ut minst, så är jag åtminstone nöjd. Eller tycker du att det är rätt att kalla mig hycklare när 99% av vuxna svenskar släpper ut mer än mig?
2019-05-15, 18:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Inga nyheter typ Dagens Greta? När var hennes prestigefyllda kändisfest där hon ska vara huvudmaskot?
2019-05-15, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Internet är en miljöbov sägs det. Ska du lägga ner det för din del? Det gör skillnad

Fin Avatar du har, hahaha. Ang. Greta så, hennes störning verkar inte hindra henne - men det är väl förmodligen därför hon klarar med skiten, för hon har väl s.k socialt störd?
2019-05-15, 20:52
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tjejen har asperger. Det är en Intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning).
http://www.habilitering.se/funktionsnedsattningar/intellektuell-funktionsnedsattning-utvecklingsstorning

Så du är kränkt för att folk ifrågasätter mediafenomenet Greta?
Står ju inget om asperger i din länk. Att hon har asperger betyder ju bara att hon har högre IQ än vad du har, bättre moral och att hon för den delen är mycket ärligare än dig också:

http://www.aane.org/wp-content/uploads/2016/06/aane-diagram-possible-strength-1440x984.png

Om du tvivlar på att Greta Thunberg har långt högre IQ än dig själv, så kan du läsa på mer om ämnet här:

Autism As a Disorder of High Intelligence:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4927579/

Superior fluid intelligence in children with Asperger's disorder:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17980944

Asperger är alltså en inte så mycket en funktionsnedsättning som det är en intelligensstämpel. Intelligenta typer är ju alltid lite udda av sig och passar inte riktigt in bland vanligt folk.

Just det faktumet att Greta Thunberg har asperger, är ju också varför hon har fotografiskt minne och kan connecta dottarna i miljöfrågan. Det är betydligt vanligare med fotografiskt minne bland folk som har asperger, och det är ju bra att ha.

Att Greta Thunberg kör veganskt nu också, är ju ännu ett tecken på att hon är intelligent

Children with a high IQ are more likely to become vegetarian:
https://www.southampton.ac.uk/news/2006/12/children-high-iq-become-vegetarian.page

IQ in childhood and vegetarianism in adulthood: 1970 British cohort study:
https://www.bmj.com/content/334/7587/245

Hur känns det, Helge.Palmcrantz, att en 16 årig tjej är smartare och förstår mer än dig?

Greta, om du läser detta, börja förespråka industrihampa. Vi behöver livets växt och dess biologiska magi, det räcker inte med bara veganism

https://i1006.photobucket.com/albums/af183/EliasAlucard/Cannabis/Hemp/Earths_1_Resource.jpg~original

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in