Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Väldigt många har inte den här lyxen - miljöhysterin är en medelklass/överklasspsykos; gemene man blir fattigare, medans alla godhetsknarkare lever som vanligt; flyger, kör bil. EU flyttar mellan Bryssel Strasbourg varje månad, hur mycket påverkar detta miljön. Ingenting? Ska de inte vara goda föredömen, tror du att dessa övermänniskor inte konsumerar?
Varför ska jag tro på någonting de säger?
Varför ska någon ta Greta på allvar?
Precis. Det är poserande och hyckleri.
Vem mer än Malena Ernman har gått ut offentligt och sagt att de har slutat flyga av miljöhänsyn? Många har sagt att vi måste lyssna på Greta och Greta har ju rätt (fast just jag bara måste flyga till olika konferenser. I business class, så att jag kan jobba. Men alla andra måste minsann ta sitt ansvar).
Jag önskar att nationalekonomer och andra utanför den naturvetenskapliga sfären deltog i debatten.
Vad händer med Kinas miljardbefolkning om folk slutar köpa ”billigt skräp” därifrån? Vad händer med alla miljoner människor som nu får sin försörjning genom turism? Det där med tåg funkar bara till viss del. Länder som Thailand, Maldiverna, Vietnam, Cap Verde hamnar utanför. Vad ska de göra nu? Exportera bananer och kokosnötter på dieseldrivna fraktfartyg?
Vad händer med alla som arbetar inom butiker, restauranger, oljeutvinning, mode över hela världen?
Ökad fattigdom och i förlängningen kanske ny global depression?
Och då blir det j-vlar inga pengar över till miljövård eller forskning om klimatvänlig energi.
Då blir det till att skövla skogar och elda sopor för att värma sina bostäder.
Men om man själv medger (nästan koketterar med) sitt svartvita tänkande och fixerar sig på just koldioxidutsläpp från flyg och bilar, då har man bevisligen inte tänkt alls utanför boxen.
Varför ska man ta någon på allvar som inte ens är ödmjuk nog att se komplicerade sammanhang? Eller som ”köper” allt som en liten tonåring med ångestproblematik säger?