2019-05-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Skulle gärna se att man satte upp ett jägarkompani med bergsförmåga och LRRP-inrikting i Kiruna. Relativt billigt koncept..

Bergsförmåga vad ska det vara bra för, alla kan kravla uppför Kebnekaise utan utbildning samtidigt som inga krigshandlingar sker längs vår västra gräns. Nej ödemarksförmåga men inte på skidor eller apostlahästar då har man inte en chans att hinna fram innan kriget är över. Bandfordon och helikoptrar krävs av jägarförband om de ska kunna fungera effektivt. Dessutom behöver de eget buret luftvärn för annars blir de jagade genom björkskogen av horder med attackhelikoptrar.
Citera
2019-05-15, 16:31
Medlem
Jogens avatar
Ryssen kommer inte med fordon och vapensystem från -88 (samma ålder som era lätt gulnade fotografier från lumpartiden).

Sverige behöver ett starkt försvar. Tyvärr saknas finanserna.
Citera
2019-05-15, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Ryssen kommer inte med fordon och vapensystem från -88 (samma ålder som era lätt gulnade fotografier från lumpartiden).

Präsis. Ryssen per idag kommer i en Lada och lådvis med vodka. För numer är vi kamrater...
Citera
2019-05-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
K4 producerade jägare av högst varierande kvalitet och var då det enda jägarförbandet som tog in 7,5 mån (sedemera 11 mån) värnpliktiga när det begav sig.
Ser hellre att man återupprättar armens jägarskola vid I22 som utbildade gränsjägare eller "lapplandsjägare" i folkmun. De hade en erkänt mycket hög nivå på sin utbildning och ingen gjorde mindre än 12 mån GU där.

Amen! Jägare från K4 är bara känd för att skryta om senaste utrustningen de fått testa, och trodde de var de enda som bar en ryggsäck modell större.
Pinsamma varenda en man träffade som officer.

Men I22 var de tuffaste av dem alla och samtliga jag träffade var vördnadsfulla. Sanna jägare som älskade att sova varg mer än att få ut nya tekniska prylar.
Citera
2019-05-15, 18:01
Medlem
Citat:

Berätta det för Ivan, bulken av Ivans armé har fordon och vapen utvecklade och delvis producerade före 1988.
Citera
2019-05-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Amen! Jägare från K4 är bara känd för att skryta om senaste utrustningen de fått testa, och trodde de var de enda som bar en ryggsäck modell större.
Pinsamma varenda en man träffade som officer.

Men I22 var de tuffaste av dem alla och samtliga jag träffade var vördnadsfulla. Sanna jägare som älskade att sova varg mer än att få ut nya tekniska prylar.

Är benägen att hålla med. Träffande beskrivning dessutom. 😂
Citera
2019-05-15, 18:05
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Berätta det för Ivan, bulken av Ivans armé har fordon och vapen utvecklade och delvis producerade före 1988.

Då får vi väl hoppas att det (i någon mån) blir vår smala lycka när och om den dagen kommer.
Citera
2019-05-15, 18:07
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Fast nu tror jag att du tänker på en vanlig norrlandsskyttebataljon som också utbildades där för krigsorganisationen.

Nejnej, jag pratar om den gamla goda hederliga värnplikten som jägarsoldater som alla vi som hade vad som krävdes utbildades till. På mönstringen var man tvungen att greja minst en ”sjua” på såväl styrkan, konditionstestet, IQ, hörsel samt syn för att få gå vidare och prestera än mer för att bli jägare vilket var en barnlek för oss som tränade. Jag själv hade en nia på allt (=max). Fast det hör ju till den gamla goda tiden, känner mig rätt skeptisk till att greja allt fysiskt som jag gjorde för 22 år sedan! Hoppas jag är ursäktad! 😊

Jag vet faktiskt inte vad det är för enhet som du refererar till som gjorde 12 månaders GU samtidigt som oss övriga soldater i Kiruna i slutet av 90-talet. Några sådana rekryter fanns det då definitivt inte på det sena 90-talet i min pluton!
Citera
2019-05-15, 18:11
Medlem
Citat:
Då får vi väl hoppas att det (i någon mån) blir vår smala lycka när och om den dagen kommer.
Du menar när vi pangar loss med GRG, AK5, Ksp58, GRK m/41, TOW, Stridsvagnsmina 6, P-skott m/86 eller RB70.
Citera
2019-05-15, 19:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuffla
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7219293

Man skall tydligen återupprätta Norrlands Dragonregemente som avvecklades 2004.

Vad innebär detta?

I praktiken ingenting. Det är samma manöver som Adolf brukade använda när han delade en division i två delar, och helt plötsligt hade två divisioner, trots att detta bar med sig vissa uppenbara bekymmer i verkligheten.

Citat:
Fler jägare?

Nej, inte nämnvärt.

Citat:
Bra eller dåligt?

Varken eller.
Citera
2019-05-15, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Bra om det blir fler jägare i norr, tänk på ryssen som kommer ta den vägen, då har vi några som sätter stopp för dem (ett tag).

Jo, typ 5 minuter om man har tur...

"Tack" staten för att ni fortsätter slösa bort de svenska skattebetalarnas pengar på skit.
Citera
2019-05-15, 20:19
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Jo, typ 5 minuter om man har tur...

"Tack" staten för att ni fortsätter slösa bort de svenska skattebetalarnas pengar på skit.

Tja, finnarna (med lite hjälp från oss) lyckades ju mota olle i grind... och inte bara en gång heller. Visserligen var det ett tag sen nu, men.. min förhoppning är väl att dessa ädla försvarare inte bara lägger sig ner och dör efter 5 minuter i strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in