2019-05-15, 10:10
Medlem
supermufflas avatar
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7219293

Man skall tydligen återupprätta Norrlands Dragonregemente som avvecklades 2004.

Vad innebär detta? Fler jägare? Bra eller dåligt?
Citera
2019-05-15, 10:28
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuffla

Bra om det blir fler jägare i norr, tänk på ryssen som kommer ta den vägen, då har vi några som sätter stopp för dem (ett tag).
Citera
2019-05-15, 10:35
Medlem
nidbilds avatar
Citat:

Var väl den svensk fientliga Reinfeldt som tog död på Svenska försvaret och dom historisk fina kasernerna blev asylboenden, arvet efter Reinfeldt ska utplånas och detta är en bra start.
Citera
2019-05-15, 11:30
Avstängd
konstapels avatar
K4 producerade jägare av högst varierande kvalitet och var då det enda jägarförbandet som tog in 7,5 mån (sedemera 11 mån) värnpliktiga när det begav sig.
Ser hellre att man återupprättar armens jägarskola vid I22 som utbildade gränsjägare eller "lapplandsjägare" i folkmun. De hade en erkänt mycket hög nivå på sin utbildning och ingen gjorde mindre än 12 mån GU där.
Citera
2019-05-15, 11:52
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
K4 producerade jägare av högst varierande kvalitet och var då det enda jägarförbandet som tog in 7,5 mån (sedemera 11 mån) värnpliktiga när det begav sig.
Ser hellre att man återupprättar armens jägarskola vid I22 som utbildade gränsjägare eller "lapplandsjägare" i folkmun. De hade en erkänt mycket hög nivå på sin utbildning och ingen gjorde mindre än 12 mån GU där.

Jodå, drygt hälften av de värnpliktiga på I22 gjorde 7,5 månader. De som skulle bli gruppbefäl, prickskyttar och bandvagnsförare gjorde 10 månader och de som skulle bli plutonsbefäl gjorde 15 månader. Vi var runt 50 på min pluton fördelat (om jag minns rätt) på 26st 7,5 månader, 20st 10 månader och 4st 15 månader.

Bra att det återinförs ett jägarregemente, det behövs! Hade dock hellre sett att I22 återuppstod av nostalgiska orsaker.
Citera
2019-05-15, 11:54
Medlem
Kul. Som gammal Norrlandsjägare är jag för detta beslut!
Citera
2019-05-15, 12:01
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Jodå, drygt hälften av de värnpliktiga på I22 gjorde 7,5 månader. De som skulle bli gruppbefäl, prickskyttar och bandvagnsförare gjorde 10 månader och de som skulle bli plutonsbefäl gjorde 15 månader. Vi var runt 50 på min pluton fördelat (om jag minns rätt) på 26st 7,5 månader, 20st 10 månader och 4st 15 månader.

Bra att det återinförs ett jägarregemente, det behövs! Hade dock hellre sett att I22 återuppstod av nostalgiska orsaker.

Fast nu tror jag att du tänker på en vanlig norrlandsskyttebataljon som också utbildades där för krigsorganisationen.
Citera
2019-05-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Kul. Som gammal Norrlandsjägare är jag för detta beslut!
Jag gjorde också min GU där 1991, 17 härliga månader
Citera
2019-05-15, 13:19
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:

Så länge de är HBTQ-certifierade, då borde det inte vara något problem.
Citera
2019-05-15, 13:59
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Fast nu tror jag att du tänker på en vanlig norrlandsskyttebataljon som också utbildades där för krigsorganisationen.

Nej det är fel. De "meniga" på både K4 och I22 gjorde 7, 5 månader, GB 10 månader osv.

Den enda skillnaden är att man på K4 utbildade jägarbataljoner medan man på I22 utbildade jägarkompanier som var självständiga och inte oorganiserade i bataljoner.

Det var samma kvalitet på de värnpliktiga och samma "tuffhet" i utbildningen.

K4 hade finare logementen med dusch på rummet och så hade de granatkastargrupper. Det är väl vad som skiljde praktiskt i övrigt.

På I22 utbildades också en del andra typer av av kompanier. Mindre spaningskompanier och beredskapskompanier.

edit: de sista åren organiserades tydligen även jägarkompanierna från I22 i bataljoner.
Senast redigerad av KlappMungon 2019-05-15 kl. 14:09.
Citera
2019-05-15, 15:37
Medlem
Skulle gärna se att man satte upp ett jägarkompani med bergsförmåga och LRRP-inrikting i Kiruna. Relativt billigt koncept..
Citera
2019-05-15, 15:45
Medlem
Gaydars avatar
Mer än utmärkt!

Allt som gynnar uniformen och kåren!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto