• 1
  • 2
2019-05-15, 16:02
Medlem
Typ Biltema MFT 180 eller Dremmel MM 40 med skrapa. De fungerar ju förvånande bra att såga med. Men som färgskrapa? Det är fönsterbågar på ett gammalt uthus som ska skrapas. Är det någon som har provat?
Citera
2019-05-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Typ Biltema MFT 180 eller Dremmel MM 40 med skrapa. De fungerar ju förvånande bra att såga med. Men som färgskrapa? Det är fönsterbågar på ett gammalt uthus som ska skrapas. Är det någon som har provat?
Det står ju att Biltemas variant levereras med skrapa så då borde det funka utmärkt. Äger du ingen än så du kan prova själv?
Citera
2019-05-15, 16:16
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Eftersom den levereras med skrapa så kan du ju pröva den? =)
Citera
2019-05-15, 17:55
Medlem
MaxVobiscums avatar
Kan bara säga att det är sjukt lätt att ta för mycket med den. Den kräver rätt känsla i händerna.
Enklast är det med tjockt lager färg som man kryper under, men då skaffar man sig merjobb i hörnen.

Mitt tips är att använda vanlig färgskrapa och slippapper.
Citera
2019-05-15, 18:38
Medlem
Bara onödigt... Typ aslöjligt och oprofessionellt.

Tvätta först Skrapa slipa, Det viktigaste är att man ska skrapa bort allt grått trä om det finns. Grundolja, grundfärg... Färdigmåla två gånger.

Klart.

Det här är en färgskrapa.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och...skrapa-129870/ klumpen ger bra kraft och är lätt att hålla i. Sandvik 665

BAHCO 625 är min favorit som jag inte kan leva utan.

https://fyndgiganten.se/produkt/bahc...i-fickstorlek/

Detta är skräp som hör hemma i soptunnan
https://www.paintpro.se/verktyg/farg...a-trekant-80mm

Nästa fråga !
Citera
2019-05-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det står ju att Biltemas variant levereras med skrapa så då borde det funka utmärkt. Äger du ingen än så du kan prova själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Eftersom den levereras med skrapa så kan du ju pröva den? =)
Jag har den inte här så att jag kan prova.
Citera
2019-05-15, 18:50
Medlem
Citat:
Jag har den inte här så att jag kan prova.
Okej, då verkar tex. MaxVobiscum svar i tråden ge bäst information.
Citera
2019-05-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Kan bara säga att det är sjukt lätt att ta för mycket med den. Den kräver rätt känsla i händerna.
Enklast är det med tjockt lager färg som man kryper under, men då skaffar man sig merjobb i hörnen.

Mitt tips är att använda vanlig färgskrapa och slippapper.
Det låter som att den tar ordentligt. Har du prövat att blästra? Är det liknande? I detta fall gör det inget om man skulle köra ner lite för mycket, det är ett lite småruffigt uthus med många fönster.
Citera
2019-05-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Bara onödigt... Typ aslöjligt och oprofessionellt.

Nästa fråga !
Har du provat?
Citera
2019-05-15, 18:55
Medlem
Pastellfisks avatar
Har ett Fein multiverktyg som jag använder flitigt och skrapan är det i särklass sämsta tillbehöret jag använt än så länge. Förutsatt att färgen inte redan börjat flagna så är det svårt att komma under på ett bra sätt och för det mesta gör man mest fula jack i träet.

Om du ändå vill använda ett multiverktyg så skulle jag rekommendera att du går över den gamla färgen med sliprondell efter att ha skrapat löst sittande färg med en ordentlig skrapa.
Citera
2019-05-16, 09:26
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Det låter som att den tar ordentligt. Har du prövat att blästra? Är det liknande? I detta fall gör det inget om man skulle köra ner lite för mycket, det är ett lite småruffigt uthus med många fönster.
Nope, jag har inte blästrat husfärg.

Ang multiverktyget så är det i särklass det mest högljudda verktyget jag har i verktygsarsenalen. Den för ett JÄVLA liv vilket har medfört att jag bara använder det när det verkligen behövs.
Nog för att jag har kåpor, men det är inte alltid omgivningen har.
Citera
2019-05-16, 13:27
Medlem
killawifes avatar
Skrapan är inte till för att skrapa färg från exempelvis trä utan mer för att skrapa bort färg, påväxter och liknande från sten, betongytor och liknande. Det går säkert att göra det ändå men jag ser det som onödigt och försvårande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in