2019-05-15, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det handlar om att dessa barn, både Sala och Bjärred, knappt hunnit kallna innan EH påbörjade sin bok. Jag är inte ens säker på att Salamorden ens inträffat då hon började boken. För mig känns det både desperat och omdömeslöst. Men framförallt okänsligt.

Nu är hon journalist och kanske kan få ut viss information som inte vi andra kan få. Men jag tvivlar på att hon får titta på journaler. Och jag tvivlar på att hon får en exklusiv titt i den sekretessbelagda utredningen. Alltså - påringningar runt om i släkten. Riva upp sår. Nej, jag kan inte tycka det är ok - å andra sidan hade jag blivit en urusel journalist eftersom jag tar för mycket hänsyn till människors integritet och sorg.

Om EH har bett om lov att skriva sin bok till samtliga sörjande närstående och låtit dem godkänna materialet innan det publiceras, skulle det kunna vara en förlåtande faktor. Om inte, skulle jag säga att hon har gått över alla anständighetsgränser och ligger väl i linje med de i tråden som hängett sig åt kotterier och snaskigheter under drygt ett år.

Oavsett vilket hoppas jag att EH behandlar de mördade offren med respekt och inte som många här i tråden, som visar prov på sina liderliga fantasier om incest, misshandel, pedofila nätverk, svält och andra saker som det helt saknas belägg för.
Citera
2019-05-15, 10:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Om EH har bett om lov att skriva sin bok till samtliga sörjande närstående och låtit dem godkänna materialet innan det publiceras, skulle det kunna vara en förlåtande faktor. Om inte, skulle jag säga att hon har gått över alla anständighetsgränser och ligger väl i linje med de i tråden som hängett sig åt kotterier och snaskigheter under drygt ett år.

Oavsett vilket hoppas jag att EH behandlar de mördade offren med respekt och inte som många här i tråden, som visar prov på sina liderliga fantasier om incest, misshandel, pedofila nätverk, svält och andra saker som det helt saknas belägg för.
Tvivlar starkt på att de anhöriga är tillfrågade. När Glittret spelade in samtalet med ACA var inte ACA tillfrågad överhuvudtaget. ACA hade ingen aning. Så man frågar nog inte dem det berör vad man gör. Jag skulle önska att de anhöriga fick korrekturläsa den boken, men den goda smaken har nog inte EH. Kan man lägga ut färska likbilder i tv, så kan man nog göra annat skit också. Det handlar om den egna integriteten, och den verkar EH sakna fullständigt. Tyvärr.
Citera
2019-05-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Märkligt så oerhört betydelsefull EH blev för din del plötsligt med tanke på en dåres försvarstal?

Men kom in i matchen. Det finns tyvärr flertal barn som mördas för att de är sjuka eller handikappade. Googla, jag är inte din sekreterare - nyss las uppgifter in om en en pojke i Tyskland där föräldrarna begår gemensamt familicide.

Det är ingen som tiger still. Dels är det sedvanlig sekretess, dels är det respekt för barnen.
Att du sen är skitnyfiken.- ältar halvt ihjäl dig och och är full av konspirationer kring mörkläggning är ditt dilemma:
och det lär inte vara grund för att exploatera barnen och deras sjukdom.

Anhöriga har mer koll än dig så dem behöver du inte bekymra dig om och att använda dem som argument för din egoism visar enbart hur immatur du är.

En gravt förståndshandikappad pojke i Tyskland. Bjärred; en diagnos som inger hopp och ändå säger polisen att föräldrarna planerat flera månader på att mörda dom. Moa hann knappt vara sjuk. JAG vill veta vad någon viskar i de sjukas eller de anhörigas öron. Anhöriga har du ingen koll på alls. De orkar nog inte vända på alla stenar. Bra att någon gör det åt dem.

Att du orkar grotta i EH. Du är verkligen sårad.
Citera
2019-05-15, 11:13
Bannlyst
Citat:
Tvivlar starkt på att de anhöriga är tillfrågade. När Glittret spelade in samtalet med ACA var inte ACA tillfrågad överhuvudtaget. ACA hade ingen aning. Så man frågar nog inte dem det berör vad man gör. Jag skulle önska att de anhöriga fick korrekturläsa den boken, men den goda smaken har nog inte EH. Kan man lägga ut färska likbilder i tv, så kan man nog göra annat skit också. Det handlar om den egna integriteten, och den verkar EH sakna fullständigt. Tyvärr.

Jag är rädd för att du har rätt. Etik, moral, stil och finess är inte precis det som är signifikativt för asätare, vare sig på Flashback eller IRL. Tyvärr har samma grupp ett lika dåligt förhållande till professionalism, vetenskap och fakta. Inte konstigt att de låter så mycket passera sina samveten när de saknar inre och yttre gränslinjer.

Min gissning har dock hela tiden varit och är även fortsättningsvis, att det inte kommer leda någonstans. Hittills har jag fått rätt och blivit bekräftad. Först efter pressmeddelandet, senare efter pressträffen och sist efter den släppta FUPen. Trots försök att ändra innehållet (som EGW har uppgett att aggressiva och påstridiga personer ringt henne om), trakasserier mot Hannas mor, Oskars far och kollegor och falsk ryktesspridning om vad ACA sagt, har man inte lyckats komma någonstans.

Fortfarande står sig polisens slutsats efter den omfattande utredningen stark - Hanna och Oskar beslutade sig under hösten att avsluta sina egna och sina barns liv, då föräldrarna kände att ingen av dem någonsin skulle kunna leva ett liv i egentlig mening. Flickorna led båda av diagnosticerad ME sedan länge. Fallet är således ett klassiskt barmhärtighetsmord och det hela är alldeles förfärligt avskyvärt och sorgligt.
Citera
2019-05-15, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
En gravt förståndshandikappad pojke i Tyskland. Bjärred; en diagnos som inger hopp och ändå säger polisen att föräldrarna planerat flera månader på att mörda dom. Moa hann knappt vara sjuk. JAG vill veta vad någon viskar i de sjukas eller de anhörigas öron. Anhöriga har du ingen koll på alls. De orkar nog inte vända på alla stenar. Bra att någon gör det åt dem.

Tycker du att man ska kolla om de anhöriga anser att det är bra, innan man skriver en bok, eller ska man bara utgå från att det nog är så?
Citera
2019-05-15, 11:23
Medlem
develis avatar
Citat:
En gravt förståndshandikappad pojke i Tyskland. Bjärred; en diagnos som inger hopp och ändå säger polisen att föräldrarna planerat flera månader på att mörda dom. Moa hann knappt vara sjuk.
JAG vill veta vad någon viskar i de sjukas eller de anhörigas öron. Anhöriga har du ingen koll på alls. De orkar nog inte vända på alla stenar. Bra att någon gör det åt dem.

Nej, det var autism och det står att pojken gjort framsteg snarare.
För övrigt kan du fortsätta via filicide och familicide där föräldrar dödar sina barn vid sjukdom eller funktionshandikapp - för det är verkligen inte unikt.

Du är dock faktarestistent.
"JAG vill veta" - childish.

Nej, jag är inte sårad av EH. Jag skriver att det ter sig som sensationsjournalistik och uppenbart gränslös när hon publicerar bilder på lik i i direktsändning t.ex.
Att man får hoppas att hon inte exploaterar barnen på ett oetiskt sätt. Profiterar på dem gör hon uppenbart.
Senast redigerad av develi 2019-05-15 kl. 11:33.
Citera
2019-05-15, 11:25
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, precis. Jag skrev det samma igår - om de initierat och de gett tillåtelse så hamnar det i ett annat sken.
Det är respekt man efterlyser och inte sånt svammel som ses i den här tråden - konspirationer om mörkläggande, skuldbeläggande anhörig, försök att fria en mördare, att barnen inte ens var sjuka och påhopp på den patientgrupp de tillhörde.
Inspiration härifrån med skev tolkning av statistik vore rent vanvett - eftersom Bjärred bygger på samtycke snarare.
" Elisabet Höglund har forskat kring de tragiska händelserna i Bjärred och hittat viktiga svar på frågan varför föräldrarna dödade sina barn och sedan sig själva. Mönstret går igen i andra fall av så kallade utvidgade självmord, både i Sverige och utomlands. "

För övrigt är nog underlaget rätt tunt iom att hon fått bygga upp via flera andra rättsfall.
- men har för effektens skull står det MORDEN I BJÄRRED med feta svarta versaler - och det andra i blek yssepysse text längst ner.
https://www.smakprov.se/app/uploads/2019/04/9789188849397-1.jpg

Sen kollade jag vidare kring Höglunds publicerande av bilder på lik. Det anmäldes till Granskningsnämnden och blev fällande dom för hennes dåvarande arbetsgivare:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=472353
Citera
2019-05-15, 11:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Det kommer inte gå att "vända på stenar". Inte heller att läsa nån FUP eller läsa journaler. De omgärdas av sekretess hela vägen.
Läser du EHs blogg så hintar hennes rubriker om scoop. Utropstecken. "Jag kan nu avslöja...!" osv osv. Läser man sen brödtexten finns inget nytt. Vad hon troligen gör är att skriva en sammanfattning, och eftersom EH är väldigt subjektiv så lär det stå massor av bestialiskt, illdåd, stackars barn, otäcka föräldrar osv osv. Det är inget som en läsare är intresserad av när det gäller en bok skriven av en journalist. Journalister förväntas vara objektiva. Faktum är att det är ett krav för att ens få anställning som journalist. Objektivitet. Något som EH knappt kan stava till. Bjärredmordet är en förfärlig händelse. Men är man journalist måste man försöka hålla sig objektiv. Är man inte det så tappar man i trovärdighet. För EHs del är det kört där - åtminstone från min sida och flera med mig.
Citera
2019-05-15, 11:32
Bannlyst
Citat:
Det här är första gången som jag hört att någon dödas pga sin sjukdom.

Att du är okunnig är inte ett belägg för att det inte har hänt. Där står din livserfarenhet sig slätt. Du har behov av kompetensutveckling på området. Pseudoaltruism pga inbillad eller äkta sjukdom hos offren är en av de vanligaste orsakerna till såväl filicide som familiecide.
Senast redigerad av Frank-Jesus 2019-05-15 kl. 11:37.
Citera
2019-05-15, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, precis. Jag skrev det samma igår - om de initierat och de gett tillåtelse så hamnar det i ett annat sken.
Det är respekt man efterlyser och inte sånt svammel som ses i den här tråden - konspirationer om mörkläggande, skuldbeläggande anhörig, försök att fria en mördare, att barnen inte ens var sjuka och påhopp på den patientgrupp de tillhörde.
Inspiration härifrån med skev tolkning av statistik vore rent vanvett - eftersom Bjärred bygger på samtycke snarare.
" Elisabet Höglund har forskat kring de tragiska händelserna i Bjärred och hittat viktiga svar på frågan varför föräldrarna dödade sina barn och sedan sig själva. Mönstret går igen i andra fall av så kallade utvidgade självmord, både i Sverige och utomlands. "

För övrigt är nog underlaget rätt tunt iom att hon fått bygga upp via flera andra rättsfall.
- men har för effektens skull står det MORDEN I BJÄRRED med feta svarta versaler - och det andra i blek yssepysse text längst ner.
https://www.smakprov.se/app/uploads/2019/04/9789188849397-1.jpg

Sen kollade jag vidare kring Höglunds publicerande av bilder på lik. Det anmäldes till Granskningsnämnden och blev fällande dom för hennes dåvarande arbetsgivare:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=472353

Jodå, bilderna på de de mördade kvinnorna från Knutby som EH glatt visade upp i TV återfinns numera på Flashback för all framtid. Tack för det Elisabeth! De anhöriga måste vara så tacksamma!

De anhöriga och ytterligare sex personer fick henne fälld den gången, efter deras anmälan till granskningsnämnden. Något vem som helst kan göra i framtiden om man upplever att nya pressetiska övergrepp sker med nya offer.
Citera
2019-05-15, 13:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jodå, bilderna på de de mördade kvinnorna från Knutby som EH glatt visade upp i TV återfinns numera på Flashback för all framtid. Tack för det Elisabeth! De anhöriga måste vara så tacksamma!

De anhöriga och ytterligare sex personer fick henne fälld den gången, efter deras anmälan till granskningsnämnden. Något vem som helst kan göra i framtiden om man upplever att nya pressetiska övergrepp sker med nya offer.
Uppenbart är det så att EH dras till det spektakulära, och inte heller bryr sig ifall någon tar väldigt illa vid sig av det hon visar upp eller det hon skriver. En fällande dom i granskningsnämnden är uppenbarligen inget hon bryr sig om. Vi får se vad Bjärredsboken renderar för reaktioner. Och jag hoppas verkligen att de anhöriga kritiskt granskar hennes text. Problemet är att för att göra detta så krävs ett bokinköp. Och framförallt läsning av boken. Därmed skall de behöva återuppleva allt igen. Så här nära inpå morden måste det vara uppslitande. Stackars människor.
Citera
2019-05-15, 14:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Uppenbart är det så att EH dras till det spektakulära, och inte heller bryr sig ifall någon tar väldigt illa vid sig av det hon visar upp eller det hon skriver. En fällande dom i granskningsnämnden är uppenbarligen inget hon bryr sig om. Vi får se vad Bjärredsboken renderar för reaktioner. Och jag hoppas verkligen att de anhöriga kritiskt granskar hennes text. Problemet är att för att göra detta så krävs ett bokinköp. Och framförallt läsning av boken. Därmed skall de behöva återuppleva allt igen. Så här nära inpå morden måste det vara uppslitande. Stackars människor.

Jag tror de anhöriga har fått stöd och råd att inte läsa det som skrivs. Varken på nätet eller i annan form. Men det kanske är svårt att låta bli trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in